Jag har samlat ihop några länkar från massmedia för att få en bättre bild av just denna händelse. Jag kopierar in delar av artiklarna som knyter an till temat “Kvinna vid lastbil vid Åhléns “. Artiklarna är från olika skribenter och tycks motsäga sig och ger olika bilder av händelseutvecklingen ordagrant.
Vittnesberättelserna sträcker sig från ögonblicket då kör på människor på övergångsstället vid Åhléns till lastbilen kraschat in i Åhléns och något senare då polis anlänt till platsen.
Intressanta observation kopierade från artiklarna:
Expressen: Vittnen berättar: "Kaos och rädda människor"
Citat:
Besarta Gashi, 31,: Besarta och hennes dotter Leonida, 9, var utanför Åhléns i centrala Stockholm. Många människor rörde sig längs Drottninggatan.
– Min dotter sa "mamma, kan du köpa en korv” precis där vid korvkiosken vid Åhléns där han körde, berättar Besarta.
Lastbilen körde på alla människor. Jag såg hur delar flög. Hur stolpar flög. Och flera som låg döda på marken. En tjej som låg under lastbilen, som inte hann undan.
SVD ”Jag sprang fram och försökte rädda kvinnan under lastbilen”
Citat:
Julian, 36, som med gråten i halsen, berättade för SvD att han befunnit sig precis vid ingången till Åhléns när lastbilen körde över människor vid ingången.
– Jag såg hur lastbilen körde rätt in och hur en kvinna hamnade under den. Jag sprang fram till henne och försökte rädda henne. Sen såg jag hur förarhytten i lastbilen började brinna. Polis dök sen upp på platsen och motade bort mig från platsen och jag hörde att det fanns män med pistol inne på varuhuset, säger Julian.
Julian berättade att han tänkte att han bara ville hjälpa den kvinna som hamnat under bilen, men blev beordrad att lämna platsen.
– Jag är ledsen för att jag inte kunde hjälpa kvinnan under bilen, men jag fick inte, säger Julian till SvD.
Expressen Julian, 36, hjälpte påkörda kvinnan
Citat:
Julian Firpo, 36, såg hur lastbilen körde över en kvinna – för att sedan krascha in i Åhléns city.
På ren instinkt sprang han fram till den medvetslösa kvinnan för att hjälpa henne.
Hon blev påkörd av lastbilen och låg sedan intill det kraschade vraket.
– Hon kändes helt livlös, men hon hade en svag puls, berättar han.
I periferin såg han hur en man gick fram till lastbilens förardörr och började slå med ett järnrör för att hindra gärningsmannen från att ta sig ut.
– Jag försökte få bort kvinnan från lastbilen. (...)
Kort därpå hörde Julian Firpo rop från poliser, som sa att gärningsmannen är kvar och att alla måste tas därifrån. Han bistod poliserna och hittade en läkare bland massorna som kunde hjälpa den skadade kvinnan. (...)
I efterhand har Julian sett bilder på den kraschade lastbilen, och upptäckt att hans väska låg under vänster bakdäck.
Expressen: Kvinnan som Julian, 36, försökte rädda lever
Citat:
Julian Firpo minns de panikartade skriken som omgav honom.
Intill vraket i korsningen Drottninggatan och Mäster Samuelsgatan låg den till synes livlösa kvinnan. Han försökte få bort henne från lastbilen och hittade snart en läkare som kunde hjälpa.
"Den unga kvinnan jag försökte hjälpa i fredags efter den fasansfulla attacken hade sådana skador att jag var helt övertygad om att hon inte överlevt", skriver han på Facebook.
Julian Firpo: "Ibland ler livet"
Polisen kontaktade honom och snart kom Julian Firpo också i kontakt med kvinnans familj, som han nu har träffat. Kvinnan vårdas fortfarande på sjukhus med allvarliga skador, och har opererats. Men enligt Julian Firpo säger läkarna att hon kommer att bli återställd.
Stockholms Läns Landsting: Uppdatering onsdag kl 13.30: (2017-04-12)
Citat:
Sju personer vårdas fortfarande på akutsjukhus efter händelsen på Drottninggatan, varav två på intensivvårdsavdelning.
Svt: Pernilla från Karlstad hjälpte offer för terrorattacken
Citat:
När Pernilla Wall kommer fram ser hon en ung kvinna som ligger med huvudet precis intill ett av de bakre lastbilshjulen.
– Jag börjar undersöka och vrider upp hennes huvud. Jag ser hennes ögonvitor, känner på pulsen och den är lugn och fin. Och så tittar jag upp och ser att det brinner från vad jag tror är motorhuven. Då hör jag någon som ropar ”det kommer att sprängas!”. Och då blev jag rädd.
Pernilla lyckas flytta kvinnan så att de kan ta skydd bakom en pelare, och efter en stund kommer andra och hjälper dem bort från platsen. Själv agerade hon på impuls och hade aldrig en tanke på att det kunde handla om ett terrordåd.
– Det var först när räddningstjänsten hämtat henne som jag kom fram. Jag började bara skaka och fungerade inte alls.
”Vill veta att hon lever”
I dagarna som gått efter terrorattacken har Pernilla Wall också försökt få tag på kvinnan hon hjälpte, bland annat genom att kontakta sjukhuset. Men än vet hon inte hur det gick.
– Jag ska fortsätta försöka få reda på vad som hänt henne. Jag vill veta att hon lever.
Foto på kvinna som bärs undan
DN Benny: 570 meter av ren skräck
Citat:
Till slut siktar chauffören mot Åhléns ingång och kör med stor kraft in i parfymavdelningen. Ingen som befinner sig i butiken skadas fysiskt. Utanför är förödelsen desto värre.
– När jag kom upp från tunnelbanan såg jag hur det brann och en kvinna som låg livlös på gatan. Tjugo, trettio meter från lastbilen stod en svartklädd man och skrek något samtidigt som han viftade med en pistol, men han sköt aldrig, berättar ett ögonvittne.
Foto på beväpnad man vid pelare
Sedan försvann mannen från platsen.
DN Benny: Ögonvittne: Han viftade med en pistol
Citat:
När jag tittade bort längs Drottninggatan såg jag en lastbil och hur det brann i den. 20–30 meter från bilen stod en helt svartklädd man med en pistol i handen som han viftade med. Han skrek något som jag inte förstod och folk stod där och filmade. Då började jag springa.
Benny berättar hur han såg en livlös kvinna på marken inte långt från lastbilen.
– Hon var svårt skadad och blödde kraftigt och rörde sig inte.
Min sammanfattning:
Artiklarna ger så olika bilder av händelseförloppet att kategoriska slutsatser inte kan dras.
Alla verkar vara överens om att en kvinna blivit påkörd och legat mycket nära lastbilen medan den brann. Detta bekräftas av ett foto där man ser att livräddning pågår vid en pelare medan lastbilen syns brinnande. Minst två, Julian och Pernilla, säger sig ha assisterat en kvinna som legat vid lastbilen (???).
Ett foto visar en kvinna som liknar Pernilla bakom civilklädd polis och civilpersoner som bär på en kvinna vilket inte stämmer med den intervju hon ger då hon säger att räddningstjänsten hämtade kvinnan.
Jag är inte ute efter att kritisera intervjuade personer, massmedia, polis, räddningstjänst utan vill visa att mass- och sociala media inte är tillförlitliga avseende händelseförlopp och identitet på skadade personer. Det är lätt att blanda ihop de olika skadade.
Och så slutklämmen.
Vem var kvinnan under lastbilen?
Var är hon nu?