2017-04-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Hur svårt är det att köra en såndär lastbil? Jag tänker på växlingen och sådär. För om han kom upp till 70-80km/h så lär han ha gått igenom ett par växlar.

Kan GM ha suttit på den kunskapen eller är det så enkelt att köra lastbilar?

Kan vara automatlåda.

Skulle tro att GM kunde köra lastbil ev har han kört i sitt hemland om han inte har körkort här i landet.
( jag vill understryka eventuellt - för "deras bilar" är väl inte som "våra" )
Citera
2017-04-12, 10:17
Medlem
Enydrions avatar
Hälften av offren är ju utlänningar, men ingen av dem ser ju utländsk ut?

De flesta som hjälpte till var ju utlänningar, som oftast såg utländska ut (om man ska basera antalet på de tidningsartiklar som tryckts (typ 4 utlänningar på en svensk)

De som blivit skadade vet jag inte fördelningen bland (ser svensk ut/ser utländsk ut) En kvinna var ju zigenare, så hon såg säkert utländsk ut.

Min fråga:
Kan gärningsmannen här ha försökt välja ut sådana som såg svenska ut (liksom IKEA-mördaren)?
Citera
2017-04-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Så här var färdvägen enligt SVT:

https://ibb.co/fyW085

Verkar inte som om han backade någonstans. Men SVT kan ju ha fel.

Uppgifterna om att han har backat verkar komma från Magdalena Graaf, som även säger att han svängde vänster in på Adolf fredrik efter att ha kört nedåt på Dr. gatan. Vittnesmål är inte särskilt tillförlitliga egentligen, märks ju här.
Citera
2017-04-12, 10:18
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Fast vad ska han då med lastbilen till? Köra på några turister på väg till Centralen? Och en omonterad bomb/material? Mer effektivt att bara knata in med bomb på Centralen direkt.
Jag undrar fortfarande hur han hade tid att kasta in bombmaterial i lastbilen? Det är väl en påkopplad del som inte har anknytning till förarhytten?

Hade han inte bara lite spik och sånt? Låg väl i hans väska. Han fick ju inte ihop det.

Han ville nog ha mer tid och tog ett annat beslut
Citera
2017-04-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
.

Min fråga:
Kan gärningsmannen här ha försökt välja ut sådana som såg svenska ut (liksom IKEA-mördaren)?

Ja han sa ju till någon att han dödat otrogna.
Citera
2017-04-12, 10:19
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Kan vara automatlåda.

Skulle tro att GM kunde köra lastbil ev har han kört i sitt hemland om han inte har körkort här i landet.
( jag vill understryka eventuellt - för "deras bilar" är väl inte som "våra" )

Sant att det kunde ha varit en automat. Men känns som rulla iväg med en lastbil måste man väl ändå ha lite kunskap. Jag tänker under hans stress att sno lastbilen och börja köra.

Eller jag vet inte. Men, tänkvärt kanske
Citera
2017-04-12, 10:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
För att skydda rovdjuret Akilov genom att inte utvisa honom till Uzbekistan, offrade man fyra bytesdjur.

Konsekvensen av att sätta alla människors värde lika, innebar alltså i det här fallet att rovdjurets värde blev minst 4 gånger större än de enskilda bytesdjuren. För Akilov får leva vidare, och sannolikt länge, personskyddad av ett livstidsstraff.

"Alla människors lika värde" höjer rovdjurens värde och sänker bytesdjurens. Alltså tvärtemot mänsklighetens civilisationsprocess, som genom århundradena alltmer försökt undertrycka de improduktiva rovdjuren ("diskriminering") för att skydda de producerande bytesdjuren.

"Allas lika värde" är en antihumanism.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-12 kl. 10:22.
Citera
2017-04-12, 10:21
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hälften av offren är ju utlänningar, men ingen av dem ser ju utländsk ut?

De flesta som hjälpte till var ju utlänningar, som oftast såg utländska ut (om man ska basera antalet på de tidningsartiklar som tryckts (typ 4 utlänningar på en svensk)

De som blivit skadade vet jag inte fördelningen bland (ser svensk ut/ser utländsk ut) En kvinna var ju zigenare, så hon såg säkert utländsk ut.

Min fråga:

Han ville döda otrogna allså alla som inte är muslimer. Sen en gata där det vandrar många turister spelar ingen större roll för han
Citera
2017-04-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ser så ut som han backat. Wallingatan rakt fram och sen vänster till Centralen. Han hade inte alls behöva åka in där.
Vet inte. Var ju fyra lejon strax efter Wallingatan. Frågan är om han hade tagit sig emellan dem med den låga farten?
Citera
2017-04-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja han sa ju till någon att han dödat otrogna.

Otrogna är ju även invandrare som vill leva västerländskt eller helt enkelt inte ser sig som utövande muslimer.
Citera
2017-04-12, 10:23
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
En papperslös kan väl inte ha ett registrerat bankkonto? Men varför var han registrerad på en adress? Vad för post kom dit då?
Klart att en som saknar uppehållstillstånd kan ha inlåningskonto i en bank. Jag har själv konto i utländsk bank utan att ha bott i det landet.
Citera
2017-04-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Sant att det kunde ha varit en automat. Men känns som rulla iväg med en lastbil måste man väl ändå ha lite kunskap. Jag tänker under hans stress att sno lastbilen och börja köra.

Eller jag vet inte. Men, tänkvärt kanske

Jag förstår exakt hur du tänker, har man inte lastbilskortet så snor man den inte.
Allt tyder på att han kan köra. Jag är inne på att han kört i sitt land ( man kanske inte behöver körkort ens för att framför fordonet )

Det finns många galningar i detta land som är ute och kör bil utan körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in