2017-04-12, 18:52
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du förutsätter att offret vid pelaren och den som bärs vidare förmodligen till Slöjdgatan är en och samma person. Det gör inte jag.

Sen är jag inte heller säker på att man inte har blandat ihop de olika offren. Men det kommer offren själva med sina juridiska ombud att reda ut.

Nej, offret på Slöjdgatan fick visst hjälp av en manlig läkare, inte Pernilla alltså. Vet att det handlar om olika "patienter". Dumt att ta upp det där med dykbilen kanske men jag menade bara att ambulansbristen bör ha gällt samtliga just i det läget och det därför inte fanns bårar initialt till de som fort behövde föras bort från Åhléns.

Jag ser inga stora konstigheter i det som rapporterats om offren faktiskt.

Offrens juridiska ombud kommer att reda ut vaddå?
Citera
2017-04-12, 18:55
Medlem
SÄPO har en del att förklara om det stämmer att Akilov åkte från Sverige till Turkiet där han försökte ta sig till Syrien. Turkarna skickade honom tillbaka till Sverige. Varför skickade de honom inte till Uzbekistan? Och varför fick han komma tillbaka?

Förstår att MSM nu säger att man inte kan lita på Uzbekistan. Men kan man lita på Turkiet då de skickar tillbaka en som vill ansluta sig till kriget i Syrien och vad säger svenska myndigheter till sitt försvar.

Reuters skriver:

Citat:
An Uzbek asylum-seeker accused of ramming a truck into a crowd of people in Stockholm last week, killing four people, had tried to travel to Syria in 2015 to join the Islamic State group, an Uzbekistan security source said on Wednesday.

The source, who spoke on condition of anonymity, said the suspect, Rakhmat Akilov, was an ethnic Tajik who came under the influence of a Tajik Islamic State cell while living in Sweden. Akilov has been living in Sweden since at least 2014.

Akilov was detained at the Turkish-Syrian border in 2015 and deported back to Sweden, the source said. The source added that in February this year Uzbekistan's authorities had put him on a wanted list for people suspected of religious extremism.

http://www.reuters.com/article/us-sweden-attack-uzbekistan-idUSKBN17E1O3
Citera
2017-04-12, 19:04
Medlem
Var på Drottninggatan nyss och ska man gå efter blomhögarna var det någon som dog strax efter korsningen med Barnhusgatan. Kan det ha varit belgiskan?

För övrigt var hela innertaket i parfymavdelningen nedrivet/bortplockat.
Senast redigerad av fille277 2017-04-12 kl. 19:09.
Citera
2017-04-12, 19:05
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
SÄPO har en del att förklara om det stämmer att Akilov åkte från Sverige till Turkiet där han försökte ta sig till Syrien. Turkarna skickade honom tillbaka till Sverige. Varför skickade de honom inte till Uzbekistan? Och varför fick han komma tillbaka?

Förstår att MSM nu säger att man inte kan lita på Uzbekistan. Men kan man lita på Turkiet då de skickar tillbaka en som vill ansluta sig till kriget i Syrien och vad säger svenska myndigheter till sitt försvar.

Reuters skriver:

Det är en otrolig skandal att en uzbek som grips i Turkiet under försök att mörda tillsammans med IS deporteras till ett tredje land, Sverige, som tar emot honom.

Vårt land är som en postmodern ironisk installation.
Citera
2017-04-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Reuters skriver:

Den här mannen var asylsökande. Han hade inget uppehållstillstånd i Sverige.
Vare sig Sverige, eller något annat EU land, skulle aldrig gå med på krav från ett land utanför Schengen, till exempel Turkiet , att ta emot asylsökande som åkt dit. Fake News med andra ord.
Citera
2017-04-12, 19:10
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Den här mannen var asylsökande. Han hade inget uppehållstillstånd i Sverige.
Vare sig Sverige, eller något annat EU land, skulle aldrig gå med på krav från ett land utanför Schengen, till exempel Turkiet , att ta emot asylsökande som åkt dit. Fake News med andra ord.

Jag tror mer Reuters än på dig.
Citera
2017-04-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Nej, offret på Slöjdgatan fick visst hjälp av en manlig läkare, inte Pernilla alltså. Vet att det handlar om olika "patienter". Dumt att ta upp det där med dykbilen kanske men jag menade bara att ambulansbristen bör ha gällt samtliga just i det läget och det därför inte fanns bårar initialt till de som fort behövde föras bort från Åhléns.

Jag ser inga stora konstigheter i det som rapporterats om offren faktiskt.

Offrens juridiska ombud kommer att reda ut vaddå?

