2017-04-13, 01:42
Medlem
Det där är tyvärr en kvinna som kommit ut ur åhlens eller upp för rulltrappan och sagt I'm out.

Från den videon så fanns det inga alternativ för honom än att gå igenom åhlens och det måste finnas hur mycket bilder som helst på honom + att det alltid står minst 2-3 synliga vakter vid ingången, alltså 10 m ifrån förardörren. Varför försökte ingen stoppa honom eller åtminstone följa efter?

Om han nu tog den andra vägen genom åhlens ner till t-banan är han tvungen att gå ca 200 m och återigen massor med bevis.
Citera
2017-04-13, 01:43
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Visst, så IS har sagt att alla muslimer bör utföra dåd i väst och om det sedan utförs dåd så är det IS som gjort det utifall GM uppger att det var i IS namn det skedde. Vad är syftet? Vad uppger IS själva är syftet? Att dom bara vill det för sakens skull tror jag ej.

Om Akilov har att välja mellan att vara en misslyckad personlighetsstörd individ som det till slut kokade över för eller en terrorist med ett religiöst uppdrag, en man som får hela världen att spärra upp ögonen så väljer han så klart det senare. Skulle jag skjuta ihjäl några människor på gatan för att jag är störd, misslyckad och trött på allt och jag sen fick valet att istället få bli en terrorist i Baader-Meinhof-ligan och att hela världspressen skriver om mig så skulle jag nog välja det.

Självklart vill man vara en terrorist i ett stort global sammanhang om alternativet är att bara vara en som utfört ett vansinnesdåd utan mening.

Att 39-åringen skulle ha offrat sig för ett liv i fängelse därför att han brinner för kalifatet eller sharia eller Al-Qaida eller vad det nu är tror jag icke på. Han tänker på sig själv. Det här gjorde han för att han hatar allt och alla och för att hans liv ändå är en jävla pina. Han kunde inte bry sig mindre om att få igenom något politiskt med detta.

Lite osammanhängande text du skriver. Men IS syfte är naturligtvis att få igång ett krig mellan sekulariserade väst och den muslimska delen av världen. De är på god väg att lyckas. Alla kärleksbombningar till trots.
Citera
2017-04-13, 01:47
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Här är en film där man ser hur en civilist slår med ett föremål på förardörren för att få ut föraren: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Detta är alltså rimligtvis innan han hoppat ut. Man ser hur några unga kvinnor skrattar medans de filmar. Mängder med andra filmar också. Att folk alltså inte skulle ha filmat föraren när han hoppade ut verkar jättekonstigt. Det har påståtts att folk genast antog att det var en terroristattack och därför flydde hals över huvud, detta stämmer uppenbarligen inte.

Man hör till och med hur en väktare svär på folk att sluta filma och avlägsna sig utan effekt. Det är först när brandbomben utlöses inne i hytten som folk blir lite skraja. Att det verkar vara just någon slags bomb verkar också uppenbart. Man både ser och hör en knall varpå lågor slår upp.

Från vilket håll sprang föraren efter att han hoppat ut? Åt vilket håll ligger närmaste nedgång till T-banan?

Tack för klippet!
Har försökt att spela det här klippet några gånger, men jag har för dåligt internet och inget fungerande ljudkort.
Frågor:
1) När exakt i början av klippet kan man se någon slå mot förarkytten?
2) När exakt i klippet börjar lastbilen brinna (det är två bränder, en i skåpet en i hytten)?
Det är viktig information som kan länkas samman med andra uppgifter för att mer exakt kunna fastställa händelseförloppet.
Citera
2017-04-13, 01:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja det är terrorism, du verkar inte veta vad du pratar om. Du står i underläge i din åsikt, är väl därför du är en vanlig flashback-stolle också, och ingen expert i ämnet. Som tur är har riktiga experter uttalat sig och alla har sagt att tillvägagångssättet är typiskt för IS och Al-Qaida. Och även om IS tar på sig ett dåd betyder det inte alltid att de har planerat det.

