2017-04-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja fast det framgår ju inte av artikeln att hon skulle ha väntat på att elden slocknat ..?? Förstår inte varför du är så fördömande "och hon ska föreställa läkare"..?

Hon är synlig i fotot när de bär på en kvinna och elden har då slocknat. Jag jämför artikelns berättelse med fotot.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4394760/Stockholm-terror-suspect-named-Rakhmat-Akilov.html

Ja, att flytta en person på det sättet som varit utsatt för trafikolycka när det sägs att räddningstjänst hämtar offret motiverar väl ett fördömande synsätt gentemot en som kallar sig läkare. Hon borde vetat bättre.
Citera
2017-04-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Men någon la märke till honom och sa till en väktare. Stod iaf i typ alla tidningar för någon dag sedan

Jo men det va väl på Statoilmacken i Märsta varav han själv irrade runt och sa att han hade gjort terrordådet?
Citera
2017-04-12, 00:11
Medlem
Är det någorlunda klarlagt att GM gjorde denna handling av jihadistiska skäl? Det cirkulerar ju lite olika uppgifter om vadet som fanns på hans FB och i den tidiga rapporteringen blandades nångra identiteter ihop. Hans uttalanden efter gripandet kan ju vara efterkonstruktion bara för att ge ett skäl som i hans egna hjärna låter bättre än tex att han kände sig sur på svenskar i allmänhet som ville utvisa. Han ser ju ut mest som en sjaskig luffare och inte som en ideologisk och beslutsam aktivist.
Citera
2017-04-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Jo men det va på Statoilmacken i Märsta varav han själv irrade runt och sa att han hade gjort terrordådet?

Även på tåget.

"”Kände igen honom”
Enligt flera poliskällor som Aftonbladet varit i kontakt med kunde polisen ledas fram till mannen tack vare två vittnen.
Det första larmet kom från en kvinna som observerade Rakhmat Akilov på ett tåg från Stockholm.
– Hon kände igen honom från fotot som spreds i media. Dessutom verkade han nervös och hade brända kläder, säger en källa.
Följde efter honom
Enligt Aftonbladets uppgifter slog kvinnan larm till en ordningsvakt om sin observation på tåget som i sin tur larmade polis. Men eftersom mannen sprang i väg kunde kvinnan inte uppge några närmare uppgifter om vart han försvunnit."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1a1LQ/hjaltevittnena-ledde-polisen-till-misstankte-terroristen
Citera
2017-04-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Okej, nej jag tror inte att första fotot är taget precis när det börjar brinna. Läkaren säger ju att det började brinna när hon kom fram till lastbilen precis, medans tjejen fortfarande låg under/invid lastbilen.

Elden gjorde hon aldrig något åt. Hon bara förflyttade patienten längre bort så hon inte skulle brinna upp. Hon är som läkare tvungen att förflytta patienten om hon bedömer att inte göra det utsätter patienten för livsfara värre än den det innebär att flytta på henne.

Det är inte den beskrivna förflyttning jag kritiserar utan den andra i fotot där de efter branden har slocknat bär omkring henne. Se foto i Daily Mail

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4394760/Stockholm-terror-suspect-named-Rakhmat-Akilov.html
Citera
2017-04-12, 00:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Enligt Arlanda Express tidtabell avgick tågen 14:50 (när Akilov strax skulle kapa lastbilen), 15:05 som hade Akilov som passagerare samt skulle ha avgått 15:20 men då var trafiken till och från Stockholm redan stoppad.

Så vad har du för källa på de andra tiderna som du nämner?

Jag gick in i tidtabeller för 7/4. Gjorde dock om det nu och får de tider du skriver 14.50, 15.05 och 15.20 så jag ber om ursäkt men jag fick nog fram fel tider sist, kanske från Arlanda istället.
Men då stämmer det kanske att GM åkte 15.05 -då sannolikt inte så många ännu visste vad som hänt.
Citera
2017-04-12, 00:13
Medlem
Det är mänga här som diskuterar Arlanda express. Jag läste om denna flyktväg i expressen men har någon hört att polisen nämnt detta? (Har tyvärr inte kunnat höra pressträffarna)
Citera
2017-04-12, 00:15
Medlem
Har det framkommit ifall gm var drogad eller ej?
Citera
2017-04-12, 00:16
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Är det inte ett SL-kort i ett blått plastfodral han har? http://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/ed/38/41/30-dagars-sl-ul-periodkort-5087523.jpg

Men att någon skulle ha "känt igen honom" på tåget ut till Arlanda är ju ren bullshit.

Det du säger om att bilderna bör vara tagna efteråt är sant. Annars visste de ju inte var de skulle börja leta, det skulle ju ta en evighet att gå igenom hela dagens bilder innan dådet. Självklart har de kollat på tiden just efteråt och precis vid de nedgångar som är aktuella. Samtidigt måste de ha haft vittnen som suttit och kollat och sen har dessa vittnen varit överens om att det var han.

