2017-04-13, 14:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tullverkets huvuduppgift i fredstid är att se till att inte illegala personer och varor kommer in i landet.

Om de illegala personerna är beväpnade är det alltså fritt fram.
Citera
2017-04-13, 14:56
Medlem
Arkiaters avatar
Det är väl lika motiverat att tullare skall bära vapen som polisen gör det?
https://www.svd.se/tullverkets-personal-larmar-vi-vill-bara-vapen
Citera
2017-04-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Nej det var inte korrekt gjort. Det var det fjolligaste jag hört på länge om det skulle vara sant.

Det är ungefär som att en brandman skulle vägra åka på en utryckning eftersom han är rädd för eld

Jämnförelsen borde väl i stället vara att kräva av en brandman att rökdyka utan adekvat utrustning.
Då skulle jag, som av en händelse jobbar som brandman, inte göra det.

En tullare bör rimligen ha möjlighet att bära vapen. Antingen alltid eller vid speciella händelser.
Citera
2017-04-13, 16:08
Medlem
Bennermanns avatar
En majoritet i det här landet har valt fram en feministisk regering så därför är det rimligt att tullen inte får beväpna sig. Det enda jag kan tycka är att det var synd att inget allvarligt hände som lett till ett bevis på styrningens inkompetens..

Men nu har ju folk faktiskt börjat dö på annat håll - i bevis på vänsterns inkompatibla politik. Jag tror att vi behöver två riksdagsval till innan vänstern är helt marginaliserad. Tills dess borde vi ha tillräckligt med död och elände över oss för att få dem mest dåraktiga idioterna att tänka om. (Betnèr, Ernman och Schyffert sist ut).

Men finna nog fortfarande en 50% chans till att vi blir en "failed state" och en nattvaktarstat.
svartskallar överallt och white flight till Norge/Finland. Danmark lär stänga sina gränser mot oss med beväpnad tullpersonal. Det borde dem göra.
Senast redigerad av Bennermann 2017-04-13 kl. 16:14.
Citera
2017-04-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av System-kollaps
SVT1 Rapport uppger ikväll att samtliga tullposteringar vid Sveriges gränser var inoperativa / öppna ifrån fredags eftermiddag fram till lördag förmiddag.

Anledningen uppges vara att Tullen efter larmet om det möjliga terrordådet tillfälligt ville beväpna tullarna i tjänst med handeldvapen men inte fick tillåtelse till det. Då beslöt fackets skyddsombud att ta samtliga tullare som var i tjänst - ur tjänst.

Jag har letat efter länk på SVT och på SR men ej funnit.

Frågeställningar: Var det rätt, att tullarna förvägrades tillfälligt beväpna sig? Var det rätt beslut av skyddsombudet? Vilka signaler ger Sverige omvärlden med denna händelse? Kan vi befara att de resenärer ifrån utlandet som kom till våra tullar och ville gå på rött, alltså redovisa eller få förtulla varor som alkohol, tobak, eldvapen, narkotiska preparat etc. löpte risk ev. bli traumatiserade när de ej fick redovisa sitt gods? Tänk, att stå där med sitt ev. kontraband och vara övergiven av Tullen.
Absurdistan!
Vid en gräns ska alltid tungt beväpnad personal finnas.
Ingen terrorturist ska få lämna riket med livet i behåll.
Obehöriga ska heller inte kunna smita in i landet med bibehållen livskvalité.
Detta är SJÄLVKLART!
Behöver inte ens diskuteras.
Citera
2017-04-13, 17:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
En majoritet i det här landet har valt fram en feministisk regering så därför är det rimligt att tullen inte får beväpna sig. Det enda jag kan tycka är att det var synd att inget allvarligt hände som lett till ett bevis på styrningens inkompetens..

Men nu har ju folk faktiskt börjat dö på annat håll - i bevis på vänsterns inkompatibla politik. Jag tror att vi behöver två riksdagsval till innan vänstern är helt marginaliserad. Tills dess borde vi ha tillräckligt med död och elände över oss för att få dem mest dåraktiga idioterna att tänka om. (Betnèr, Ernman och Schyffert sist ut).

Men finna nog fortfarande en 50% chans till att vi blir en "failed state" och en nattvaktarstat.
svartskallar överallt och white flight till Norge/Finland. Danmark lär stänga sina gränser mot oss med beväpnad tullpersonal. Det borde dem göra.
Du kanske bör backa bandet lite och så berättar du för oss andra när den feministiska regeringen beslutade sig för att avväpna tullarna..

