2017-04-09, 19:56
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Tack Gogge!

Ny stad:
1. Den här staden har funnits, som stad bretraktad, i tre decennier.
2. Trots sin unga ålder är staden landets näst störst, i antalet invånare betraktat.
3. I början av förra århundradet var platsen ifråga obebodd.
4. Landet har fler invånare än Sverige.
5. Om man åker bil från vår stad behöver man åka drygt 40 mil för att ta sig till havet.
El Alto?

Näst störst i Bolivia, blev officiellt stad 1987, platsen obebodd fram till 1903, Bolivia har fler invånare än Sverige, avståndet till havet kan stämma.
Citera
2017-04-09, 21:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Själv var man tvåa på bollen men jag tänkte att den aktuella ledtråden var J-Södra som spelar idag.
Läste lite om Rarzaus men hittade bara skärmytslingar i halland och blekinge.

Tydligen ska Rantzaus ha varit så långt upp som Jönköping och i princip bränt ner staden 1567, och visst, J-Södra ej att förglömma, även om jag, ehuru fotbollsfantast likväl, tyckte att en serielunksmatch i vikt fick stå den semi som tog HV till final bi.

On-t: ganska säker på att tcfmog redan plockat den, men slänger in Brasilia.
Citera
2017-04-09, 21:52
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
El Alto?

Näst störst i Bolivia, blev officiellt stad 1987, platsen obebodd fram till 1903, Bolivia har fler invånare än Sverige, avståndet till havet kan stämma.
Snyggt!

Stafettpinnen är din!
Citera
2017-04-09, 23:25
Medlem
tcfmogs avatar
Ok, ny stad.

1. Såsflod
2. Rovdjur
3. Ett av de sista slagen i stort krig
Citera
2017-04-10, 07:55
Medlem
schizophrenias avatar
Nashville
Citera
2017-04-10, 13:46
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Nashville
Visst är det Nashville.

Ligger vid Cumberlandfloden, NHL-laget heter Predators och Slaget vid Nashville var ett av de sista stora slagen i amerikanska inbördeskriget.

Över till schizophrenia.
Citera
2017-04-10, 16:38
Medlem
schizophrenias avatar
Ny stad:
1. En kyrka i staden är på ett visst sätt landets största. Kyrkan har namn efter stadens skyddshelgon.
2. På 1500-talet blev staden ockuperad av rebeller, där rebellerna gick under ett namn som får mig att tänka på öl.
3. Stadens flagga är mycket snarlik en flagga för ett mellaneuropeiskt land.
Citera
2017-04-12, 11:59
Medlem
schizophrenias avatar
Dags för en ny ledtråd:
1. En kyrka i staden är på ett visst sätt landets största. Kyrkan har namn efter stadens skyddshelgon.
2. På 1500-talet blev staden ockuperad av rebeller, där rebellerna gick under ett namn som får mig att tänka på öl.
4. Man erhåller namnet på en gammal japansk kejsare om man lägger in ett bindestreck på ett lämpligt valt ställe i stadens namn.
Citera
2017-04-12, 21:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Dags för en ny ledtråd:
4. Man erhåller namnet på en gammal japansk kejsare om man lägger in ett bindestreck på ett lämpligt valt ställe i stadens namn.

... Gouda?
Citera
2017-04-13, 08:03
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
... Gouda?
Jovisst är det Gouda!

1. Kyrkan Sint Janskerk är landets längsta, och har namn efter Johannes Döparen.
2. Rebellerna kallades för Geuzen, som kan få en att tänka på öltypen geuze.
3. Stadens flagga ser ut som Österrikes.
4. Den japanske kejsaren hette Go-Uda.

Bollen är din, Gogge!
Citera
2017-04-13, 10:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jovisst är det Gouda!

1. Kyrkan Sint Janskerk är landets längsta, och har namn efter Johannes Döparen.
2. Rebellerna kallades för Geuzen, som kan få en att tänka på öltypen geuze.
3. Stadens flagga ser ut som Österrikes.
4. Den japanske kejsaren hette Go-Uda.

Bollen är din, Gogge!

Thanx!

1) Börjar med en Bernard; har varit här åtskilliga gånger, dock inte sedan 02. Minns hur jag under en natt i strilregnet satt och diskuterade livets stort och smått och med en skön lirare. Vi delade på lite frites och majonnäs och när han säger "hey, these chips are chrunchy man!" förvandlas han till en katt! I nästa sekund vaknar jag upp på mitt hotellrum och en vacker negress sitter vid sängkanten, "Good morning Big Swede, breakfast time!" och hon sträcker mig ett glas Negrita. Till denna dag vet jag inte om katten eller snubben existerade i sinnevärlden. Eller båda!

2) Naturgeografiskt fenomen har givit såväl staden som en dryck deras namn.

3) En gammal kyrka är centrum för stadsdel där minst sagt profana verksamheter pågår.

... och för att Påskhelganpassa frågan för alla fyllbultar som inte kunnat låta bli öl och snapsar...

4) Gouda möjligheter att ganska snabbt ta sig härifrån till föregående resmål!

Glad påsk alla quizvänner!
Citera
2017-04-13, 12:05
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Thanx!

1) Börjar med en Bernard; har varit här åtskilliga gånger, dock inte sedan 02. Minns hur jag under en natt i strilregnet satt och diskuterade livets stort och smått och med en skön lirare. Vi delade på lite frites och majonnäs och när han säger "hey, these chips are chrunchy man!" förvandlas han till en katt! I nästa sekund vaknar jag upp på mitt hotellrum och en vacker negress sitter vid sängkanten, "Good morning Big Swede, breakfast time!" och hon sträcker mig ett glas Negrita. Till denna dag vet jag inte om katten eller snubben existerade i sinnevärlden. Eller båda!

2) Naturgeografiskt fenomen har givit såväl staden som en dryck deras namn.

3) En gammal kyrka är centrum för stadsdel där minst sagt profana verksamheter pågår.

... och för att Påskhelganpassa frågan för alla fyllbultar som inte kunnat låta bli öl och snapsar...

4) Gouda möjligheter att ganska snabbt ta sig härifrån till föregående resmål!

Glad påsk alla quizvänner!

Glad påsk! Känns som nått holländsk resmål i Västindien. Profan verksamhet och kyrka, då tänker man på Istedgade och Mariakyrkan. Jobbade några år i Köpenhamn, skön stad f.ö. Drycken borde jag kunna.. naturhamn kanske. Gissar ändå på Köpenhamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in