2017-04-12, 18:04
Medlem
Har ett antal jeepdunkar där jag inte kommer ihåg om jag förblandat 95 oktan med 1% 2-taktsutombordsolja eller ej. Fundera nu på att använda bensinen i bilen istället. Kan bilen ta någon skada av det?
Citera
2017-04-12, 18:09
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har ett antal jeepdunkar där jag inte kommer ihåg om jag förblandat 95 oktan med 1% 2-taktsutombordsolja eller ej. Fundera nu på att använda bensinen i bilen istället. Kan bilen ta någon skada av det?

Nu kör ju jag en bil för 3000kr, men jag skulle inte tveka en sekund...
Citera
2017-04-12, 18:09
Medlem
My name is Earls avatar
Det är definitivt inget bra för katalysatorn och kanske lambdasonden.
Citera
2017-04-12, 18:39
Medlem
INTPs avatar
Vissa biltillverkare anser att det är normalt att deras bilmotorer bränner 1l motorolja på 100 mil, många anser att 0,5l på 100 mil är normalt. Om det handlar om bilar som drar 0,5l soppa per mil motsvarar det 2 och 1% oljeförbrukning. Japp, vissa moderna bilar förbrukar olja i samma takt som en tvåtaktsmotor utan att det är något fel på dom! Resultatet av biltillverkares jakt på låg bränsleförbrukning, slappare kolvringar som ger mindre friktionsförluster men som inte klarar att hålla oljan kvar i motorn.

Jag skulle inte tveka att köra din blandade soppa i en bil, men jag hade sett till att blanda ut den med "ren" bensin för att sänka oljemängden.
Citera
2017-04-12, 18:41
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det är definitivt inget bra för katalysatorn och kanske lambdasonden.

Inget man gör med en bil man är rädd om mao
Citera
2017-04-12, 18:47
Medlem
Fromlandss avatar
Problemet är kanske katten, annars smörjer det ju bara lite extra. Hade nog kört i från dunkarna. Kanske spä ut med lite pump-bensin så det blir ca 0.5%. Det gör ingenting.
Citera
2017-04-12, 20:02
Medlem
8xxSeriess avatar
Slå i skiten och kör. Inget kommer att hända.
Citera
2017-04-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Vissa biltillverkare anser att det är normalt att deras bilmotorer bränner 1l motorolja på 100 mil, många anser att 0,5l på 100 mil är normalt. Om det handlar om bilar som drar 0,5l soppa per mil motsvarar det 2 och 1% oljeförbrukning. Japp, vissa moderna bilar förbrukar olja i samma takt som en tvåtaktsmotor utan att det är något fel på dom! Resultatet av biltillverkares jakt på låg bränsleförbrukning, slappare kolvringar som ger mindre friktionsförluster men som inte klarar att hålla oljan kvar i motorn.

Jag skulle inte tveka att köra din blandade soppa i en bil, men jag hade sett till att blanda ut den med "ren" bensin för att sänka oljemängden.

"vissa biltillverkare"?
Syftar du på BMW och Audis motorer?
Även Ford har orimlig förbrukning på någon modell.
Känner du till fler?
Citera
2017-04-12, 21:58
Medlem
Självklart kan du göra det, vid 1% tar din motor inte någon skada och inte någon sorts avgasrening heller.

Alla motorer läcker olja till avgasreningen, det är så de fungerar när kolven smörjs i cylindern.
Citera
2017-04-13, 00:32
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
"vissa biltillverkare"?
Syftar du på BMW och Audis motorer?
Även Ford har orimlig förbrukning på någon modell.
Känner du till fler?
Jag har tyvärr inte lagt märke och modell på minnet, men diskussionerna ploppar upp med jämna mellanrum.
Citera
2017-04-13, 09:50
Medlem
zoombos avatar
Ser heller inga problem men ta en dunk per tankning och häll inte i allt på en gång. Så skulle jag göra.
Citera
2017-04-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Jag har tyvärr inte lagt märke och modell på minnet, men diskussionerna ploppar upp med jämna mellanrum.
VW var ju åtminstone kända för det förr men de kanske ingår när man skriver Audi då det ju är samma maskiner oftast i dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in