Nu är det så att terroristen inte bara gillat ett klipp på en video. Han ska ha gillat bilder och videos från tidigare terrorattacker, som exempelvis från bombningen vid Boston Marathon. Han sympatiserar för jihadism och radikal islamism. Han delade ofta inlägg från det islamistiska partiet Hizb ut-Tahrir. Även vid flera tillfällen har han delat propagandavideor från IS. Som om inte det är nog, han efterlystes i Uzbekistan i februari i år för brott som kopplas till religiös extremism. Stod nyligen också att han besökte en hemlig källarmoské i Stockholm - två veckor före terrorattacken. Där ska två IS-rekryterare ha varit verksamma. Sen så sa han det ju själv att han "bombar Sverige för att vi bombar hans land, jag har kört på otrogna"

Hur du inte kan få ihop 1+1 i din skalle det övergår mitt förstånd.
Jaså, har han sagt att han gjorde detta eftersom Sverige utfört bombningar i Uzbekistan? Han har alltså uppgett detta vid förhör och detta har sedan läckt ut via media? Jag visste inte det.

I så fall är han nog snarare psykiskt sjuk än terrorist ty Sverige har inte bombat Uzbekistan. Akilov menar alltså att detta var en hämndaktion för Sveriges dåd mot Uzbekistan?

Du påstår att experter ska ha sagt att dådet utföres på ett för Al-Qaida typiskt vis. Det tror jag inte på. Al-Qaida beskylldes för allt sådant här innan media bytte till IS. Nu är det IS som gäller. Tror inte en sekund på att de nämnt Al-Qaida.

Experter har uttalat sig i svensk media om att inget tyder på att han var terrorist. En forskare vid försvarshögskolan har fått tagit del av hans Facebook och han delar inte din uppfattning.

Har han besökt hemliga moskéer? Har de andra terroristerna i den hemliga IS-moskén berättat det eller?
Citera
2017-04-13, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Och väskan med sprängmedel? Tänk lite är du snäll. Om det nu är ett sådant lätt och självklart val att vilja låtsas vara terrorist, då borde vi väl se mer av den varan? Men ikke då, det har vi minsann inte sett så många exempel av. Blir väl dig härnäst vi ser i rutan då, eftersom du själv hade valt att låtsas vara terrorist som du sa. Med ditt tänk så skulle det innebära att alla "riktiga" terrorister är glada då? Det kan inte vara så att även en terrorist hatar allt och alla, och hans liv är en pina? Vad ska man säga, inte fan är du någon expert på området åtminstone.
Med vad har sprängmedel med terrorism att göra? Man blir inte terrorist för att man sysslar med bomber. Det är vilka avsikter man har med det man utför.
Citera
2017-04-13, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Lite osammanhängande text du skriver. Men IS syfte är naturligtvis att få igång ett krig mellan sekulariserade väst och den muslimska delen av världen. De är på god väg att lyckas. Alla kärleksbombningar till trots.
Nej, texten är inte osammanhängande. Då har du problem med att förstå om du tycker det.

Så målet med denna attacken är i ett större perspektiv att ett krig ska utbryta mellan NATO och arabvärlden? Det är det som är terroristernas plan och förhoppning? Att muslimerna ska bli fullskaligt attackerade?

Jag delar inte din analys.
Citera
2017-04-13, 02:17
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Karta som jag ritat. Gul är flyktväg, blå är lastbil.

http://imgur.com/a/2ZYQc

Sannolikt så.
Citera
2017-04-13, 02:20
Medlem
mmmoookkks avatar
Det är ju redan konstaterat att han är sjuk i huvudet och korkad. Men ärligt talat...

Det var satans tur att han inte kom längre än till Åhlens.

Det var satans tur att han inte väntade 2 timmar till för det hade varit 10x mer folk på Drottninggatan.

Och det var satans tur han inte väntade 2-3 månader för det hade varit 100x mer folk på Drottninggatan.

Att åka in i Åhlens var naturligtvis aldrig tanken. Och det förklarar varför han var så virrig och förvirrad efteråt. Det hörde inte till planen. Så han visste inte hur han skulle agera.

