2017-04-12, 11:51
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tror också att det är olika situationer. Läkaren Pernilla hjälpte en kvinna med krossad arm, hon som bärs bort med blottad mage. Hon uttalar sig inte om att ha hjälpt någon annan, så vitt jag minns. Det finns (två) andra bilder med samma polisgubbe med gul keps, där de bär bort en kvinna med en avkörd fot. Jag tror att det är den här kvinnan som ligger vid pelaren. Som läkaren alltså inte hade något med att göra.
Pernilla sa att de lyfte den skadade kvinnan (med skadad högra arm) till pelare.

Citat:
Pernilla lyckas flytta kvinnan så att de kan ta skydd bakom en pelare

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/pernilla-fran-karlstad-hjalpte-offer-for-terrorattacken
Citera
2017-04-12, 11:53
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Enligt Expressen bodde Spendrupschauffören och terroristen Rakhmat Akilov 30 meter från varandra.

I Storstockholm (Stockholms län) bor ungefär 2 270 000 människor.
Hur stor är chansen att de två bor 30 meter från varandra? Om det är en slump?

Vi får hoppas att polisen tittar ordentligt på detta.

Hur svårt kan det vara att planera ett terrordåd som detta? "Du lastar av lasten, lämnar kvar nycklarna så hoppas jag in och kapar lastbilen" . GW brukar ha rätt men nu börjar han bli gammal och gaggig? Så klart det är planerat!
Citera
2017-04-12, 11:53
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Om någon är papperslös betyder det helt enkelt att personen saknar uppehållstillstånd, arbetstillstånd och dylikt som krävs för att vistas lagligt i landet, inget annat.

Tillägg: Du kan alltså inneha pass eller andra ID-handlingar och ändå vara papperslös.

Ja just det, den definitionen har jag också. Och inte nog med att denna man saknade uppehållstillstånd, han hade en utvisningsorder.

TRådavsticket började med någon som undrade "hur har man ett bankkonto som papperslös?" typ.
Citera
2017-04-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotYetNotYet
Du vet ... nu ska de få det till att han inte är en terrorist alls.
Det kommer heta att det är en galning som agerat på egen hand.

Det lär i övrigt inte vara en slump att GM kapar sin gamla grannes lastbil.
Det var säkert därför han var maskerad, för att den fd grannen inte skulle känna igen honom.
Man kan väl vara galning som agerat på egen hand och terrorist samtidigt? Verkar rätt vanligt att folk som begår terrorbrott är tämligen sämst på att leva som de lär
Citera
2017-04-12, 11:55
Medlem
Citat:
Det var säkert därför han var maskerad, för att den fd grannen inte skulle känna igen honom.

Alltså måste han haft koll på när han lossade och hållit just den bilen under uppsikt ett tag.
För dem lossar inte på samma dag och samma tid jämt. Har jag svårt att tro.
Han kan ha kartlagt hans lossningar på den adressen.
Citera
2017-04-12, 11:56
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
http://www.dn.se/sthlm/ett-av-de-heta-sparen-varfor-flydde-akilov-till-marsta/

Intressant. Många terroristtrådar leder tydligen till Märsta.
När jag bodde där i slutet av 90-talet var det mest WT som hängde nere på Corner och eldade i sopcontainrar, men visst var det lite skottlossning och sprängdåd också, sådär till husbehov.
Citera
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Lyssnat om på intervjun med chaffisen. Han bryter tydligt på något okänt språk. Står mer och mer klart att han blivit hotad att lämna bilen och att han nu är rädd för GM:s terroristvänner, för repressalier.
var kan man lyssna på den?
edit: hittat
http://www.expressen.se/nyheter/akilov-bodde-30-meter-fran-spendrups-chauffor/

bryter troligtvis på spanska
Senast redigerad av autostoperka 2017-04-12 kl. 12:06.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Han för tankarna till Christer Pettersson.
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Du vet ... nu ska de få det till att han inte är en terrorist alls.
Det kommer heta att det är en galning som agerat på egen hand.

Det tror jag inte är avsikten, men IS har inte tagit på sig dådet och jag tror heller inte att de har "beställt" det. Däremot kan det vara någon närmare kontakt som är närmare IS som kanske föreslagit/uppmuntrat det hela.

Terrorist är han av definition för att han utför ett terrordåd i syfte att få sin (IS) åsikt uppmärksammad och att han kämpar för Kalifatet. Men det betyder inte att Kalifatet kämpar för honom s.a.s. (Speciellt inte när han inte verkar vara en allt för from Muslim).

Samtidigt som någon nämnde tidigare så vill nog IS inte stöta sig för mycket med Sverige då det har varit en fristad för dom för Rest & recovery (som det heter på militärspråk). Samt att Sverige inte deltar aktivt i strider i Syrien/Irak såsom NATO-länder gör.
Citera
2017-04-12, 11:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Man kan väl vara galning som agerat på egen hand och terrorist samtidigt? Verkar rätt vanligt att folk som begår terrorbrott är tämligen sämst på att leva som de lär

Organiserade terrorister tänker förstås rationellt och gör bondeoffer med människor som inte har så stort värde i allmänhet.

Skulle vara idiotiskt att offra nån som man kostat på flera års ideologisk skolning för kamikaze-uppdrag.
Citera
2017-04-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Hur svårt kan det vara att planera ett terrordåd som detta? "Du lastar av lasten, lämnar kvar nycklarna så hoppas jag in och kapar lastbilen" . GW brukar ha rätt men nu börjar han bli gammal och gaggig? Så klart det är planerat!

Har GW gått ut med att det var planerat ? Källa ?
Nu blir jag intresserad.
Citera
2017-04-12, 12:01
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Ja just det, den definitionen har jag också. Och inte nog med att denna man saknade uppehållstillstånd, han hade en utvisningsorder.

TRådavsticket började med någon som undrade "hur har man ett bankkonto som papperslös?" typ.

Då är jag med.

Eftersom man kan bli papperslös efter att ha vistats lagligt i landet undrar jag om bankernas system samkörs med migrationsverkets? Dvs. om någon får tillståndet indraget, fryser bankerna personens konton då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in