2017-04-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Helt rätt, det är som vanligt när det handlar om invandrare. Det är nu som en del snedvridna Vänster människor och invandrar älskare, kallar han för en "galning", eller en "galen" händelse

Galning är han väl oavsett, och ett terrordåd är det ju också oavsett, men den här liraren känns inte som att han har utfört det här dådet på direkt order av IS. Tycker det verkar mer som att han gjort det av ren hämnd på vårt samhälle tack vare att han inte fick uppehållstillstånd. Det är ju fortfarande ett terrordåd. Samma som snubben på IKEA.
Jag är nog mer orolig för ett sådant typ av terrordåd, döda lite folk för att få stanna här.
Citera
2017-04-12, 12:42
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Det tror jag inte är avsikten, men IS har inte tagit på sig dådet och jag tror heller inte att de har "beställt" det. Däremot kan det vara någon närmare kontakt som är närmare IS som kanske föreslagit/uppmuntrat det hela.

Terrorist är han av definition för att han utför ett terrordåd i syfte att få sin (IS) åsikt uppmärksammad och att han kämpar för Kalifatet. Men det betyder inte att Kalifatet kämpar för honom s.a.s. (Speciellt inte när han inte verkar vara en allt för from Muslim).

Samtidigt som någon nämnde tidigare så vill nog IS inte stöta sig för mycket med Sverige då det har varit en fristad för dom för *Rest & recovery (som det heter på militärspråk). Samt att Sverige inte deltar aktivt i strider i Syrien/Irak såsom NATO-länder gör.

*(rest and recreation)

Det tror jag också är det uppenbara, Sverige är perfekt för att gömma sig (skattefinansierat såklart) och gro i.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Lite annat kom emellan så jag har inte sovit ännu.

Men vad är du för tomte? Du menar väl inte på fullaste allvar det du skriver?
Efter att ha läst ditt inlägg sex-sju gånger inser jag att du inte skämtar med oss...

Vad skall man göra om någon rånar dig på din bil, du försöker stoppa det, men blir påkörd och får lättare skador?
1) Ringa din chef eftersom det var en tjänstebil?
2) Ringa någon nummerupplysningstjänst för att kunna anmäla till närmaste polisstation?
3) Ringa sjukvårdsupplysningen?
4) Ringa försäkringsbolaget?
5) Ringa en vän och fråga om råd?
6) Ringa frugan och snyfta lite?
7) Ringa dagis och tala om att man blir lite sen för att man just blivit rånad och påkörd av sin egen bil?
8) 112?

Det är ett akut brott, med personskada! Tänk till nu!
I det aktuella fallet blev chauffören PÅKÖRD!

Hur svårt kan det vara?

Gäller anmälan att han blivit påkörd håller jag med om att 112 är korrekt
Men att anmäla bilen stulen / rånad är det 11414

Och ursprungsinlägger gäller varför inte lastbilen rapporterades stulen till 112

Ja hur svårt kan det vara. Fullt med idioter som ringer 112

Du med eller?
Citera
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jag tvivlar starkt på alla "han var ingen riktig islamist....för han droger/brudar/öl/kunde inte be/var en okej och trevlig människa till bara nyss" historier som dyker upp i västerländsk media efter terrorattacker i ren allmänhet.

Paralellerna mellan hur attackerna ser ut, och hur sedan gärningsmännen beskrivs följer samma mönster.

jag håller med dig mannen blev utvisad och fick frustration för att skada Sveriges befolkning med lastbil , precis som ensamkommande afganer som begår självmord i Sverige pga de blir utviSade .

sedan använder polisen och politiker i sin agenda att de var en TERRORIST med ISIS budskap..
och nu måste vi förstärka poliskåren .

KAN POLISEN BEVISA ATT HAN ÄR TERRORIST i mina ögon är han en galen man som ville skada folk pga han blev UTVISAD UR LANDET .
Citera
2017-04-12, 12:43
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Här är en film där man ser hur en civilist slår med ett föremål på förardörren för att få ut föraren: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Detta är alltså rimligtvis innan han hoppat ut. Man ser hur några unga kvinnor skrattar medans de filmar. Mängder med andra filmar också. Att folk alltså inte skulle ha filmat föraren när han hoppade ut verkar jättekonstigt. Det har påståtts att folk genast antog att det var en terroristattack och därför flydde hals över huvud, detta stämmer uppenbarligen inte.

