2017-04-12, 12:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
som är bombsäkra

Hon kan naturligtvis lika gärna vara samordnare i ett terroristnätverk. Det vet vi inte.
Personligen skulle jag inte upplåta min adress till godtycklig landsman.

Citera
2017-04-12, 12:19
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Tvivlar starkt på att våran terrorist tar kokain, amfetamin ja troligtvis.

Jag tvivlar starkt på alla "han var ingen riktig islamist....för han droger/brudar/öl/kunde inte be/var en okej och trevlig människa till bara nyss" historier som dyker upp i västerländsk media efter terrorattacker i ren allmänhet.

Paralellerna mellan hur attackerna ser ut, och hur sedan gärningsmännen beskrivs följer samma mönster.
Citera
2017-04-12, 12:22
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke-71
Undrar hur länge det dröjer tills man ska börja jaga efter chauffören för att han lämnade nycklarna i...
Ny kanske jag har fel men en bryggeribil i centrala Stockholm gör en jäkla massa stopp på korta sträckor. Jag har själv tagit emot från dom så jag vet att det väger en del med en pall och och el truck på lyften.

Att stänga motorn varannan minut och köra lyften upp o ner flera gånger riskerar väl tomt batteri fram till lunch... Enda fungerande lösningen är väl att stå på med motorn igång.

Tror faktiskt ingen kommer klandra föraren. Alla (normalt funtade) vet att det är så det funkar när folk gör leveranser. Det är inga värdetransporter vi pratar om utan en lastbil med lite bira och dryck.

Utanför företaget jag jobbar så lämnar UPS, posten, DHL, vattenleveranser osv alltid sina lastbilar körandes när de gör leveranser här, lämnar lastbilarna obevakade runt 10 minuter.

Visst, nu är inte vårat företag beläget på en gågata, men å andra sidan så hade han uppsikt över lastbilen och man förväntar sig inte att folk ska sno en lastbil med bira (då är man bra djävla törstig).
Citera
2017-04-12, 12:23
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Någon som vet om det går att köra lastbilen med rampen nere?
Alla bilder jag sett efter kraschen är det ju en glipa baktill.

Undrar om kaparen behövde ta hänsyn till hur öppet det var i bak, eller om det finns någon funktion som gör att rampen stängs automatiskt om man börjar köra framåt?

Jodå, visst går det, händer ju t.ex. ibland att man behöver backa till med liften nere. Dock brukar en varningslampa lysa.
Citera
2017-04-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotYetNotYet
Du vet ... nu ska de få det till att han inte är en terrorist alls.
Det kommer heta att det är en galning som agerat på egen hand.

Det lär i övrigt inte vara en slump att GM kapar sin gamla grannes lastbil.
Det var säkert därför han var maskerad, för att den fd grannen inte skulle känna igen honom.

Han kanske inte var maskerad utan att det är en efterkonstruktion.
Citera
2017-04-12, 12:26
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jag tvivlar starkt på alla "han var ingen riktig islamist....för han droger/brudar/öl/kunde inte be/var en okej och trevlig människa till bara nyss" historier som dyker upp i västerländsk media efter terrorattacker i ren allmänhet.

Paralellerna mellan hur attackerna ser ut, och hur sedan gärningsmännen beskrivs följer samma mönster.
Fast det stämmer nog i det stora hela. Islamister ingick väl snarare i Al Qaida och liknande grupperingar. IS-anhängarna verkar vara allmänt laglösa och intelligensbefriade människor som inte är särskilt eller inget religiösa i grunden.
Citera
2017-04-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hon kan naturligtvis lika gärna vara samordnare i ett terroristnätverk. Det vet vi inte.
Personligen skulle jag inte upplåta min adress till godtycklig landsman.