Jo, så här fungerar det. De offer som har överlevt har redan nu juridiska ombud som har insyn i den pågående förundersökningen.

I ett sånt här fall pågår det ett brottsmål och ett skadeståndmål där det juridiska ombudet tillvaratar sin klient intressen, inte bara ekonomiska. Ett sånt intresse är att myndigheter inte utsatte hans/hennes klient för onödig skada. I tråden finns uppgifter att man burit ett offer bortåt 600 meter och man kan fråga sig varför? Det juridiska ombudet vill säkert höra brandmän från dykbilen tex.

Vi vet att utländska offer finns men inte allas medborgarskap, det kan finnas dubbla. Utländska juridiska ombud med rätt att verka i Sverige finns. Ett amerikanskt ombud tänker och agerar inte alls som ett svenskt ombud. I tråden gör man sig lustig över dödsoffer och skadade utan att veta dessas medborgarskap och status diplomatiskt etc. Ganska omoget anser jag.

Det är lite för tidigt att säga vad Pernilla gjort och inte gjort.
Citera
2017-04-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, men han har ju redan passerat nedgången till tunnelbanan.

Jag ser vem du syftar på. Han har blå jeans och vita skor. Kan han vara flintskallig? Han har huvudet vänt bort mot händelsen medans han går. Denne man har ju dock redan som sagt passerat nedgången.

Just de kritvita gympadojorna som man ser på övervakningsbilderna från tunnelbanan är ju dock en bra markör när man kollar på en sådan här video.

I den här filmen så visar SVT vilken nedgång han gick ned i: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan

SVT har tydligen fått info från de som har hand om övervakningsbilderna i tunnelbanan. Reportern pekar till och med på vilken kamera det var som fotade 39-åringen. Kan någon van Stockholmare berätta vilken nedgång det är reportern går ned i?
Varma tackför den länken!
Jag ser att du redan fått svar på din fråga om nedgången - bra!
Man kan alltså dra slutsatsen att RA medvetet sökt sig till Arlanda och Märsta eftersom han skippade tunnelbanetåget osv.
Jaha, ja i Märsta finns en grupp Unga Muslimer som inte är så välsedd. Vilka andra som kan tänkas ha lockat honom vet jag inte, känner inte området dessmer.
Citera
2017-04-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Länk på detta?
De tre andra offren skall ju ha Dödförklarats på plats. Då finns bara detta offer kvar. Andra uttalanden (i närliggande inlägg till detta) talar också för detta. Likaså vittnesuppgifter från SvDs livesändning.
Citera
2017-04-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Det är en otrolig skandal att en uzbek som grips i Turkiet under försök att mörda tillsammans med IS deporteras till ett tredje land, Sverige, som tar emot honom.

Vårt land är som en postmodern ironisk installation.

Nej jag tror du missförstår det lite. Han kom tydligen till Turkiet FRÅN Sverige, och han skickades tillbaka till Sverige antagligen för att han hade något slags svenska papper - jag vet inte hur det funkar riktigt men han hade ju ett personnummer, eller ett preliminärt peronnummer i alla fall.

Säger inte att det inte skandal, bara kanske inte just den detaljen vart Turkiet skickade honom.
Citera
2017-04-12, 19:25
Medlem
Googlar turkiska källor om Akilovs äventyr i Turkiet. Antagligen har samma källa sagt att A skickades tillbaka till Sverige pga hans flyktingstatus.

Citat:
“Given his refugee status he was deported back to Sweden,” an unnamed law enforcement source in the Central Asian state said.

http://www.hurriyetdailynews.com/stockholm-attack-suspect-deported-from-turkey-in-2015-while-on-way-to-join-isil-in-syria.aspx?pageID =238&nID=111959&NewsCatID=351

Nu är det dags för svensk media att sluta ursäkta och starta granska.
Citera
2017-04-12, 19:29
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag vill bara påminna om att det är Långfredag på fredag om nu någon missat det. Den dagen är ju som klippt och skuren för ett islamistisk terrordåd. Så jag hoppas verkligen alla har ögon och öron öppna nära de befinner sig i folktäta områden, speciellt inne i city eller i gallerior. Var vaksamma hela påsken för den delen. Det händer nästan alltid terrordåd mot kristna på påsken någonstans i världen. Det brukar dock vara isolerat till Mellanöstern och Asien i vanliga fall. Personligen har jag dåliga föraningar. Terrorism är en sak men copycats plus terrorism är något annat. Nu verkar det dock som om MO med att använda bilar/lastbilar inte längre är lika effektivt i och med att folk är på sin vakt. De senaste två dåden i London och Stockholm har tagit relativt få liv jämfört med Nice. Så nästa MO kan bli något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in