Man hör till och med hur en väktare svär på folk att sluta filma och avlägsna sig utan effekt. Det är först när brandbomben utlöses inne i hytten som folk blir lite skraja. Att det verkar vara just någon slags bomb verkar också uppenbart. Man både ser och hör en knall varpå lågor slår upp.

Från vilket håll sprang föraren efter att han hoppat ut? Åt vilket håll ligger närmaste nedgång till T-banan?
Citera
2017-04-12, 12:46
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Helt rätt, det är som vanligt när det handlar om invandrare. Det är nu som en del snedvridna Vänster människor och invandrar älskare, kallar han för en "galning", eller en "galen" händelse

Tja, det är klart det är en galen händelse och speciellt troende verkar han ju inte varit. Ska invandrare kollektivt ta ansvar för hans gärningar, eller muslimer? Tycker du att SD skulle tagit ansvar för Anton Lundin Petterssons attack i Trollhättan? Eller var han ok att kalla för galning?
Citera
2017-04-12, 12:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Hur säkra kan vi egentligen vara på att man har gripit rätt person?

Just själva tvärsäkerhetens hos polischefen gör mig extra misstänksam. Påminner om hur Hans Holmér uppträdde direkt efter Palmemordet, då han gav ett starkt intryck av handlingskraft och säkerhet i sina antaganden. Som nån jäkla Wyatt Earp stod han där bredbent och höll upp en pistol. Holmérs tvärsäkra, maskulina uppträdande gjorde att han blev utsedd till Sveriges sexigaste man. Och så var han helt ute och cyklade!

Med tanke på Akilovs oklara identitet och allt annat mystiskt med hela gärningen, är jag inte lika säker som Eliasson på att detta är "polisiärt uppklarat".
Dessutom tycker jag att personen på bilderna från tunnelbanan inte är särskilt lik den gripne. Den i tunnelbanan har både spetsigare näsa och bredare haka. Jämför själva:

Tunnelbanan:

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja &uact=8&ved=0ahUKEwj427P53J7TAhUKEJoKHZ0gCTYQjRwIB w&url=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fga rningsmannens-iskalla-manover-med-lastbilen-vid-atta cken%2F&bvm=bv.152180690,d.bGs&psig=AFQjCNFkKWqW-kT499Ihcn21KTYj_OSxhw&ust=1492079834685888

Den gripne:

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja &uact=8&ved=0ahUKEwis5JCs357TAhUhIJoKHSAXD9EQjRwIB w&url=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fkvallsposten %2Fberedskapen-mot-terror-i-sydsverige%2F&bvm=bv.152180690,d.bGs&psig=AFQjCNFk KWqW-kT499Ihcn21KTYj_OSxhw&ust=1492079834685888
Citera
2017-04-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Och ursprungsinlägger gäller varför inte lastbilen rapporterades stulen till 112

Du med eller?
Fast om man ser sin lastbil bli stulen ska man självklart ringa 112. Det är ju ett pågående brott
Citera
2017-04-12, 12:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
NEJ så är det inte men många ringer 112 ändå vilket gör att de får in massa samtal och hinner inte med det som de ska göra

"112 är till för dig som behöver omedelbar hjälp av exempelvis polis, brandkår eller ambulans."

https://polisen.se/Kontakta-oss/

" Ring 114 14 för alla övriga ärenden, exempelvis för att lämna tips eller anmäla brott till polisen. "

Alltså för att anmäla lastbilen stulen.

Hur svårt kan det vara?
Lastbilen blev inte stulen - den blev kapad.

Och jo - står du på macken och någon snor din bil så ringer du 112 om du inte är helt slut i huvudet.
Citera
2017-04-12, 12:51
Medlem
Citat:

Du med eller?

Som jag påpekat tidigare så står det i många företags reglementen att man skall ringa företaget i första hand om man utsatts för ett brott som inte kräver akut vård. På mitt företag så går till och med 112 och 11414 till företagets växel, även när jag ringer dessa nummer från mobiltelefonen!
Citera
2017-04-12, 12:53
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag påpekat tidigare så står det i många företags reglementen att man skall ringa företaget i första hand om man utsatts för ett brott som inte kräver akut vård. På mitt företag så går till och med 112 och 11414 till företagets växel, även när jag ringer dessa nummer från mobiltelefonen!

OK, ni tycker olika. Streck i debatten.
Citera
2017-04-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
På mitt företag så går till och med 112 och 11414 till företagets växel, även när jag ringer dessa nummer från mobiltelefonen!

Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in