2017-04-12, 00:27
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är inte den beskrivna förflyttning jag kritiserar utan den andra i fotot där de efter branden har slocknat bär omkring henne. Se foto i Daily Mail

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4394760/Stockholm-terror-suspect-named-Rakhmat-Akilov.html
Hmm, ja. Det optimala hade ju varit att flytta henne medelst bår där hon skulle kunnat haft nacken fixerad. Vet faktiskt ej varför snuten väljer att förflytta henne med mankraft men jag tror faktiskt de hade sina skäl, det finns nog ytterligare faktorer som vi inte ser.

Kan ha varit bombnoja att de flyttade henne...fast en ambulans borde ha hunnit fram vid det laget. Brandkåren är ju redan klara med lastbilen. Kanske fanns ej nog med ambulanser. De tog andra först som var mer akut skadade. Tjejen ska ju haft puls och varit talbar etcetera, sjukvårdarna fick nog sålla en del vilka de skulle vårda och i vilken ordning.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-12 kl. 00:57.
Citera
2017-04-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
I intervjun med Expressen säger han att han larmade polisen. NÄR?

Om han ens gjort det, varför efter det att lastbilen redan kört in i Åhlens?

En normalbegåvad person som just blivit av med "sin" lastbil springer nog inte efter lastbilen (som ursprungs chauffören hävdar) utan försöker fortast möjligt larma 112!
Jag säger inte att det hade ändrat något i sak om han larmat redan 14:51, men det är skumt att han INTE gjorde det.

Poliser sa att någon hade parkerat sin bil på lastplatsen så chauffören fick parkera lastbilen lite länge bort på gatan. Poliser vill komma i kontakt med bilens chaufför. Detta hörde jag polisen säga i TV så mer har jag inte säga om detta.

https://www.google.se/maps/@59.3368969,18.0588141,3a,45.9y,31.48h,92.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIxFmwlj68D4cQJhAM1YZ8w!2e0!7i1 3312!8i6656

Man ser på gatan en 'förbjudet att stanna och parkera' trafikskylt, där det står Lastplats 0-18. Vems bil var det i så fall, eller hittar chauffören bara på.
Citera
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag gick in i tidtabeller för 7/4. Gjorde dock om det nu och får de tider du skriver 14.50, 15.05 och 15.20 så jag ber om ursäkt men jag fick nog fram fel tider sist, kanske från Arlanda istället.
Men då stämmer det kanske att GM åkte 15.05 -då sannolikt inte så många ännu visste vad som hänt.

Bra att vi är överens!
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men snälla, hon kan ha reagerat på honom på tåget och förstått vem det var senare, när bilden kom ut. Då larmade hon

Jag håller med dig. Han ser ut som han flyr från något, blodig, skadad, bränd och stressad. Hon pratar med personalen som därefter ser bilder och lägger ihop händelserna.
Han såg nog suspekt ut utan att man visste vad som hänt.
Citera
2017-04-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Är det någorlunda klarlagt att GM gjorde denna handling av jihadistiska skäl? Det cirkulerar ju lite olika uppgifter om vadet som fanns på hans FB och i den tidiga rapporteringen blandades nångra identiteter ihop. Hans uttalanden efter gripandet kan ju vara efterkonstruktion bara för att ge ett skäl som i hans egna hjärna låter bättre än tex att han kände sig sur på svenskar i allmänhet som ville utvisa. Han ser ju ut mest som en sjaskig luffare och inte som en ideologisk och beslutsam aktivist.

Jag tror du kan ha rätt där. Personen verkar flacka hit och dit mellan olika åsikter och ger ett mycket oorganiserat intryck. Först flyr han, i stället för att offra sitt liv. Sedan så hamnar han på en bensinstation där han säger att det var han som gjorde det.

Sedan när han blir gripen betonar han övertydligt att han är muslim. Han säger att han har dödat otrogna och vill ha en sunnimuslimsk advokat. Men IS som han påstår sig sympatisera med vill inte kännas vid honom. Han har med största sannolikhet agerat helt på eget initiativ. Det är inte säkert att han ens vet motivet själv, men han är troligen muslim och använder religionen som en förevändning för sin aggression.