Han ville nog åka hela Drottninggatan och sen detonera den hemmagjorda bomben vid Riksdagen.
Citera
2017-04-13, 02:21
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Ca 2:00-2:02 i klippet går en man förbi i hög fart från vänster till höger i mörkgrön jacka, jeans och ljusa skor. Samt kanske nått vitt på huvudet?

Hur väl det stämmer med publicerade övervakningsbilder vet jag inte. (Dessutom springer en man förbi längre bort sekunderna före.)

- Andra får kolla och analysera!

Edit: personen går från höger till vänster. (Mitt fel)
Och passerar i bakgrunden precis hitom den yttersta pelaren till åhlenshuset.
Dock, är det möjligen en tjej.

Kan omöjligt vara Akilov eftersom han redan då har fastnat på övervakningsvideo i tunnlarna.
Citera
2017-04-13, 02:23
Medlem
Ranstorp hålen i storyn om hur Akilov kom hit.

Citat:
Men bilden av Akilov är alltjämt splittrad och väcker många frågor, tycker Magnus Ranstorp forskningschef vid Centrum för assymetriska hot- och terrorismstudier vid Försvarshögskolan i Stockholm. Inte minst är resan från Turkiet vidare till Sverige höljd i dunkel, tycker han.

– Vad gjorde han i Turkiet? Vem träffade han i Turkiet och hur tog han sig till Sverige? Och exakt vad gjorde han i Uzbekistan? säger Ranstorp.

https://www.svd.se/ranstorp-akilovs-vag-till-stockholm-vacker-fragor
Citera
2017-04-13, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tack för klippet!
Har försökt att spela det här klippet några gånger, men jag har för dåligt internet och inget fungerande ljudkort.
Frågor:
1) När exakt i början av klippet kan man se någon slå mot förarkytten?
2) När exakt i klippet börjar lastbilen brinna (det är två bränder, en i skåpet en i hytten)?
Det är viktig information som kan länkas samman med andra uppgifter för att mer exakt kunna fastställa händelseförloppet.
Man ser mannen som slår på förardörren ganska så direkt efter att filmen startat. 4 sekunder in i filmen börjar man höra slagen, nästan samtidigt så ser man också mannen. Han har blå jacka på sig och beige-färgade byxor. Redan fyra sekunder senare så tar en man i grå tröja tag i honom och avbryter slåendet. Detta att han slår pågår alltså mellan sekunderna 3-7. Man ser denne mannen som slog även senare i filmen när han står på ett annat ställe.

Exakt en minut in i filmen säger någon: "Det brinner". Precis efteråt hör man en smäll. 1 minut och sju sekunder in i filmen hör man en ny smäll samtidigt som man tydligt ser ett eldmoln som slår upp i hytten.

Jag tror elden började i hytten och sedan spred sig till resten av lastbilen. I en annan film så ser man ju hur det tydligt slår ut stora lågor ur lastbilens bak. Lågorna börjar dock slå ut från lastbilens bak först när brandkåren sprutar in vatten. Innan dess är det bara rök. Man ser också på andra filmer och bilder att en stege rests på lastbilens bak. En brandman klättrar vid ett tillfälle upp på stegen och tycks kasta in något i lastutrymmet. Man ser detta på filmen från taket rakt över tror jag.
Citera
2017-04-13, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ranstorp hålen i storyn om hur Akilov kom hit.

https://www.svd.se/ranstorp-akilovs-vag-till-stockholm-vacker-fragor
Intressant artikel.

Citat:
För tio år sedan pratade Akilov varken om religion eller om politik, säger mannen i Moskva, som vill vara anonym, och pekar på sin hand.

– Det finns spridda uppfattningar om människor, precis som de olika fingrarna på min hand.

Han såg inga tecken på extremism under tiden de arbetade ihop, och säger att Akilov tog sig till Sverige för att arbeta, men känner inte till att han ska ha använt ett annat namn. De pratade sist under 2016.

...och i Sverige ska han alltså ha börjat knarka. Man undrar ju lite vad som menas med det. Ganska stor skillnad om han rökte marijuana med sina landsmän efter jobbet hemma i Vårberg mot om han exempelvis började gå på tjack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in