Citat:
Ursprungligen postat av
Internhumor
Inte en chans att skiten packar ihop. Det må vara förödmjukande på olika sätt men förfinat är det på alla plan. Prisstabiliteten är i topp-klass och räntepolitiken är stabil trots att det i princip är gratis att låna krediter för investeringar. Vi har haft negativa räntor över två års tid och inflationen tar inte fart trots stark BNP-tillväxt och rekordskulder, Världens mest ekonomiskt stabila land. Visserligen byggt på uppoffringar och det finns socio-ekonomiska obalanser som skapar sorgliga människoöden men fungerar gör det definitivt. Varenda indikator på global NGO-nivå intygar det.
Vet inte riktigt om jag håller med dig..har 3 huvudproblem med ditt resonemang
1. Statslåneräntan var i augusti 0.05 procent, är nu uppe i 0.7 och kommer höjas ytterligare, fed planerar 3 höjningar till. ECB och Ingves tvingas som du säkert förstår följa efter på nåt sätt.
2. AF sa igår att mars månad är den första på 30 månader!!!! där man ser att det verkar vända till det negativa , samt att det väntas ett inflöde på hundratusentals fram till början av -19
3. Inflationen har man lyckats steppa upp till nästan 1.7, vilket innebär att vi ej får lika stora reallönekningar...
dessa tre variabler måste du ta med i din ekvation.
edit: självklart måste man adda dit mer variabler, såsom kpi/inköpsindex/prisutv på småhus osv..
men sammantaget tycker jag mig se att vi är i nån form av ingress till lågkonjuktur, eller iaf en normalnivå mot 2.2- 2.5 procents tillväxt, istället för 3.5-3-7 som vart fallet 2013-16.
I slutändan handlar ju allt om hur mycket cash staten får in i moms och skatteintäkter...