2017-04-12, 14:10
Medlem
spuuunits avatar
Jag känner jag måste ta tag i det här nu, men jag är lite osäker på hur det ska gå till. Jag är för övrigt en kille på runt 30 år med en del finnar, och har alltid tvättat ansiktet med vatten och tvål... men vill ändra på det nu.

Till att börja med så har jag tittat på ACO Spotless Daily Face Wash till att tvätta ansiktet med. Och för att återfukta huden efter tvätt så kör jag nog ACO Spotless Daily Moisturiser. Sen för att bekämpa finnar så vill jag testa Basiron 5%.

Men sen har jag lite frågor... Om jag kör Basiron efter tvätt, hur kommer moisturisern in i bilden? Alla säger att Basiron torkar ut ganska duktigt, så jag borde väl återfukta? Kan man bara köra den över Basironen? Eller ska jag vänta tills Basironen sjunkit in? Eller ska jag skita i den...? Och hur funkar det att köra Basiron på öppna finnar där det blöder lite smått? Jag river ofta upp finnar när jag rakar mig varje morgon nämligen.

Kom gärna med tips osv.
Citera
2017-04-12, 14:23
Medlem
Krusensnorres avatar
Jag kör basiron dagligen, det torkar ut rätt duktigt som du sa men istället för moisturiser har jag börjat dricka väldiga mängder vatten. Kanske inte funkar för alla, speciellt inte om man har torr hud sedan innan men det funkar för mig iallafall. Blir jag väldigt torr så använder jag ju moisturiser men jag försöker köra så lite som möjligt.
Citera
2017-04-12, 14:27
Medlem
spuuunits avatar
Är medveten om att jag dricker för lite vatten, men dricker så mycket jag kan. Skulle nog behövt en återfuktare ändå... Iaf precis efter rengöring, blir snus torr då.
Citera
2017-04-12, 14:28
Medlem
Nu har jag aldrig haft några problem själv, men i min erfarenhet av personer i min omgivning med samma problem så har det väldigt lite med yttre påverkan att göra. Det som verkar påverka mest är otvivelaktigt gener och kost. Med detta sagt ingen uppmaning att skita i hudvård, men se över kosten först, kanske.
Citera
2017-04-12, 14:46
Medlem
Rem-s avatar
Återfuktare är alltid bra att använda dagligen, även om man inte behandlar huden med alkohol eller uttorkande medel.
Citera
2017-04-12, 14:57
Medlem
beardbraids avatar
Jag uppmanar dock att skita i hudvård, utöver vatten, i ansiktet! Efter ett tag funkar talgkörtlarna som de är tänkta att göra.
Citera
2017-04-12, 15:02
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Återfuktare är alltid bra att använda dagligen, även om man inte behandlar huden med alkohol eller uttorkande medel.

Men när bör jag använda det? Vill ju testa Basiron också... Kan man ha båda två samtidigt?
Citera
2017-04-12, 15:03
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Jag uppmanar dock att skita i hudvård, utöver vatten, i ansiktet! Efter ett tag funkar talgkörtlarna som de är tänkta att göra.

Har kört så i princip hela mitt liv. Har tyvärr inte jätterolig hy.
Citera
2017-04-12, 15:04
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Har kört så i princip hela mitt liv. Har tyvärr inte jätterolig hy.

Det var visst nån tvål och rakning inblandat också....?
Citera
2017-04-12, 15:06
Medlem
spuuunits avatar
Alltid varit väldigt slarvig med tvål, så nästan alltid bara vatten. Och jo, rakning i och för sig. Hatar skägg...
Citera
2017-04-17, 11:22
Medlem
Run3s avatar
Har sedan ett tag tillbaka börjat regelbundet använda ACO Spotless Daily Face Wash, Basiron AC, gel 10 % och Eucerin pH5 Cream. Använder dem dagligen, både morgon och kväll. Använder även Needs Skrubbvante några gånger i veckan, framförallt på rygg och axlar. Ibland använder jag även Adapalene, tror dock inte det finns receptfritt i Sverige, så jag har köpt det via Ebay från Indien och Östeuropa under namn som Adaferin och Adalene. Har tidigare varit ganska bra på att tvätta ansiktet hyfsat regelbundet med diverse tvålar m.m., men det är först nu när jag är striktare som jag tycker det börjat göra skillnad.

Metoden jag använder när jag applicerar de tre förstnämnda produkterna är den som ordineras i denna filmen: The Acne.org Regimen - Acne Treatment - Official Instructions Kolla på den, den är mycket bra. Det finns fler filmer om acne på Youtube, t.ex. Acne In Motion, Acne | Nucleus Health och Microbiology - Staphylococcus Aureus and Skin Abscess. Jag förstår kanske inte ens hälften av de filmerna, men lite förståelse om hårsäckar, porer och varför man ska undvika ta på ansiktet får man.

Samtidigt har jag under de senaste månaderna stegvis implementerat fler förändringar i mitt liv, som jag inte kan utesluta har inverkan på min hy. Jag försöker dricka 2-3 liter vatten om dagen, bland annat genom att använda ett större dricksglas (450 ml) när jag äter och ha en vattenflaska (650 ml) när jag sitter och jobbar vid skrivbordet; finns flera artiklar om vattnets effekt på hyn, t.ex. Drinking three litres of water a day took TEN YEARS off my face. Jag köpte ett gymkort i julas, och har sedan dess gymmat 3-5 gånger i veckan. Försöker äta mer allsidigt, och mindre McDonalds och liknande artificiellt skräp. Tar kosttillskotten D3-vitamin, fiskolja och proteinpulver. Har lagt porr och runkandet på hyllan ((FB) Inte runka under 2017! Join in fram till 31/12). Rakar mig 2-3 gånger i veckan, till skillnad från 1 gång i veckan tidigare. Duschar i snitt något oftare än 1 gång om dagen, till skillnad från strikt 1 gång om dagen tidigare.
Senast redigerad av Run3 2017-04-17 kl. 11:28.
Citera
2017-04-20, 16:00
Medlem
TIPS: aspirinmask! http://beautybanter.com/diy-aspirin-acne-mask-and-acne-angst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här