2017-04-13, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag hör då bara nån ropa "lastbilen" ca 0:45.
Varken "där är han som körde lastbilen" eller "där går han ju", kan jag höra. Inte heller ser jag någon gående längs fasaden som drar upp luvan ...
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE
Vid 0:16 är det en tjej som ler stort. Vad fan är det för fel på henne?

För övrigt såg det inte ut som Sverige. Invandrare överallt.
Senast redigerad av fille277 2017-04-13 kl. 00:43.
Citera
2017-04-13, 00:40
Medlem
Har kollat på klippet flertalet gånger nu, kan inte se vem det är ni syftar på som går längst fasaden!
Citera
2017-04-13, 00:43
Medlem
christopherris avatar
[PHP][/PHP]
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det har du fan rätt i...

Jag tyckte först de sa "Var är han som körde lastbilen?"

Din tolkning verkar dock stämma bättre ty direkt efteråt säger samma röst, precis som du nämner, "Det är ju han som går där ju".

Jag ser dock inte vem de syftar på. Kan du nämna exakt hur många sekunder in i filmen du ser den person som du tror de syftar på?

Just bilderna på Akilov från tunnelbanan visar att han har vita gympadojor, de ser så vita ut att de verkar helt nya. Jag antar därför att man bör se just att den som är föraren bär vita skor. Det är ju dock inte ristat i sten att det är mannen på övervakningsbilderna som var chauffören. Det är ju bara vad polisen misstänker - någon 100% säkerhet kan man inte ta det för.

Jag tror det..jag har en bild med en markering men vet inte hur man bifogar den. Någon sekund efter att det som jag får till "där går han ju" ser man en väktare eller dyligt i vänster i bild vifta/ta av sig eller nåt, en gul jacka. Precis innanför honom längs fasaden, är det inte en kille som skymtar snabbt förbi som precis ses snabbt göra en rörelse som att sätta på sig luvan när han går.

Edit, nä, har nog fel. Jag försökte se vart personen kom ifrån,men han kommer nog framifrån och möter upp vakten. Sorry...men kläderna stämmer fan ändå asså..0:48 i vänster kanten
Senast redigerad av christopherri 2017-04-13 kl. 00:49. Anledning: Ser fel
Citera
2017-04-13, 00:55
Medlem
christopherris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christopherri
[PHP][/PHP]

Jag tror det..jag har en bild med en markering men vet inte hur man bifogar den. Någon sekund efter att det som jag får till "där går han ju" ser man en väktare eller dyligt i vänster i bild vifta/ta av sig eller nåt, en gul jacka. Precis innanför honom längs fasaden, är det inte en kille som skymtar snabbt förbi som precis ses snabbt göra en rörelse som att sätta på sig luvan när han går.

Edit, nä, har nog fel. Jag försökte se vart personen kom ifrån,men han kommer nog framifrån och möter upp vakten. Sorry...men kläderna stämmer fan ändå asså..0:48 i vänster kanten

Citat:
Det har du fan rätt i...

Edit: Ja, nu ser jag personen jag tror du menar. Man ser tydligt en person gå snabbt och målmedvetet ned i tunnelbanenedgången samtidigt som de uttalar sig. Personen har antingen en huva uppdragen eller så är det en kvinna med huvudduk. Skorna ser dock helt svarta ut men det kan bero på avståndet (?).

Det skulle vara väldigt intressant om den som talar på filmen läser detta och kan uttala sig i tråden om vem det var de syftade på med sitt uttalande. Har man varit på den platsen så tror jag säkert att man som ung person läser här på Flashback om det som inträffat. Om den som talar på videon vill ge sig till känna och berätta mer vore det intressant.

Bra Edit !
Det är definitivt en man, ser ut som mannen bredvid räcker honom sin gula jacka 0:48..
Citera
2017-04-13, 00:58
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
[PHP][/PHP]

Se min edit ovan.

Problemet är bara att han kan knappast ha tagit sig ut via förardörren. Möjligtvis hoppade han ut ur passagerardörren och in i varuhuset. Sen hur han gick inne i varuhuset, om han nu alls gjorde det, är ju oklart. Jag antar att han kan ha gått ut genom flera utgångar ut ur Åhléns. Han ska dock ha gått ned i den tunnelbanenedgång som är direkt till vänster där vi de som står och filmar. Åtminstone enligt SVT (som talat med de som har hand om övervakningsfilmerna i tunnelbanan).

Det måste ha gått fort också. Han var nere i tuben typ bara några minuter efter kraschen. 14.53 påbörjade han flykten enligt SVT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Vid 0:16 är det en tjej som ler stort. Vad fan är det för fel på henne?

För övrigt såg det inte ut som Sverige. Invandrare överallt.
Försvarar tjejen: Om man ofta rör sig inne i stan reagerar man inte så mycket mer på smällar och stök än: oj vad händer här? Hon kunde inte rimligtvis ha hunnit få sig någon uppfattning om vad som hände

Och ja Stockholms citykärna är ett jävla skithål numera. Undviker den i möjligaste mån. Det är så sorgligt att man bara vill gråta egentligen. Vårt vackra land, vårt vackra folk. Och så den här skiten
Citera
Medlem
christopherris avatar
http://www.bilddump.se/bilder/20170413005753-83.250.85.22.PNG

Skitupplösning,men kolla filmen. Jag kan inte se vart han kommer från. Jag tror fan att det är han.
Citera
2017-04-13, 01:01
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Har du inget att komma med så knip käft.

Dådet är inte utfört av IS bara för att du tycker det.

