2017-04-12, 02:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Du missar ju hela poängen!

Chauffören säger i intervjun att han larmade polisen!

Det gjorde han INTE! Om han gjorde det så har han larmat Polisen först efter det att lastbilen kört in i Åhlens. Så vid det laget (när, om han ens larmar) är han väl medveten om att någonting fruktansvärt har hänt. Vad gör chauffören under de 2-3 minutrarna, där han anger att han larmat, men inte gjort det???

Comprende?
Spendrups talesman sa i tidigare intervjuer att han sprang efter bilen på Drottninggatan och stannade för att hjälpa de skadade människorna. Så han borde fastnat på bild någonstans direkt efter korsningen Adolf Fredrik och Drottninggatan kan man tycka?

Jag hittade länkarna till Spendrups uttalanden jag postat tidigare.
(FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Senast redigerad av Tomato 2017-04-12 kl. 02:27.
Citera
2017-04-12, 02:25
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:

Det gjorde han INTE! Om han gjorde det så har han larmat Polisen först efter det att lastbilen kört in i Åhlens. Så vid det laget (när, om han ens larmar) är han väl medveten om att någonting fruktansvärt har hänt. Vad gör chauffören under de 2-3 minutrarna, där han anger att han larmat, men inte gjort det???

Comprende?

Det har jag redan givit möjliga förklaringar till. Han jagade lastbil. Mobilen kanske låg i lastbilen. Han blev påkörd och chockad, behövde se över skador. Det är fullt möjligt att han inte har hunnit larma innan bilen kör in i Åhlens utan att det för den skull behöver vara något konstigt.

Fråga dig istället det här. Om han nu var inblandad, varför ringde han inte 112 på direkten? Perfekt "alibi" och polisen hade inte hunnit göra något under den korta tiden ändå.
Citera
2017-04-12, 02:27
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Spendrups talesman sa i tidigare intervjuer att han sprang efter bilen på Drottninggatan och stannade för att hjälpa de skadade människorna. Så han borde fastnat på bild någonstans direkt efter korsningen Adolf Fredrik och Drottninggatan kan man tycka?

Det kanske han gjort också. Säkert något som polisen kollar upp.
Citera
2017-04-12, 02:33
Medlem
Citat:

Comprende?

Men hur kan du vara så säker på att chauffören inte ringde polisen/112 och larmade om att hans lastbil hade stulits?
Citera
2017-04-12, 02:42
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men hur kan du vara så säker på att chauffören inte ringde polisen/112 och larmade om att hans lastbil hade stulits?

Om han gjorde det överhuvudtaget, vilket han hävdar, så gjorde han det först efter det att lastbilen kraschat in i Åhlens. Alltså minst 2-3 minuter senare.

Undrar vad det står i Spendrups policy för deras chaufförer om deras lastbil skulle bli stulen:
A) Spring efter lastbilen!
B) Larma OMEDELBART 112!
Citera
2017-04-12, 02:45
Medlem
dainsis avatar
Lägger in en länk till en film som säkert inte så många har sett. Antagligen filmat sekunderna eller minuten efter att lastbilen kraschat in i Åhlens.
https://youtu.be/LNCm5SOMo_M

Man får följa en person som filmar precis innan lastbilen börjar brinna. Det hörs någon explosion och då vänder han om.
9 sekunder in i filmen syns den vitklädda vakten från den här bilden.
https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration65.jpg
Man hör tydligt hur det skriks backa backa från 1:20-1:30 ungefär, antagligen polisen med vapen som syns på bilden, polisen var alltså där mycket mycket snabbt!
Citera
2017-04-12, 02:47
Medlem
Citat:
Om han gjorde det överhuvudtaget, vilket han hävdar, så gjorde han det först efter det att lastbilen kraschat in i Åhlens. Alltså minst 2-3 minuter senare.

Undrar vad det står i Spendrups policy för deras chaufförer om deras lastbil skulle bli stulen:
B) Larma OMEDELBART 112!

Men alltså: hur kan du veta så säkert att chauffören inte direkt efter stölden ringde och larmade om vad som hänt?
Citera
2017-04-12, 02:51
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men alltså: hur kan du veta så säkert att chauffören inte direkt efter stölden ringde och larmade om vad som hänt?

Därför att första larmet inkom 14:53 efter att en person hade påkörts och det var INTE chauffören som ringde in!
Citera
2017-04-12, 02:52
Medlem
AutonomCows avatar
Citat:
Inte speciellt svårt att söka rätt på, men den här gången gjorde jag det

http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/familjen-ville-inte-ha-honom-i-lagenheten/

Tack att du gjorde undantag, känner mig lat i natt
Men ja, Expressen har där bara "uppgifter" om det och i dn är hon källa - att kvinnan inte vill ha med någon som mördar barn och folk på gatan kan vem som helst förstå. Jag hade i alla fall sagt att han aldrig satt foten över tröskeln!

Så det vi VET är att han HAR varit skriven där enligt folkbokföringen sedan 2015 till attentatet. Vi vet att han träffat kvinnan tillräckligt för att hon ska veta hur han är. Vi vet att att polisen tydligen inte hade "uppgifter" som styrkte kvinnans förnekelse av samröre med GM - då hade de la inte kört hela insatsstyrkan och typ 12 bilar? De måste ha vetat att det fanns en under 18 där.

Så ja, för min del så känner jag att jag INTE vet än att han INTE bott där Måste ha kommit mer uppgifter under de 3 dagar som gått lr? Har vi hittat någon mer koppling mellan dom ev vännerna eller vad det nu kan va?

Citat:
Nä, jag tänker så här:
Vad är mest logiskt om din bil har blivit stulen?
A) Att springa efter en lastbil för att försöka stoppa den?
B Att ringa 112, eller låta någon annan göra det?

Slutsats: Spendrups chauffören FAR MED OSANNING!

Och håller med - nått stämmer ju inte, sen kanske det är spendrups som far med osanning eller inte återgett rätt mitt i stressen. Men det finns många saker som inte är logiska saker gått till...

PS och ja - för många gula gubbar betyder att det är dags att sova"! Godnatt gott folk!
Citera
2017-04-12, 02:55
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

B) Larma OMEDELBART 112!
Men det är ju inte helt fel att springa efter 20 meter runt hörnet för att se vart den tog vägen innan man ringer. Ligger det då en överkörd människa där kanske man omprioriterar och hjälper till, eller möjligen hellre ringer 112 och begär ambulans i första hand. Innan man hinner något av det har ju ändå lastbilen hunnit köra in i Åhléns.
Jag vet inte hur jag själv skulle gjort, men inser att jag inte skulle hunnit något av alternativen?
Men 112 om bilstöld hade i alla fall kommit längst ned på listan.
Citera
2017-04-12, 03:00
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Därför att första larmet inkom 14:53 efter att en person hade påkörts och det var INTE chauffören som ringde in!
Men avser man inte larmet angående lastbilsattacken?
Man kanske aldrig ställde frågan till SOS om just bilstöld?
Citera
2017-04-12, 03:03
Medlem
Citat:

Nejvisst var det så. Första larmet om påkörning inkom 14:53. MEN: vet vi när första larmet om att en lastbil stulits ringdes in?
Det handlar ju om olika händelser, som givetvis med facit i hand hade ett vidrigt sammanhang.

Menar att chauffören mycket väl kan ha larmat direkt och att detta kan vara en förklaring till att polisen var där så pass snabbt; de får ett larm om stulen lastbil och åker på det. Sedan inkommer larm om påkörda personer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in