2017-04-12, 00:28
Medlem
Ollefjolles avatar
Känns inte alls islamistiskt faktiskt.
Citera
2017-04-12, 00:29
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollefjolle
Känns inte alls islamistiskt faktiskt.

Berätta gärna varför.
Citera
2017-04-12, 00:48
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Berätta gärna varför.

Jag har inga rationella argument, det är enbart min känsla som jag sa så det har inget större objektivt värde.

Men spontant så väljer islamister målrika miljöer som helst är obevakade etc.
Men å andra sidan är det svårt att föreställa sig nån annan med motiv som är aktuella, ja förutom enstaka dårar som fått frispel förstås.
Sen får ju ett par döda fotbollspelare stor publicitet, men varför inte slå till mot tex bayern munchen om målet är stora rubriker?

Ska bli intressant att se oavsett
Senast redigerad av Ollefjolle 2017-04-12 kl. 00:50.
Citera
2017-04-12, 00:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Jag har inga rationella argument, det är enbart min känsla som jag sa så det har inget större objektivt värde.

Men spontant så väljer islamister målrika miljöer som helst är obevakade etc.
Men å andra sidan är det svårt att föreställa sig nån annan med motiv som är aktuella, ja förutom enstaka dårar som fått frispel förstås.
Sen får ju ett par döda fotbollspelare stor publicitet, men varför inte slå till mot tex bayern munchen om målet är stora rubriker?

Ska bli intressant att se oavsett

Det som gör detta "attentat" besynnerligt och så lurigt att få grepp om är ju det faktum att tre sprängladdningar användes och verkar ha varit hyfsat synkade och gömda strategiskt i buskar.... Hela detta känns med andra ord välplanerat men ändå så jäkla fumligt.

Islamister eller andra dårar? Tja..? 50-50?
Citera
2017-04-12, 01:02
Medlem
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/imf-france-paris-letter-parcel-bombing-german-finance-ministry-anarchists-terror-greece-conspiracy-a 7636116.html

Grekiska anarkister har varit i farten på senare tid. Gissar på muslimer eller någon grupp likt dom som protesterar mot allt med pengar i.
Citera
2017-04-12, 01:12
Medlem
Hur lyckas man detonera 3 bomber och endast skada en person?
Citera
2017-04-12, 01:13
Bannlyst
Klart att det inte var ett terrordåd för i så fall skulle det vara mycket mer pådrag och matchen skulle inte spelas 19.00 i morgon, ett besked som kom bara några timmar efter smällarna.
Citera
2017-04-12, 01:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Klart att det inte var ett terrordåd för i så fall skulle det vara mycket mer pådrag och matchen skulle inte spelas 19.00 i morgon, ett besked som kom bara några timmar efter smällarna.

Det får nog betraktas som ett preliminärt besked i nuläget.
Citera
2017-04-12, 01:35
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Hur lyckas man detonera 3 bomber och endast skada en person?

Efter att ha tittat på skadorna på bussen så tror jag inte ens målet va att döda någon, inte nån form av splitter vad jag kan se och det är det som primärt dödar, om man inte kompenserar med mer primärt sprängämne förstås.

Nån nämnde 3 st olika laddningar? va dom placerade efter varandra på en sida av vägen eller?

Det intressanta på bilderna jag sett så är skadeverkan begränsad till fönsterhöjd på bussen, inte ens lacken verkar skrapad på nederdelen.
Ser precis som att laddningarna va medvetet placerat i fönsterhöjd, kanske upphängda i träd/på ett staket eller dylikt.

Ett lager med dankar/kullager runt laddningen skulle vara totalt förödande med rejäla personskador...
Citera
2017-04-12, 01:41
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86

Pådraget är stort i Dortmund. Av det som hänt går det hittills inte att dra några som helst slutsatser om huruvida det var ett terrordåd eller inte.
Citera
2017-04-12, 02:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Varför skulle en buss för en bunt sketna foppollsspelare vara utrustad med pansarglas? Kan det vara Die Welt som har missförstått laminerat glas (för att hindra spridning av glassplitter från t.ex. konkurrerande huliganers stenkastningsverksamhet) och skriver "Panzerglas"?

Bilderna visar resultatet av sprängkraft som visserligen vida överstiger knallskotts, men som inte imponerar om syftet var att på sedvanligt sätt sprida Fred och Tolerans medelst IED.
Ja inte fan är det något riktigt pansarglas i alla fall, definitivt inte skottsäkert. Rutorna är ju normalstora och bussen ser ut som en vanlig jäkla buss på alla håll och kanter. Möjligen att sidorutorna har en extra plastfilm som gör att de håller ihop bättre än annars men det är inte mycket till pansar. Skulle en så stor buss göras skottsäker så får den gå på larvband om den inte ska sjunka genom vägen.
Citera
2017-04-12, 02:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Efter att ha tittat på skadorna på bussen så tror jag inte ens målet va att döda någon, inte nån form av splitter vad jag kan se och det är det som primärt dödar, om man inte kompenserar med mer primärt sprängämne förstås.

Nån nämnde 3 st olika laddningar? va dom placerade efter varandra på en sida av vägen eller?

Det intressanta på bilderna jag sett så är skadeverkan begränsad till fönsterhöjd på bussen, inte ens lacken verkar skrapad på nederdelen.
Ser precis som att laddningarna va medvetet placerat i fönsterhöjd, kanske upphängda i träd/på ett staket eller dylikt.

Ett lager med dankar/kullager runt laddningen skulle vara totalt förödande med rejäla personskador...

Enligt en illustration i tyska tidningen Bild.de var sprängladdningarna placerade på relativt kort avstånd från varandra utmed sidan av vägen. På vilken höjd de var placerade vet jag inte, men buskarna på bilden var ganska illa tilltygade en bra bit upp. Det verkar som om sprängladdningarna var tänkta att träffa bussen ganska högt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in