2017-04-12, 10:02
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Han hade ju samordningsnummer.
Ok. Men åter till min långt tidigare fråga. Ska det vara så svårt att hitta folk med samordningsnummer och eftersänd post?

Vadå att polis går dit och frågar, vänder efter ett svar typ " Vet inte vem det är " och går därifrån?

Samordningsnummer registreras som personnummer i systemen. Han kanske inte fått något?
Citera
2017-04-12, 10:04
Medlem
Citat:
Frånskild fyrabarnsfar, landsflykting, radikaliserad i Turkiet och drogberoende i Sverige.
Rakhmat Akilov har levt ett rörigt liv, erfar TT.

Citat:
Akilov var känd för att inte ens be i sitt hemland men i Turkiet fick han kontakt med militanta islamister och radikaliserades innan han reste till Sverige, säger hans bekanta.
Någon djupare religiös aspekt av radikaliseringen tycks han inte ha tagit till sig. Inte ens grundläggande delar av islam ska han ha känt till. När Akilov följde med till en moské i Sverige "visste han inte ens hur man ber", enligt en person som han gick dit tillsammans med.
Han talade om att "våra bröder i Syrien gör det enda rätta, räddar liv på muslimska barn och kvinnor", och liknande.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24706157.ab
Citera
2017-04-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Centralen hade väl kunna varit ett rimligt mål om han också ville kasta in en bomb i händelsen?

Fast vad ska han då med lastbilen till? Köra på några turister på väg till Centralen? Och en omonterad bomb/material? Mer effektivt att bara knata in med bomb på Centralen direkt.
Jag undrar fortfarande hur han hade tid att kasta in bombmaterial i lastbilen? Det är väl en påkopplad del som inte har anknytning till förarhytten?
Citera
2017-04-12, 10:07
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hela kvarteret har nummer 71, respektive 71A. Såg ett foto med blod vid en guldaffär vid nästan uppe korsningen Barnhusgatan, där heter det också #71. Kanske där belgiskan dog då?

Svårt att få ihop det då det finns blod lite här och där på bilderna. Inte lättare då ett helt kvarter har samma nummer.

Jag vet inte. Precis utanför butiken Karat och det får inte jag ihop med belgiskan
Citera
2017-04-12, 10:08
Medlem
Adrian11s avatar
kan Spendrups chaffören var 1 av medhjälparen till terror dådet
han har inte gått ut i media mycket hur lastbilen blev kapad .
Citera
2017-04-12, 10:09
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
För att nyansera punkt 2: man skulle kanske kunna handplocka ur befintliga flyktingläger? Där finns de, som garanterat är i stora behov och som skulle vara oändligt tacksamma "gäster" hos oss.

Jag förstår tanken, vilket är en bättre tanke än nuvarande (vad är inte det iofs). Men för att hjälpa så många som möjligt kan man lägga pengarna till UNHCR i stället för migrationsverket. Stärk gränserna, dra ner anslaget till miggarna med 95% och gör lite gott för en gångs skull.
Citera
2017-04-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Så här var färdvägen enligt SVT:

https://ibb.co/fyW085

Verkar inte som om han backade någonstans. Men SVT kan ju ha fel.

eller så är det ett ryckte som går.
Citera
2017-04-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Så här var färdvägen enligt SVT:

https://ibb.co/fyW085

Verkar inte som om han backade någonstans. Men SVT kan ju ha fel.

Ja det är precis den färdvägen som jag utgår ifrån.
Har för mig att jag läst att nåt vittne uppgett att han blev tvungen att backa lite i samband med att han tog av in på Wallingatan men minns ej mer om det.
Hade han inte behövt svänga av in på Walling så hade hans väg framstått som logisk.
Citera
2017-04-12, 10:13
Medlem
Jag börjar bli sjukt trött på alla som träder fram i media om hur de räddade diverse folk och människor som lyckades fly undan. Hur länge ska media skriva om dessa?
Citera
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Hur svårt är det att köra en såndär lastbil? Jag tänker på växlingen och sådär. För om han kom upp till 70-80km/h så lär han ha gått igenom ett par växlar.

Kan GM ha suttit på den kunskapen eller är det så enkelt att köra lastbilar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har för mig att jag läst att nåt vittne uppgett att han blev tvungen att backa lite i samband med att han tog av in på Wallingatan men minns ej mer om det.
Hade han inte behövt svänga av in på Walling så hade hans väg framstått som logisk.
Här svängde han vänster in på Wallinggatan. Dessa fyra lejon räddade kanske några liv:

https://ibb.co/jcS7o5

Han såg väl att de var ett för stort hinder just då med tanke på att han inte hade fått upp farten.
Citera
2017-04-12, 10:15
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Ser så ut som han backat. Wallingatan rakt fram och sen vänster till Centralen. Han hade inte alls behöva åka in där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in