2017-04-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
GMs identitet? Verkar ju väldigt snurrigt här. Undrar NÄR Mig-verket fick klart för sig att han använt 2 identiteter. Har ju gått väldigt lång tid från första ansökan (nov -14?) till beslut om utvisning nu i år. I vilken identitet sökte han till att börja med?

Likaså Scandics uttalande om att det inte är GM som arbetat hos dem, men att namn/p-nr stämmer med GM.

Vad gör gränspolisen med personer från Uzbekistan som vägrar att åka tillbaka frivilligt? Jag vet att de hamnar i förvar men hur länge kan man sitta där om man fortsätter vägra? Verkar ju som att i princip ingen tvångsutvisas dit mht hur det är i landet.

Om man letar reda på hans familj via kontakter så kan man bekräfta identitet, han skulle ju kunnat angivit sig som ensamkommande barn, 12 år, och myndigheterna skulle gått med på det.

Vem vet, han kanske är underårig som angett att han är 39 fastän han är 12.
Citera
2017-04-12, 08:41
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det stjäls en del fordon - lastbilar, skåpbilar, hjullastare, grävskopor. En del av dessa har sista året används bl a som murbräckor för smash-and-grabb inbrott inte långt från Drottninggatan. Andra har hittas tömda på sin last. Åter andra har rullat utomlands för att aldrig mer återkomma.

Att chaffören vid en stöld skulle misstänka att hans stulna fordon med öl i just skulle användas som mordverktyg i ett massmord några hundra meter bort, är inte så troligt (om han inte är inblandad.)

Skulle tro att man först försöker stoppa stölden, därefter kanske springer efter för att se vart bilen åker. Efter det svär man en stund, checkar av sina skador och ringer kanske först ägaren dvs arbetsgivaren. Efter det ringer man polisen. Om han nu inte såg påkörda personer som han sprang fram till, för då gör man detta först. Att han inte inom någon minut sätter sig telefonledes i väntekön för inrapporterade stölder hos 112 - ja det är ofta kö där - är kanske inte så konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Vadå muslim. Det låter som en klockren sydamerikan. När blev de muslimer enligt dig?

Det låg en bomb i förarhytten, eller hur?

Den blå grejen som Akilov håller i på en av bilderna är rimligen en telefon, ja. Som han pratar i?

Låg ingen färdigmonterad bomb i hytten. Det var delar till en eventuell bomb
Citera
2017-04-12, 08:42
Medlem
Citat:
Misstänktes för medhjälp – nu ska han utvisas igen

Under polisens intensiva jakt på Rakhmat Akilovs medhjälpare greps och anhölls en 39-årig uzbek.
På tisdagen hävdes anhållandet efter att misstankarna försvagats - men i stället för att släppas fri kördes mannen till Migrationsverkets förvar.
Han dömdes till utvisning redan 2013 - men valde då att gå under jorden.
Precis som i fallet Akilov är det osäkert om han använt sin riktiga identitet när han sökte uppehållstillstånd i Sverige.

http://www.expressen.se/nyheter/misstanktes-for-medhjalp--nu-ska-han-utvisas-igen/
Citera
2017-04-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag tror att terroristen på Drottninggatan var en del av en sovande terrorcell, han säger själv att han fick order från IS i Syrien och eftersom han varit en tid i Sverige så tyder detta på att själva anledningen till att han kom hit var för att utföra ett attentat vid "lämpligt tillfälle" och någon gång nu i början av 2017 kan en order ha kommit från IS.

Redan 2014 varnade en avhoppare för att IS har sovande celler i Europa som väntar på order och det finns också "representanter" för IS i Sverige.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/is-har-terrorceller-i-europa/

Man kan fråga sig hur många fler "celler" som finns i Sverige och har Säpo någon koll överhuvudtaget på dessa?
Han har säkert haft kontakt med någon inom IS och fått en del råd och tips i planeringen, men det kostar mycket att hålla igång terrorceller som är såpass tränade och lojala att de gör exakt det som Raqqa säger.

Det är liksom inte bara att skicka ut lite order. Gruppen måste finansieras och hålla ihop, det är nog svårare än man tror att hålla ihop en grupp som sitter overksam under åratal och få dem att samarbeta och offra sig utan att ställa till problem.
Citera
2017-04-12, 08:54
Medlem
SuraStinas avatar
Har inte följt alla inlägg här- men någon som är mer informerad och vet om hunden tillhörde någon av de avlidna personerna? Kanske oviktig fråga men jag blev nyfiken. Har även läst ett par artiklar om offren där namn och bild framkommer. Men är det någon som vet om det var barnet eller den äldre kvinnan från Uddevalla som avled på sjukhus? Jag har räknat ut från media att den brittiska mannen och den belgiska kvinnan var de som avled på plats vid korsningen Kungsgatan/ Drottninggatan.

