2017-04-12, 01:25
Medlem
GLYKOZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Mäster Samuelsgatan bakom Åhléns?
Jag stod på Klarabergsgatan mittemot Åhlensklockan när lastbilen dundrade in i fasaden på Åhlens! Jag sprang upp till Drottninggatan och mötte panikslagna människor som sprang i riktning mot Sergels torg! Det första jag såg var lastbilen som som var var inkörd på fasaden i hörnet av Å.C mot Mäster Samuels gatan!Till vänster mot väggen mot rulltrappan satt kvinnan med foten hängande i enbart hälsenan.Hon var omgiven av 3 personer som tröstade henne, klockan var då 14.55. Jag sprang mot lastbilen,korvgubben kom emot mig med en bräda o slog den upprörd i backen och svor. Jag trodde först han var föraren av bilen, en människa låg bakom bakhjulet av lastbilen, en man gick fram till den personen och drog kroppen i fötterna upp mot MSG. Förarhytten tog eld, ordningsvakter kom springande och föste bort mig! Retirerade till Klarabergsgatan när väktarna blev aggresiva, gick gatan ner mot Klara Norra, parallelt utmed Åhlens fasaden bars kvinnan med avhuggen fot.De la ned henne på refugen på Klara N.Kyrkog. Nu var hon medvetslös, en polissuv stod några meter därifrån, jag blev förvånad att de inte körde henne i den till akuten! Istället bar de henne till Kungsgatan för ambulanstransport, minst 15min hade gått sedan hon blivit påkörd!
Senast redigerad av GLYKOZ 2017-04-12 kl. 01:45.
Citera
2017-04-12, 01:26
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Kan han ha brutit på ryska? Jag börjar misstänka att chauffören är uzbek. Att han bott granne med 39-åringen är ju bara för mycket. Hata slumpen som Leif GW säger.

Som sagt var Akilov var skriven på adressen men bodde INTE där. Och det är 30 meter mellan adresserna. One more time: Varför ringer INTE chauffören till 112 och larmar trots att han hävdar att han gjorde det?
Där finns röken och kanske också eld!
Citera
2017-04-12, 01:33
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Jag stod på Klarabergsgatan mittemot Åhlensklockan när lastbilen dundrade in i fasaden på Åhlens! Jag sprang upp till Drottninggatan och mötte panikslagna människor som sprang i riktning mot Sergels torg! Det första jag såg var lastbilensom som var var inkörd på fasaden i hörnet av Å.C mot Mäster Samuels gatan!Till vänster mot väggen mot rulltrappan satt kvinnan med foten hängande i enbart hälsenan.Hon var omgiven av 3 personer som tröstade henne, klockan var då 14.55. Jag sprang mot lastbilen,korvgubben kom emot mig med en bräda o slog den upprörd i backen och svor.Jag trodde först han var föraren av bilen, en människa låg bakom bakhjulet av lastbilen, en man gick fram till den personen och drog kroppen i fötterna upp mot MSG. Förarhytten tog eld, ordningsvakter kom springande och föste bort mig! Retirerade till Klarabergsgatan när väktarna blev aggresiva, gick gatan ner mot Klara Norra, parallelt utmed Åhlens fasaden bars kvinnan med avhuggen fot.De la ned henne på refugen på Klara N.Kyrkog. Nu var hon medvetslös, en polissuv stod några meter därifrån, jag blev förvånad att de inte körde henne i den till akuten! Istället bar de henne till Kungsgatan för ambulanstransport, minst 15 hade gått sedan hon blivit påkörd!

Jag förstår att du varit med om något fruktansvärt och ifrågasätter dig inte om dina iaktagelser.

Men, hur vet du att klockan var 14:55, när den bevisligen INTE var det? Vad bygger din tidsangivelse på? Någon sekundangivelse?
Citera
2017-04-12, 01:33
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Som sagt var Akilov var skriven på adressen men bodde INTE där. Och det är 30 meter mellan adresserna. One more time: Varför ringer INTE chauffören till 112 och larmar trots att han hävdar att han gjorde det?
Hur vet du att han inte ringde 112?