Berätta vad du anser styrker att han gjort detta utifrån ideologiska motiv. Om du inte kommer på något och istället bara är otrevlig så tillför du inget.

IS har uttryckligen givit instruktioner att detta är vad islamister bör göra i väst. Ensamvargar är IS livsluft. Om de knarkar och torkar sig i arslet med koranen skiter IS i så länge de dödar västerlänningar. Inget av detta frikänner islam eller framförallt islamismen eller IS och deras ideologi från ansvar för dådet.
Citera
2017-04-13, 01:08
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Försvarar tjejen: Om man ofta rör sig inne i stan reagerar man inte så mycket mer på smällar och stök än: oj vad händer här? Hon kunde inte rimligtvis ha hunnit få sig någon uppfattning om vad som hände

Och ja Stockholms citykärna är ett jävla skithål numera. Undviker den i möjligaste mån. Det är så sorgligt att man bara vill gråta egentligen. Vårt vackra land, vårt vackra folk. Och så den här skiten
Ja, jag räknade tidigare i dag till fyra tjejer som skrattar efter kraschen. Jag menade att det var intressant eftersom det tidigare hävdades att ingen filmade föraren på grund utav att alla omedelbart flydde för sina liv efter att lastbilen kraschat. Jag ansåg att detta knappast var troligt då alla människor inte omedelbart kan ha insett den fulla vidden av vad som skett. Många filmar en sån här grej. En lastbil som kraschat in i Åhléns är ett klockrent filmtillfälle. Inte minst efter att det börjat brinna.

Tjejerna som skrattar gör det alltså för att de inte riktig fattar. Hade de sett offren så hade de nog inte skrattat. I och för sig är en trafikolycka (som de förmodligen trodde det var) inget att skratta åt heller men tonåringar är ibland ytliga och lite dumma.
Citera
2017-04-13, 01:13
Medlem
Antidote@Homes avatar
Citat:
http://www.bilddump.se/bilder/20170413005753-83.250.85.22.PNG

Skitupplösning,men kolla filmen. Jag kan inte se vart han kommer från. Jag tror fan att det är han.

Fast nej, det där är väl klart och tydligt en kvinna ändå? Kolla in spirorna, jeansen, det blonda axellånga håret och gångstilen. Om vi nu snackar samma person vill säga. Och menar du någon annan så vete fan vem, har kollat filmen tills ögonen blöder nu.
Citera
2017-04-13, 01:15
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag har inte sagt att man måste vara insatt i den ideologi i vars namn man begår ett dåd. Ibland utför terrorister dåd utan någon djupare ideologi bakom alls, IRA till exempel - de ville bara ha bort engelsmännen från Nordirland. Det är alltså inte hur påläst eller hur renlärig man är utan det är faktorer så som varför man utför ett dåd som avgör om det är terrorism eller ej.

Det är inte terrorism endast för att media skriver det och för att 39-åringen klickat gilla på en video på Facebook. Verkligheten har blivit en teaterscen där vissa utnämns till att ha olika roller bara för att den allmänna stämningen kräver det. Det är att ha en dogmatisk syn på det som sker. Det frågas om varför IS inte "tar på sig" dådet. Detta trots att alla fattar att de har 0 koppling till det hela. Man tycker ändå att IS borde göra det ty det skulle ju addera ännu en dimension till uppsättningen - varför kan inte IS bjuda på det? Dom förlorar ju ändå inget på det. Kom igen nu IS, utför er roll som ondskans representant och säg att detta var på er direkta order och att det bara är början.

Det har i vår tid blivit de yttre visuella faktorerna som avgör vad som är terrorism. Någon substans bakom det man ser behövs inte, det är bara en fråga om rätt effekter på rätt plats. Alla vet redan att detta är terrorism eftersom alla säger att det är terrorism.

Ja det är terrorism, du verkar inte veta vad du pratar om. Du står i underläge i din åsikt, är väl därför du är en vanlig flashback-stolle också, och ingen expert i ämnet. Som tur är har riktiga experter uttalat sig och alla har sagt att tillvägagångssättet är typiskt för IS och Al-Qaida. Och även om IS tar på sig ett dåd betyder det inte alltid att de har planerat det.

Nu är det så att terroristen inte bara gillat ett klipp på en video. Han ska ha gillat bilder och videos från tidigare terrorattacker, som exempelvis från bombningen vid Boston Marathon. Han sympatiserar för jihadism och radikal islamism. Han delade ofta inlägg från det islamistiska partiet Hizb ut-Tahrir. Även vid flera tillfällen har han delat propagandavideor från IS. Som om inte det är nog, han efterlystes i Uzbekistan i februari i år för brott som kopplas till religiös extremism. Stod nyligen också att han besökte en hemlig källarmoské i Stockholm - två veckor före terrorattacken. Där ska två IS-rekryterare ha varit verksamma. Sen så sa han det ju själv att han "bombar Sverige för att vi bombar hans land, jag har kört på otrogna"

Hur du inte kan få ihop 1+1 i din skalle det övergår mitt förstånd.
Senast redigerad av henkess 2017-04-13 kl. 01:19.
Citera
2017-04-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidote@Home
Fast nej, det där är väl klart och tydligt en kvinna ändå? Kolla in spirorna, jeansen, det blonda axellånga håret och gångstilen. Om vi nu snackar samma person vill säga. Och menar du någon annan så vete fan vem, har kollat filmen tills ögonen blöder nu.

Tycker detsamma, kortare blus än GM:s säckiga luvtröja, svarta skor med vita gummisulor med.
Hon kommer väl upp ur tuben när killen i ryggsäcken döljer, stoppar ner mobilen och vänder om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in