Jag tror dock inte han hade luva uppfälld när körde så vad det är dom har känt igen är osäkert. I så fall drog upp luvan precis när han klev ut från hytten.

Att skorna är skinande vita och ser ut som de vore helt nya efter all skit han måste ha klivit i för att ta sig ut...jag vet inte. Klart att de kan ha klarat sig fläckfria, men ändå. Allt detta är frågetecken som polisen bör ta i beaktning. Att polisen så 100% säger sig ha rätt karl ska de nog inte inbilla sig. Nu tror jag i och för sig att dom är professionella nog att titta även på sådant som talar emot hans skuld men på Dan Eliasson låter det som att det redan är klart, de har rätt kille. Hur fan kan de veta det så säkert redan? Då måste de ha påtagliga bevis tycker man. Det kanske de har också, svårt för oss att veta egentligen.

Men oj vad SL-korten gått upp i pris. Herre jisses. Det är 20 år sen jag lämnade stan...
Nej det är inget fodral. Jämför ansikte och det blåa föremålet. Min gissning är en Samsung Galaxy med ljusblått fodral.

Det vore ju bra om man säkrat DNA från lastbilen. Det tar ju några dar att få svar på även om det säkert är högsta prio på NFC. Har man träff där, så är själva brottet styrkt.
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Blir nog lite surrit när ett Terrordåd precis har skett,, första prio är nog inte att kolla giltiga biljetter just i den kaoz som uppkom?
Visste de ens att det skett ett? Det var ju bara minuter efteråt. Så snabbt blir man ju inte varse sådant, speciellt inte om man jobbar. Då är man ju upptagen med annat. Att resenärer kan se något inom kanske 10-15 minuter om dom kollar i sina mobiler fattar jag dock.

Att de sen skulle skippa biljettkontrollen tror jag knappast bara för att de hör att människor blivit nedmejade inne i city. Snarare ökar vaksamheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Läkaren gjorde helt rätt som flyttade personen undan brand och explosionsrisk.
Enligt någon uppgift var det däcken på lastbilen som exploderade vilket man misstolkade för avlossade vapen. I det läget flyttar man en patient bort från faran. Visst kan det finnas en nack/ryggskada som kan förvärras av att man flyttar vederbörande - men oftast är det inte så och andra skador brukar inte förvärras av att patienten flyttas. Och flyttar man inte patienten har man ju ingen nytta av en lindrigare nack/rygg skada om vederbörande sprängs...
Rädda liv är prio ett, skademinimering är prio två.

Återigen är det förflyttningen som syns på fotot i Daily Mail jag kritiserar då elden är släckt. Där syns läkaren Pernilla. Ingen explosionsrisk, flera poliser och medicinsk idioti. Var fanns räddningstjänst och alla ambulanser?

https://www.rodakorset.fi/lar-dig-forsta-hjalpen/forsta-hjalpen-anvisningar/hjalp-vid-en-trafikolycka
Se punkt 7
Citat:
7. I väntan på sjuktransport
Vilken ställning man placerar den skadade avgörs utgående från den skadades allmänna tillstånd, hans svåraste skador och smärtor. Oftast är den ställning som är bekvämast för den skadade den bästa.

Genom att placera en medvetslös i sidoställning tryggar man andningen.
Det är bra att lyfta upp fötterna på en person som lider av chock.
För en som skadat bröstkorgen och som lider av andningssvårigheter är halvsittande ställning det bästa läget.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-12 kl. 00:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Även på tåget.

"”Kände igen honom”
Enligt flera poliskällor som Aftonbladet varit i kontakt med kunde polisen ledas fram till mannen tack vare två vittnen.
Det första larmet kom från en kvinna som observerade Rakhmat Akilov på ett tåg från Stockholm.
– Hon kände igen honom från fotot som spreds i media. Dessutom verkade han nervös och hade brända kläder, säger en källa.
Följde efter honom
Enligt Aftonbladets uppgifter slog kvinnan larm till en ordningsvakt om sin observation på tåget som i sin tur larmade polis. Men eftersom mannen sprang i väg kunde kvinnan inte uppge några närmare uppgifter om vart han försvunnit."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1a1LQ/hjaltevittnena-ledde-polisen-till-misstankte-terroristen

Det där med att kvinnan känt igen han från bilderna och larmat väktare tror inte jag ett skit på för ca 17:45 Polisen går ut med två bilder tagna 14:55 och 14:57 i tunnlarna under Klarabergs gatan 6).
Han sitter inte på AE i över 2h.

Kvinnan fick väl sina 5 min Of Fame?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in