2017-04-12, 12:02
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vet ju inte hur stort handbagage han hade med sig, ryggsäck?
Hänga me polarn in till stan, ska lämna lite grejor där, tungt ta på t-banan.

Exakt, tänkt en del på det. Vill man ha nått 'med lite bang i' så är den lite större varianten,
väl något att föredra, dvs nästan omöjligt att dra med sig på SL.
Citera
2017-04-12, 12:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Fråga på det: var det i Vårberg eller Märsta dem bodde i närheten av varandra ?

Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Han bodde väl i Hidinge Backa i tensta/hjulsta... inte ett vitt område direkt.

Jag skulle lägga mina pengar på att chauffören är inblandad.

Den misstänkte terroristen var skriven på en adress i Hjulsta. Han hade skrivit sig där för att inte kunna nås för avvisning. Den enda koppling som jag känner till mellan den misstänkte terroristen och kvinnan som bor i lägenheten i Hjulsta är att dom kände varandra därför att dom båda var från Uzbekistan. Hon "hjälpte honom" genom att låta honom skriva sig i hennes lägenhet bara för att hjälpa en landsman, som jag uppfattat kvinnans uppgifter.

Terroristen bodde dock inte i Hjulsta. Han bodde i Vårberg (Ängsholmsgränd i Skärholmen). Där bodde också, enligt Aftonbladet chauffören som körde för Spendrups. Den misstänkte hade använt sitt internet i bostaden i Vårby kort innan han for till city.

Kopplingen till Märsta är oklar för mig. Den misstänkte tog tåget till Arlanda. Kanske hade han hoppats kunna hitta ett sätt att lämna landet? Från Arlanda åkte han buss till Märsta där han kändes igen på en mack. Han greps i Märsta ca 20.00 i fredags kväll. Kopplingen till Märsta är oklar för mig, utöver att det lär finnas många islamister/terrormisstänkta i Märsta.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-12 kl. 12:12.
Citera
2017-04-12, 12:04
Medlem
Undrar hur länge det dröjer tills man ska börja jaga efter chauffören för att han lämnade nycklarna i...
Ny kanske jag har fel men en bryggeribil i centrala Stockholm gör en jäkla massa stopp på korta sträckor. Jag har själv tagit emot från dom så jag vet att det väger en del med en pall och och el truck på lyften.

Att stänga motorn varannan minut och köra lyften upp o ner flera gånger riskerar väl tomt batteri fram till lunch... Enda fungerande lösningen är väl att stå på med motorn igång.
Citera
Medlem
Callass avatar
Citat:
Grafik så här gick dådet till.

http://editorialtools.aftonbladet.se/lastbilsattacken/

Mycket fina bilder - lätta att förstå.

Titta gärna.

Ja, det var tydligt varifrån de välkända bilderna (på offren) tagits.

Bra grafik!
Citera
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Har GW gått ut med att det var planerat ? Källa ?
Nu blir jag intresserad.

Nej tvärtom hävdar han att det var en slump...
Citera
2017-04-12, 12:05
Bannlyst
Jag visste väl att Rakhmat Akilov inget har med IS att göra.
Han är en liten kriminell knarkare som fått spel.
Att han dessutom jobbade som Svetsare i sitt hemland säger ju en del, (S)vetsare verkar ju allmänt störda

IS vill inte kännas vid denna ensamma galning, dom hoppas att SÄPO ska glömma och gå vidare så dom kan fortsätta operera och planera ostört i fristaten Sverige, precis som det var innan engångshändelsen Fredagen den 7:e april 2017.
Citera
2017-04-12, 12:05
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusyliving
Nån som har några uppgifter kring var Akilov bodde?
Ängsholmsgränd i Skärholmen (Vårberg)
http://www.expressen.se/nyheter/har-levde-akilov-fore-terrordadet/
Citera
2017-04-12, 12:07
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Då är jag med.

Eftersom man kan bli papperslös efter att ha vistats lagligt i landet undrar jag om bankernas system samkörs med migrationsverkets? Dvs. om någon får tillståndet indraget, fryser bankerna personens konton då?

Nej, det sker inte. Den enda gångerna bankerna ger staten rätt att lira med dina konton är om du är skyldig skatt, då kan kronofogden nalla från ditt pensonsspararande.

Så med andra ord, tillfälliga asylsökande har bankkonton och inga blir indragna. Mycket enkelt för en papperslös att bara leva vidare. De slipper ju skatt.
Citera
2017-04-12, 12:11
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Just att man gillade kokain sa man om terroristen i London också.

Tvivlar starkt på att våran terrorist tar kokain, amfetamin ja troligtvis.
Citera
2017-04-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Den misstänkte terroristen var skriven på en adress i Hjulsta. Han hade skrivit sig där för att inte kunna nås för avvisning. Den enda koppling som jag känner till mellan den misstänkte terroristen och kvinnan som bor i lägenheten i Hjulsta är att dom kände varandra därför att dom båda var från Uzbekistan. Hon "hjälpte honom" genom att låta honom skriva sig i hennes lägenhet bara för att hjälpa en landsman, som jag uppfattat kvinnans uppgifter.

Terroristen bodde dock inte i Hjulsta. Han bodde i Vårberg.

Nu är det glasklart. Tack.
Citera
2017-04-12, 12:15
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
som är bombsäkra
Citera
2017-04-12, 12:17
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke-71
Undrar hur länge det dröjer tills man ska börja jaga efter chauffören för att han lämnade nycklarna i...
Ny kanske jag har fel men en bryggeribil i centrala Stockholm gör en jäkla massa stopp på korta sträckor. Jag har själv tagit emot från dom så jag vet att det väger en del med en pall och och el truck på lyften.

Att stänga motorn varannan minut och köra lyften upp o ner flera gånger riskerar väl tomt batteri fram till lunch... Enda fungerande lösningen är väl att stå på med motorn igång.

Någon som vet om det går att köra lastbilen med rampen nere?
Alla bilder jag sett efter kraschen är det ju en glipa baktill.

Undrar om kaparen behövde ta hänsyn till hur öppet det var i bak, eller om det finns någon funktion som gör att rampen stängs automatiskt om man börjar köra framåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in