På hennes namn och adress står också ett företag; det är visserligen inte aktivt, men det har ändå en adress.
("Brevlådeföretag" sa' man förr)
Jag misstänker att hon ställer upp med sitt namn mot betalning. Landsmän hjälper varandra, har hon antytt ...
Citera
2017-04-12, 12:30
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotYetNotYet
Du vet ... nu ska de få det till att han inte är en terrorist alls.
Det kommer heta att det är en galning som agerat på egen hand.

Det lär i övrigt inte vara en slump att GM kapar sin gamla grannes lastbil.
Det var säkert därför han var maskerad, för att den fd grannen inte skulle känna igen honom.

Helt rätt, det är som vanligt när det handlar om invandrare. Det är nu som en del snedvridna Vänster människor och invandrar älskare, kallar han för en "galning", eller en "galen" händelse
Citera
2017-04-12, 12:34
Medlem
Badios avatar
För den som vill gräva ner sig mer i mordvapnet/lastbilen så var det som redans nämnts i tråden en MERCEDES-BENZ 2532 L
Växellåda
AUTOMAT

PNG037
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Citera
2017-04-12, 12:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är samma nummer man ringer till oavsett om man vill kalla på en ambulans ELLER vill anmäla ett pågående brott. Personen som svarar i telefonen frågar dig "vad är det som har hänt?" Beroende på om det handlar om en olycka eller ett pågående brott kopplas du vidare till instans.

Du har uppenbarligen inte drabbats av varken det ena eller det andra i det verkliga livet. Bra för dig. Det är ändå bra att veta VART man ska ringa ifall exempelvis någon skulle attackera dig/din kompis på gatan. Du ringer du inte till din "arbetsgivare först" ;-) och sen 11414 (polisen) utan just 112, eftersom det då handlar om ett pågående brott. 11414 gäller för ICKE akuta fall.

NEJ så är det inte men många ringer 112 ändå vilket gör att de får in massa samtal och hinner inte med det som de ska göra

"112 är till för dig som behöver omedelbar hjälp av exempelvis polis, brandkår eller ambulans."

https://polisen.se/Kontakta-oss/

" Ring 114 14 för alla övriga ärenden, exempelvis för att lämna tips eller anmäla brott till polisen. "

Alltså för att anmäla lastbilen stulen.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2017-04-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
En bra analys och beskrivning av AR:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/akilovs-bekanta-han-blev-alltmer-instabil

Framgår att han gillade Kokain, visste inte hur man bad till Allah men tyckte ändå om IS.

Det är ju mer en trolig teori. Han svamlade omkring som GW säger hög på kokain och såg lastbilen.

Och det stärker också min teori om att han tog avslaget om att få stanna hårt.

Sen är jag också övertygad om att han är en fullfjädrad mytoman.
Citera
2017-04-12, 12:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
På hennes namn och adress står också ett företag; det är visserligen inte aktivt, men det har ändå en adress.
("Brevlådeföretag" sa' man förr)
Jag misstänker att hon ställer upp med sitt namn mot betalning. Landsmän hjälper varandra, har hon antytt ...

Hon är nog kontrollerad redan. Jag har för mig att vi såg bilder när hennes son togs in till förhör. Hon har troligen luppen på sig nu...

På den här sidan:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4392736/Homemade-BOMB-hijacked-beer-truck-Stockholm.html
finns ett par bilder.

Lägenheten i Hjulsta som misstänkte terroristen var skriven på och som utsattes för husrannsakan på fredagkvällen:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/08/21/3F0FE7F900000578-4392736-Police_officers_are_seen_in_Hjulsta_suburb_in_Stoc kholm_after_a_-a-12_14916 82110155.jpg

Kvinnans son förs bort för förhör på fredagkvällen:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/08/21/3F0EA66100000578-4392736-According_to_broadcaster_SVT_this_suspect_was_arre sted_in_the_no-a-13_14916 82110293.jpg

Om hon är ärlig och har rent mjöl i påsen så tror jag att hon tänker sig för innan hon upplåter sin adress till en landsman nästa gång.
Om hon är samordnare i ett terroristnätverk så kommer hon att löpa stor risk att avslöjas.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in