2017-04-11, 23:27
Medlem
[quote=ElvisFan|60432058]Varför har folk så svårt med användningen av "han" och "honom"?

Well, bor man utomlands större delen av tiden och inte har svenska som förstaspråk så är det inte alltid så jävla enkelt att minnas.

Berätta istället vad som är så viktigt med att välja rätt ord, jag är verkligen genuint intresserad??

.
Citera
2017-04-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingensomvet1632
Nu blåste han inte skalle av sig.
Han tog en flaska renat och hoppade i vattnet. Han drack aldrig sprit i vanliga fall.

Låt honom vila i frid och sluta kom med falska påståenden.

En flaska renat? Stor eller liten? Ståendes vid strandkanten? Hur vet du detta?
Citera
2017-04-12, 08:27
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingensomvet1632
Nu blåste han inte skalle av sig.
Han tog en flaska renat och hoppade i vattnet. Han drack aldrig sprit i vanliga fall.

Låt honom vila i frid och sluta kom med falska påståenden.

En flaska renat...really
Citera
2017-04-12, 08:51
Medlem
När jag läser denna tråd ser jag avsaknad av kunskaper om vem och vad denne man föddes till, och allt han hade och slarvade bort. För vad?

En klassresa i fel riktning är milt uttryckt. En riktig stackare, med 700 vänner.
Citera
2017-04-12, 09:09
Medlem
[quote=Arne Bajse|60435097]
Citat:
Ursprungligen postat av PJ9

Välj rätt ord så de som läser förstår vad du skriver. Kan du inte skriva rätt ord på svenska så gå en kurs !

Noppe var en festprisse, men han kunde säkert skilja på "han" och "honom".

Jag har träffat Noppe flera gånger och han var alltid trevlig, oavsett fel val av ord, till skillnad från dig som inte förstår om man inte skriver perfekt grammatisk svenska. Det kom 700 personer på hans begravning vilket säger mycket hur populär han var.

Vidare tror jag majoriteten här här förstår vad man vill ha sagt, trots felval av "han" eller "honom"?.
Citera
2017-04-12, 09:24
Medlem
johnthedickholmess avatar
Kan självmordet triggats av Noppes Bars dåliga ekonomi? Verkar ha gått konstant minus. Noppes var ju pensionär och fick väl pytsa in pengar varje månad. Till slut höll det kanske inte längre. Demens på det och depression. Men det som talar emot det är ju att familjen vill fortsätta med Noppes Bar. Inte sälja. Blev det mindre och mindre folk där eller hur var det med underlaget av gäster? Fortfarande kul att gå dit när knugen och hans vänner blivit till åren?
Citera
2017-04-12, 10:28
Moderator
Schlesiens avatar
Noppe tog sitt liv på grund av knarkhantering på Noppes Bar, eller för att en utredning höll på att rulla upp knarkdistribution där. Det är en uppgift som läcker från en krets av äldre jurister.

Jag tycker uppgiften ser lite konstig ut. Kan inte bedöma om det är falskplantering av rykte, missförstånd eller mer eller mindre sant.
Citera
2017-04-12, 12:37
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Noppe tog sitt liv på grund av knarkhantering på Noppes Bar, eller för att en utredning höll på att rulla upp knarkdistribution där. Det är en uppgift som läcker från en krets av äldre jurister.

Jag tycker uppgiften ser lite konstig ut. Kan inte bedöma om det är falskplantering av rykte, missförstånd eller mer eller mindre sant.

Wow...så jädra hemskt och onödigt det hade han inte behövt, knark är godis i fina kretsar...tyvärr.

Och så står prästen där och säger att han tog livet av sig för att han tyckte att han var ful och inte gillade att åldras, som om Noppe var en fåfäng pajas, så otroligt fult av prästen, och av de som planterade den skiten hos prästen

Om det är så alltså. Noppe skulle inte ta livet av sig för att han inte gillade sin spegelbild i alla fall.
Senast redigerad av Referenshumla 2017-04-12 kl. 12:43. Anledning: tillägg
Citera
2017-04-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När jag läser denna tråd ser jag avsaknad av kunskaper om vem och vad denne man föddes till, och allt han hade och slarvade bort. För vad?

En klassresa i fel riktning är milt uttryckt. En riktig stackare, med 700 vänner.
Tvärtom..Föds rik som ett troll.Dör som luspank.Varför skall man sträva efter att ta med sig guld i graven....
Citera
2017-04-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Wow...så jädra hemskt och onödigt det hade han inte behövt, knark är godis i fina kretsar...tyvärr.

Och så står prästen där och säger att han tog livet av sig för att han tyckte att han var ful och inte gillade att åldras, som om Noppe var en fåfäng pajas, så otroligt fult av prästen, och av de som planterade den skiten hos prästen

Om det är så alltså. Noppe skulle inte ta livet av sig för att han inte gillade sin spegelbild i alla fall.

Nu var det väl inte bokstavligt talat utseendet prästen menade när han talade om att inte tycka om det man såg i spegeln. Utan snarare att man såg det faktum att man åldrades och att det relativt sett inte var så lång tid kvar och att framtiden antagligen skulle handla om att bli sjukare och svagare och kanske inte kunna ta hand om sig själv.
Citera
2017-04-13, 13:52
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nu var det väl inte bokstavligt talat utseendet prästen menade när han talade om att inte tycka om det man såg i spegeln. Utan snarare att man såg det faktum att man åldrades och att det relativt sett inte var så lång tid kvar och att framtiden antagligen skulle handla om att bli sjukare och svagare och kanske inte kunna ta hand om sig själv.

Han skulle fylla 70 år inte 90...ja jag tyckte det var en konstig sak att säga på en begravning, av en präst, men vad vet jag.
Citera
2017-04-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Han skulle fylla 70 år inte 90...ja jag tyckte det var en konstig sak att säga på en begravning, av en präst, men vad vet jag.

Något måste dom väl hänga upp självmordstesen på. Kan lika gärna vara så att N blivit utsatt för pedofili i unga år och att han bestämt sig för att träda fram med sin berättelse varpå pedofilerna blivit oroliga och beställt ett mord. Mer eller mindre samtliga verkar tycka att självmord är den smidigaste förklaringen (snarast förefaller dom stå frågande inför varför det inte hänt tidigare), vem (förutom Noppe själv och han är ju död) skulle ha något att vinna på en mordutredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in