2007-01-14, 05:49
Bannlyst
Fick en sån där rumpnisse tätt inpå min bil i bak under någon mil på E4, i ytterfil där det var lång kö framåt och meningslöst att släppa fram stresspellen, men man kanske måste det tills nästa kommer?

Lite obehagligt och att tända bromsljusen hjälpte inte, det är såna dårar som orsakar kedjekrockar och att folk får nackskador. Till slut drog den om till höger på 70-väg och la sig framför mig men kom inte vidare, jag gick ner till höger och kom upp jämsides.

Själv stressar jag bara på när det är tomt till höger och det är över 70, när någon låser ytterfiler.

Men vad gör man åt såna dårar, släppa förbi och försöka kom ut igen i vänsterfil, eller bromsa ner lite och dra på, slå på 4-vägsblinkers?

Bilen kom visst från Sollentuna eller Kista-hållet där fler än vanligt inte kan normala regler, så det gäller att vara pragmatisk. Är det en som verkligen vill fram får de blinka på som jag gör ibland.
Citera
2007-01-14, 08:23
Medlem
En fruktpizzas avatar
Så här gör du!

Du släpper helst förbi honom, eller om det inte är möjligt att låta honom köra om, så släpp bara gasen! Han kommer sannolikt inte att öka avståndet till din bil ändå, så då är det ju lika bra att hålla en lägre hastighet. Du vill ju inte bli påkörd i högre hastigheter så att du kan tappa kontrollen på ditt fordon vid en eventuell sammanstötning... Eller hur? Att sedan herr hetskuk blir jättejättejättearg är ju ett litet skitproblem i det stora hela?

Jag menar nu inte att du skall överdriva och köra i 30 på en 70-, eller 90-väg. Men sänk då gärna hastigheten så att du blir av med fulnollan bakom din rygg. Han kommer att bli ännu mera förbannad än vad han redan är, så låt honom blåsa om dig och jaga vidare i livet, istället för att du skall behöva känna dig stressad att öka DIN hastighet - bara för att göra aset bakom nöjd.. Förhoppningsvis så kanske han lär sig framöver att det aldrig lönar sig att köra 0,5 meter bakom andra bilar, bara "för att de skall flytta sig". Vi kan ju alltid hoppas att de lär sig i allafall...

Lycka till!
Citera
2007-01-14, 12:04
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpino
Fick en sån där rumpnisse tätt inpå min bil i bak under någon mil på E4, i ytterfil där det var lång kö framåt och meningslöst att släppa fram stresspellen, men man kanske måste det tills nästa kommer?

Lite obehagligt och att tända bromsljusen hjälpte inte, det är såna dårar som orsakar kedjekrockar och att folk får nackskador. Till slut drog den om till höger på 70-väg och la sig framför mig men kom inte vidare, jag gick ner till höger och kom upp jämsides.

I och för sig är beteendet idiotiskt men kan förstå honom till viss del. Du verkar ha del i problemet själv. Du låg ju uppenbarligen och körde i vänsterfilen fast det var tomt i höger, det fanns ju plats för honom att köra om där. Om flera lärde sig trafikreglerna så skulle allt gå lättare.
Citera
2007-01-14, 14:10
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Trösta dig med att han dör 10 år före dig av en infarkt.
Citera
2007-01-14, 14:28
Medlem
qracs avatar
Sätt på dimljuset.
Citera
2007-01-14, 14:36
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
I och för sig är beteendet idiotiskt men kan förstå honom till viss del. Du verkar ha del i problemet själv. Du låg ju uppenbarligen och körde i vänsterfilen fast det var tomt i höger, det fanns ju plats för honom att köra om där. Om flera lärde sig trafikreglerna så skulle allt gå lättare.

Ehe....Det var ju kö i vänsterfilen. Eller folk åker i rad. I högerfilen var det säkert mindre trafik. Men lägger man sig där så måste man ju ligga bakom en långtradare som åker i 50-60.

Lär dig vett innan uttalande!
Citera
2007-01-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
Sätt på dimljuset.

Toppen! då får man både en bil 0,5 meter bakom, samt helljus i backspegeln!
Citera
2007-01-14, 17:24
Medlem
Stör mig kraftigt på dessa idioter. Förväntar de sig att hela kön i vänsterfil ska tränga in sig i högerfilen, bara för att herr medelålders tjänstebilsförare vill köra 2 km/h fortare än kön? Vilka tror de att de är egentligen?
Citera
2007-01-16, 16:20
Medlem
Mananms avatar
mitt motto.. kramas i trafiken. varför ska man ha bråttom.
Då ska man inte ut på vägen.

Blev utsatt för en som körde för nära mig idag.
Jag skulle köra in i en rondell och bilen bakom mig låg väldigt nära. jag stannade för att det redan var trafik i rondellen och fick bakom varande fordon i (arslet) Kan säga att det var väldigt halt också men då ska man juh hålla extra avstånd.

Så håll avstånd alla !
Citera
2007-01-16, 17:13
Medlem
k0rv3ns avatar
Om du har en liten äldre bil så e det bara trycka på bromsen så får du ny kofongare eller drag så får han betala sin egna kofongare och förstår att han inte ska ligga så nära.
Citera
2007-01-16, 17:26
Medlem
Ogres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Om du har en liten äldre bil så e det bara trycka på bromsen så får du ny kofongare eller drag så får han betala sin egna kofongare och förstår att han inte ska ligga så nära.

Jättebra, utanför Skövde var det en herre som gjorde just detta med påföljd att flera dog och han blev åtalad för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Orkar inte leta länk, jag kommer ihåg att det hände.
Glöm inte att trafikförordningen är överordnad exempelvis hastighetsförordningar, man får inte ligga ivägen om någon vill förbi.
Och, om man bromsar omotiverat så att någon kör in i en så får man inte någon ny kofångare, man får en rättegång.
Men, jag håller med om att det är irriterande med trafikanter i röven, men finns det plats är det bara att byta fil.
Själv har jag det senaste året börjat med ofoget att köra om på insidan, senast när ett hästsläpekipage låg i vänsterfilen i mil efter mil på hallandsmotorvägen.
Citera
2007-01-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Device
Toppen! då får man både en bil 0,5 meter bakom, samt helljus i backspegeln!
Misstänker att han menade dimbakljuset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in