Mina tankar går till anhöriga och vänner. Frid över offren.
Citera
2017-04-12, 08:56
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Har inte följt alla inlägg här- men någon som är mer informerad och vet om hunden tillhörde någon av de avlidna personerna? Kanske oviktig fråga men jag blev nyfiken. Har även läst ett par artiklar om offren där namn och bild framkommer. Men är det någon som vet om det var barnet eller den äldre kvinnan från Uddevalla som avled på sjukhus? Jag har räknat ut från media att den brittiska mannen och den belgiska kvinnan var de som avled på plats vid korsningen Kungsgatan/ Drottninggatan.

Mina tankar går till anhöriga och vänner. Frid över offren.

Hundens matte ligger på sjukhus med skadad fot, husse var hemma.

De som dog i korsningen Kungsg./Drottningatan var Ebba Åkerlund 11 år och den Brittiska Spotify-chefen.

Var den Belgiska kvinnan blev påkörd vet jag ej.
Citera
2017-04-12, 09:00
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Allt skrivande om att riktiga chauffören av lastbilen, ja han från Spendrups.

Varför skulle han ringa 112?

Dit ringer man väl om det blir en olycka.
Nu blev lastbilen stulen.
Möjligen rånad på bilen.

Om han ringt 112 hade det verkligen varit riktigt skumt. Då hade han varit införstådd med händelseförloppet.
Jag hade nog först antagit att man ringer sin chef och därefter till polisen. Jag hade nog trott att det var en stöld där man ville ha lasten eller möjligen ha lastbilen till något helt annat än detta som hände.

Om någon snor bilen för er ringer ni då 112?

Vad säger ni då?
"-Någon har tagit min bil och kommer köra ihjäl massa folk, få hit 8 ambulanser omgående"

Därför är det helt korrekt att 112 larmades först när någon blivit påkörd och då av någon strax intill denna olycka.

Hur svårt kan det vara?

Lite annat kom emellan så jag har inte sovit ännu.

Men vad är du för tomte? Du menar väl inte på fullaste allvar det du skriver?
Efter att ha läst ditt inlägg sex-sju gånger inser jag att du inte skämtar med oss...

Vad skall man göra om någon rånar dig på din bil, du försöker stoppa det, men blir påkörd och får lättare skador?
1) Ringa din chef eftersom det var en tjänstebil?
2) Ringa någon nummerupplysningstjänst för att kunna anmäla till närmaste polisstation?
3) Ringa sjukvårdsupplysningen?
4) Ringa försäkringsbolaget?
5) Ringa en vän och fråga om råd?
6) Ringa frugan och snyfta lite?
7) Ringa dagis och tala om att man blir lite sen för att man just blivit rånad och påkörd av sin egen bil?
8) 112?

Det är ett akut brott, med personskada! Tänk till nu!
I det aktuella fallet blev chauffören PÅKÖRD!

Hur svårt kan det vara?
Citera
2017-04-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hon är synlig i fotot när de bär på en kvinna och elden har då slocknat. Jag jämför artikelns berättelse med fotot.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4394760/Stockholm-terror-suspect-named-Rakhmat-Akilov.html

Ja, att flytta en person på det sättet som varit utsatt för trafikolycka när det sägs att räddningstjänst hämtar offret motiverar väl ett fördömande synsätt gentemot en som kallar sig läkare. Hon borde vetat bättre.

Menar du den här bilden: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/09/20/3F0D164000000578-4394760-A_man_is_carried_away_by_officers_wearing_suits_as _a_policewoman-a-26_14917 65085555.jpg ? Där ser man ju rök, men det är omöjligt att avgöra om det fortfarande brinner eftersom den delen av lastbilen inte är synlig på bilden.
Citera
2017-04-12, 09:04
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Hundens matte ligger på sjukhus med skadad fot, husse var hemma.

De som dog i korsningen Kungsg./Drottningatan var Ebba Åkerlund 11 år och den Brittiska Spotify-chefen.

Var den Belgiska kvinnan blev påkörd vet jag ej.

Belgiska kvinnan var första offret Tunnelgatan/Drottninggatan.
Aja, den heter Olof Palmes gata numera.
Citera
2017-04-12, 09:08
Medlem
Bra översikt över hur terroristen körde lastbilen:

http://pejl.svt.se/de-var-dar-nar-terrorn-slog-till/

Kolla t.ex. bild "Här tvingas han ta en omväg" så ser man hur konstigt han körde.
Citera
2017-04-12, 09:14
Medlem
Tänk om terrorister och deras lakejer fattade kärleken som föräldrar känner inför sina barn.

Om ni terrorister och deras lakejer läser, far åt helvete. Må Gud byta er själ (Ja det är möjligt) mot denna flickas så att hon mår jättebra.
Citera
2017-04-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Problemet kvarstår med att hon kände igen mannen på bilden (när hon satt på tåget 15:05-15:25) som publicerades 17:45.
Comprende amigo?

Hon kände väl igen honom efteråt, när hon inte längre satt på tåget och och bilden hade släppts. Sen återgavs hennes iakttagelser på ett otydligt sätt. Det hon själv som har skrivit artikeln, därför kan det bli lite fel i återgivningen (vilket även hade kunnat ske om hon hade skrivit artikeln själv). Verstanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in