IS och andra muslimska terrororganisationer ser inte Sverige som ett legitimt mål. Sverige är deras bästa vän i västvärlden och de vill inte att vi skall skärpa invandringspolitiken och göra det svårare för terrorister att leva här.
Citera
2017-04-12, 00:32
Medlem
nidbilds avatar
Tydligen en Pierre som polisanmält regeringen #viärhär går fullbananas på Facebook #popcorn

Jag har idag polisanmält den Svenska regeringen för vållande till
annans död och kroppsskada samt tjänstefel. Enligt 3 kap 7 paragrafen brottsbalken är det ett brott att av oaktsamhet varit orsak till en annan människas död. Regeringen har genom oaktsamhet begått tjänstefel när man inte verkställt utvisandet av Rakhmat Akilov. Även om det inte funnits uppsåt till brott har regeringen stått likgiltig inför konsekvenserna av ett icke verkställt beslut. Oaktsamhet är tillräckligt för straffansvar. Regeringen har gjort sig skyldig till försummelse av allvarligt slag.
Min förhoppning med detta är att få till en lagändring för hur man hanterar avvisning av personer som uppehåller sig i landet illegalt.
Ett stort skadestånd till de skadade och de omkomnas anhöriga vore också på sin plats. Och en ursäkt från regeringen över att man misslyckats med avvisningen av den här personen. Hade så skett hade detta aldrig behövt hända. Om fler gör en anmälan ökar chansen att detta tas på allvar. Har ett brott begåtts ska också vederbörande ställas till svars.
Jag vill se en förändring för att kunna känna trygghet i att låta mina två flickor, 9 och 12 år gamla, växa upp i det här landet. 🌷
Citera
2017-04-12, 00:36
Medlem
Vilket märkligt sammanträffande ändå, enligt Facebook arbetar M*rie K*de på Kronans skola (vi minns väl Lundin?)! Ett år senare hamnar hon i det här!
Citera
2017-04-12, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Som sagt var. Hur kan man känna igen en person som man sett 15:05-15:25 från en bild som publicerades 17:45? Är personen synsk? Tror inte det va?
Med andra ord bara trams!

Det är polisen som uppger det att någon tipsat om en person på tåget. Ljuger polisen om det eller är det så att polisen råkar säga fel angående att hon känt igen honom från bilderna?
Citera
2017-04-12, 00:38
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag håller med dig. Han ser ut som han flyr från något, blodig, skadad, bränd och stressad. Hon pratar med personalen som därefter ser bilder och lägger ihop händelserna.
Han såg nog suspekt ut utan att man visste vad som hänt.

Problemet kvarstår med att hon kände igen mannen på bilden (när hon satt på tåget 15:05-15:25) som publicerades 17:45.
Comprende amigo?
Citera
2017-04-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hmm, ja. Det optimala hade ju varit att flytta henne medelst bår där hon skulle kunnat haft nacken fixerad. Vet faktiskt ej varför snuten väljer att förflytta henne med mankraft men jag tror faktiskt de hade sina skäl, det finns nog ytterligare faktorer som inte ser.

Kan ha varit bombnoja att de flyttade henne...fast en ambulans borde ha hunnit fram vid det laget. Brandkåren är ju redan klara med lastbilen. Kanske fanns ej nog med ambulanser. De tog andra först som var mer akut skadade. Tjejen ska ju haft puls och varit talbar etcetera, sjukvårdarna fick nog sålla en del vilka de skulle vårda och i vilken ordning.

15 skadade, mängder av ambulanser och utbildad räddningspersonal. Jag ser inga skäl att bära ett trafikskadeoffer på det sättet.

Jämför man de två fotona och artikeln så stämmer de inte överens vare sig i tid och rum. Det är som det vore två separata händelser. Ett foto av en grupp som utför livräddning på allvarligt skadad person, ett foto som visar ett förflyttningsmoment av en kvinna. En redogörelse som inte stämmer med något av fotona. Och det är olika personer i de båda fotona.

Vad håller dom på med?
Citera
2017-04-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Kikar man på bild 35 så ser man Åhlenshuset i bakgrunden, så de har burit henne nerför Mäster Samuel, in på Klara Norra och över Bryggargatan och Kungsgatan. Känns långt, men det finns säkert en förklaring.
//BB
Första bilden är ju uppe på Klarabergsgatan, precis som jag nämnde i mitt inlägg. https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration33.jpg

Där är man redan minst 200 m från kraschplatsen. Så först bär man henne från Åhlenshörnet till Klarabergsgatan, och sen ett kvarter västerut dessutom. Därefter påbörjar man en 400m vandring längst Klara Norra. Varför?
Citera
2017-04-12, 00:46
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
15 skadade, mängder av ambulanser och utbildad räddningspersonal. Jag ser inga skäl att bära ett trafikskadeoffer på det sättet.

Nej, du var väl inte där? Fråga dig istället varför de skulle bära runt henne i onödan. Antagligen var det något i den kaosartade situationen som gjorde att det var nödvändigt. Du kan omöjligen pussla ihop en helhet med ett par foton!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in