Citat:
Ursprungligen postat av
SeptemberRain
Han var de facto inte papperslös eftersom han lämnade in ett pass och ansökte om uppehållstillstånd (sen om det var pga asyl eller arbete vet jag inte, troligen asyl). Då är man inte papperslös per definition utan han befann sig i landet "legalt". Har han lämnat in pass hade han rätt att arbeta under asylprocessen. Sedan när man får avslag och inte lämnar landet - då är man papperslös eftersom man inte har rätt att vara i landet. Papperslös = illegal invandrare.
Du har tydligen en helt annan definition på "papperslös" än vad jag har. Jag gillar i och för sig inte uttrycket överhuvudtaget just för att det bäddar för exakt sådana här missförståelser, men med "papperslös" betyder det inte att man aldrg haft pass eller ID, utan man menar "illegal invandrare" som nu är så hemskt att säga.
Mannen sökte asyl. Han fick avslag då han ljugit om sin identitet på asylansökan.
Mannen blev utvisad och fick avslag på sin överklagan, så en deportertingsorder fanns. Sedan avvek mannen men bodde fortfarande kvar och skattade och hade sig... Fast han då ej hade laglig rätt att vistas i Sverige.
Med andra ord var han en illegal invandrade, som folk i media kallar "papperslös"