Mig veterligen är det nämligen inget nytt som kommit med denna regering.
Citera
2017-04-13, 18:01
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Idiot, det fick ju effekt. Nu vet de vad som händer nästa gång de nekar sina tjänstemän något så självklart.
Låt inte ditt hat över facken ta över hjärnan.

Tror nog facket borde ha sett till så våra tulltjänstemän hade fått varsin MP5 för 20 år sedan "idiot"....
Citera
2017-04-13, 18:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kanske bör backa bandet lite och så berättar du för oss andra när den feministiska regeringen beslutade sig för att avväpna tullarna..

Mig veterligen är det nämligen inget nytt som kommit med denna regering.

Nej, de fortsätter rakt fram som vanligt. Fast först la de om vägen så den svängde.
Citera
2017-04-13, 19:14
Medlem
Citat:
Skatteverket bekämpar också brott. Skattebrott och finansiering av terrorism. Betyder inte de ska gå runt beväpnade. Även om de har långtgående befogenheter som ibland övergår polisens.

Tullverkets huvuduppgift i fredstid är att se till att inte illegala personer och varor kommer in i landet.

Citat:
Tycker det är du som kommenterar utan kunskap. Du snackar bara massa goja.

Tullverket och vissa inom facket vill att tullare ska få bära vapen. Men ledningen har sagt nej.

https://www.svd.se/tullverkets-personal-larmar-vi-vill-bara-vapen

Fast nu gör du ju bara bort dig.

Tullverkets huvuduppgifter beskrivs bl a på deras hemsida: http://tullen.se/sv/omoss/organisation.4.7df61c5915510cfe9e7ee5d.html

"Kärnverksamheten är indelad i två avdelningar, Brottsbekämpning och Effektiv handel."

Kan du ge mig en vettig motivering till varför personal som bedriver utredningar och tillslag mot grovt kriminella narkotikasmugglare samt bevakar våra gränser inte ska vara beväpnade? Samt, varför är en del av de civila tulltjänstemännen är beväpnade (enligt dig behövs ju inte det)?

Att man valt att inte låta beväpna uniformerad personal handlar om någon sorts konstig strävan efter att inte se "aggressiv" ut och är typsikt vänsterflum.
Citera
2017-04-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Fast nu gör du ju bara bort dig.

Tullverkets huvuduppgifter beskrivs bl a på deras hemsida: http://tullen.se/sv/omoss/organisation.4.7df61c5915510cfe9e7ee5d.html

"Kärnverksamheten är indelad i två avdelningar, Brottsbekämpning och Effektiv handel."

Kan du ge mig en vettig motivering till varför personal som bedriver utredningar och tillslag mot grovt kriminella narkotikasmugglare samt bevakar våra gränser inte ska vara beväpnade? Samt, varför är en del av de civila tulltjänstemännen är beväpnade (enligt dig behövs ju inte det)?

Att man valt att inte låta beväpna uniformerad personal handlar om någon sorts konstig strävan efter att inte se "aggressiv" ut och är typsikt vänsterflum.

Amen ge dig nu. Varken tull eller kustbevakningen bär vapen. Men vi kommer nog dit i framtiden.
Citera
2017-04-13, 19:53
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estiban
även om det finns "vanliga uniformerade Tullare" vid våra gränser, som är utbildade att använda tjänstevapen och som är tilldelade ett tjänstevapen, så ligger det tjänstevapnet inlåst under tiden som de tjänstgör i uniform ute på gränsen. För arbetet på gränsen finns inte med i de styrande dokumentet som ett skäl för att få bli beväpnad.

Vilket är helt absurt men väldigt mycket Sverige.

Jag var på Frankfurts flygplats häromdagen och tullarna var, såklart, beväpnade. De gör ju samma jobb som svenska tullare...
Citera
2017-04-13, 20:55
Medlem
Estibans avatar
Citat:
Amen ge dig nu. Varken tull eller kustbevakningen bär vapen. Men vi kommer nog dit i framtiden.

Kustbevakningen bär visst tjänstevapen.

https://www.kustbevakningen.se/utbildning--jobb/nyhetsarkiv/aspirantbloggen-sjalvskydd-och-tjanstevapenny-sida/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in