Orsaken till att det finns en bild där 39-åringen är på väg ned och en där han är på väg upp i tunnelbanan får sin förklaring i SVT:s film: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan

Han ignorerade alltså ett tåg som stod inne med öppna dörrar som just skulle avgå och går istället genom hela tunnelbanesystemet upp igen på Vasagatan. Helt uppenbart en manöver för att förvilla, eller? Varenda jäkel vet ju dock att man fotas i tunnelbanan.
Citera
2017-04-12, 01:34
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Hur vet vi att han inte gjort det?
Citera
2017-04-12, 01:39
Medlem
GLYKOZs avatar
Citat:
Jag förstår att du varit med om något fruktansvärt och ifrågasätter dig inte om dina iaktagelser.

Men, hur vet du att klockan var 14:55, när den bevisligen INTE var det? Vad bygger din tidsangivelse på? Någon sekundangivelse?
Därför att jag tog foto med mobilen vid den aktuella tiden, mobiltid är synkad mot korrekt tid!
Citera
2017-04-12, 01:43
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Därför att jag tog foto med mobilen vid den aktuella tiden, mobiltid är synkad mot korrekt tid!
Det bör stämma. GM påbörjade sin flykt från lastbilen vid 14.53. Att du skulle ha fotat ett offer två minuter senare är tidsmässigt rimligt i sammanhanget.
Citera
2017-04-12, 01:48
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hur vet du att han inte ringde 112?

Orsaken till att det finns en bild där 39-åringen är på väg ned och en där han är på väg upp i tunnelbanan får sin förklaring i SVT:s film: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan

Han ignorerade alltså ett tåg som stod inne med öppna dörrar som just skulle avgå och går istället genom hela tunnelbanesystemet upp igen på Vasagatan. Helt uppenbart en manöver för att förvilla, eller? Varenda jäkel vet ju dock att man fotas i tunnelbanan.

Min poäng är att han, om han ringde, INTE ringde förrän "hans" lastbil redan kraschat in i Åhlens, alltså åtminstone 2-3 minuter efter det att den blev stulen! Första larmet var 14:53 och från en person som blev vittne till att lastbilen kört på en person utan att stanna. Lastbilen bör ha blivit stulen 14:51 med tanke på den lilla "utflykt" som Akilov gav sig ut på för att komma rättvänd på Drottninggatan ner mot Sergels torg.
Att han sen då anger att han larmade Polisen (enligt intervjun i Expressen) gör hans uttalande än mer suspekt.

SVT-filmen stämmer väl överens med det flyktscenario som jag haft sedan några dagar. Men det finns ju några timmar som vi inte vet vad han gjorde. Bytte buss mot bil för att sen dyka upp på Cycle K. Och sen biljakt. Fast 19:00.
Citera
2017-04-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det är mänga här som diskuterar Arlanda express. Jag läste om denna flyktväg i expressen men har någon hört att polisen nämnt detta? (Har tyvärr inte kunnat höra pressträffarna)

Det samma undrar jag med.
Citera
2017-04-12, 01:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Hur vet vi att han inte gjort det?

Om chaffisen och GM på något sätt känner varandra, vilket det lutar åt, tyder det i alla fall på att dådet var planerat. Chaffisen utsatt för utpressning/hot, det är vad jag tror.
Citera
2017-04-12, 01:52
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:

Ok. Vad exakt är tiden? 14:55:XX?
Och vad föreställer bilden? Hur lång tid har förflutit sedan kraschen uppskattar du?
Citera
2017-04-12, 01:55
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Min poäng är att han, om han ringde, INTE ringde förrän "hans" lastbil redan kraschat in i Åhlens, alltså åtminstone 2-3 minuter efter det att den blev stulen! .

Ok? Du tänker att han borde ha vetat att det var viktigt att han ringde på sekunden för att undvika ett terror brott. Spendrups uppger dessutom att han först försökte stoppa lastbilen. Hans telefon kanske låg i lastbilen? Han ska ju även ha blivit lindrigt skadad, han kanske behövde se över det. Det är inte något konstigt med om inte hans samtal till 112 var det första!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in