Har sedan ett tag tillbaka börjat regelbundet använda
ACO Spotless Daily Face Wash,
Basiron AC, gel 10 % och
Eucerin pH5 Cream. Använder dem dagligen, både morgon och kväll. Använder även
Needs Skrubbvante några gånger i veckan, framförallt på rygg och axlar. Ibland använder jag även Adapalene, tror dock inte det finns receptfritt i Sverige, så jag har köpt det via Ebay från Indien och Östeuropa under namn som Adaferin och Adalene. Har tidigare varit ganska bra på att tvätta ansiktet hyfsat regelbundet med diverse tvålar m.m., men det är först nu när jag är striktare som jag tycker det börjat göra skillnad.
Metoden jag använder när jag applicerar de tre förstnämnda produkterna är den som ordineras i denna filmen:
The Acne.org Regimen - Acne Treatment - Official Instructions Kolla på den, den är mycket bra. Det finns fler filmer om acne på Youtube, t.ex.
Acne In Motion,
Acne | Nucleus Health och
Microbiology - Staphylococcus Aureus and Skin Abscess. Jag förstår kanske inte ens hälften av de filmerna, men lite förståelse om hårsäckar, porer och varför man ska undvika ta på ansiktet får man.
Samtidigt har jag under de senaste månaderna stegvis implementerat fler förändringar i mitt liv, som jag inte kan utesluta har inverkan på min hy. Jag försöker dricka 2-3 liter vatten om dagen, bland annat genom att använda ett större dricksglas (450 ml) när jag äter och ha en vattenflaska (650 ml) när jag sitter och jobbar vid skrivbordet; finns flera artiklar om vattnets effekt på hyn, t.ex.
Drinking three litres of water a day took TEN YEARS off my face. Jag köpte ett gymkort i julas, och har sedan dess gymmat 3-5 gånger i veckan. Försöker äta mer allsidigt, och mindre McDonalds och liknande artificiellt skräp. Tar kosttillskotten D3-vitamin, fiskolja och proteinpulver. Har lagt porr och runkandet på hyllan (
(FB) Inte runka under 2017! Join in fram till 31/12). Rakar mig 2-3 gånger i veckan, till skillnad från 1 gång i veckan tidigare. Duschar i snitt något oftare än 1 gång om dagen, till skillnad från strikt 1 gång om dagen tidigare.