2017-04-11, 23:00
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattmannen
Då får det vara värt det, den här situationen är ohållbar och klyftorna i samhället ökar, folk får pengar för att inte göra ett skit i form av omotiverade värdeökningar (som inte skulle finnas utan de statliga subventionerna och den här sjukt låga räntan). Det måste finnas andra sätt att ha en god ekonomi i ett land, än att blåsa upp enorma skuldberg för privatpersoner för att elda på ekonomin.

Tittade du på TV4s 22-nyheter ikväll? Det går enligt den socialdemokratiska finansministern bra för Sverige därför att vi samhälleligt tar ansvar för statsfinanserna. Kan instämma i det uttalandet efter att ha stämt av med EU, Riksgälden, SCB, ESV, OECD, IMF och flera NGOs.

De ökande klyftorna i samhället är tydligen en del av det som krävs för att hålla ordning och reda i statsfinanserna. Kolla på länder som lyssnar till sitt samvete, Folk äter ur sop-containrar mitt på ljusa dagen för att klara sig. De länderna har varit vårdslösa till skillnad mot Sverige

Att hjälpa handikappade, psykiskt sjuka, långtidsarbetslösa, lodare och annat löst folk är definitivt en enorm nedsida för prisstabiliteten i en ekonomi som växer nominellt och realt i världsklassnivå enligt siffror från EU, Riksgälden, SCA, ESV, OECD, IMF och flera NGOs.

Om du lyssnar på Magdalena så kan man ju undra vilka oinsatta idioter det är som bryr sig om samhällets svagaste när ekonomin bara växer och växer med nominella miljardbelopp varannan månad.

Det kan ju inte vara thailandresenärer som har bolån i alla fall. Det är en sak som är säker.
Senast redigerad av Internhumor 2017-04-11 kl. 23:13.
Citera
2017-04-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Tittade du på TV4s 22-nyheter ikväll? Det går enligt den socialdemokratiska finansministern bra för Sverige därför att vi samhälleligt tar ansvar för statsfinanserna. Kan instämma i det uttalandet efter att ha stämt av med EU, Riksgälden, SCB, ESV, OECD, IMF och flera NGOs.

De ökande klyftorna i samhället är tydligen en del av det som krävs för att hålla ordning och reda i statsfinanserna. Kolla på länder som lyssnar till sitt samvete, Folk äter ur sop-containrar mitt på ljusa dagen för att klara sig. De länderna har varit vårdslösa till skillnad mot Sverige

Att hjälpa handikappade, psykiskt sjuka, långtidsarbetslösa, lodare och annat löst folk är definitivt en enorm nedsida för prisstabiliteten i en ekonomi som växer nominellt och realt i världsklassnivå enligt siffror från EU, Riksgälden, SCA, ESV, OECD, IMF och flera NGOs.

Om du lyssnar på Magdalena så kan man ju undra vilka oinsatta idioter det är som bryr sig om samhällets svagaste när ekonomin bara växer och växer med nominell miljardbelopp varannan månad.

Det kan ju inte vara thailandresenärer som har bolån i alla fall. Det är en sak som är säker.

Kollar inte på TV4 överhuvudtaget, men ska kolla hur snacket går numera. Annars är det ju stora varningsklockor på skuldnivåerna, det kan du inte förneka. För mig handlar det inte om handikappade/psykiskt sjuka, långtidsarbetslösa i det här fallet. Här handlar det om att människor med akademiska utbildningar med genomsnittliga löner ska kunna ha genomsnittliga hus/boenden, utan att man ska behöva skuldsätta sig fullständigt resten av livet som ingen tidigare generation har behövt göra.
Citera
2017-04-11, 23:29
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Kollar inte på TV4 överhuvudtaget, men ska kolla hur snacket går numera. Annars är det ju stora varningsklockor på skuldnivåerna, det kan du inte förneka. För mig handlar det inte om handikappade/psykiskt sjuka, långtidsarbetslösa i det här fallet. Här handlar det om att människor med akademiska utbildningar med genomsnittliga löner ska kunna ha genomsnittliga hus/boenden, utan att man ska behöva skuldsätta sig fullständigt resten av livet som ingen tidigare generation har behövt göra.

Ja, de som av naturen faller utanför ramarna och mellan stolarna är ju rena rama samhällsballasten för statsfinanserna. Lyssna på socialdemokraten Magdalena för hon har koll på det där mer ansvar. Utbildad i USA och allt som det innebär och med hela finansdepartementet i ryggen som tajmat statsfinanserna in i minsta detalj utifrån erfarenheter från både folkhemmets nominella excesser och 1980-talets kreditorgier.

Barn med sjukdomar och folk med funktionshinder gör ju krediter skitdyra om de genom det allmänna under hela livet ska ha en massa assistans varje vecka och konkurrera med bolånetagarna. De arbetslösa etniska svenskarna i Svea Rike som konkurrerar med 100 kinesiska städer som befolkningsmässigt är i klass med Stockholm måste ju på något sätt rökas ur landet eller skickas i förtid till graven så de inte påverkar prisstabiliteten i landet eller påverkar skattepolitiken.
Senast redigerad av Internhumor 2017-04-11 kl. 23:38.
Citera
2017-04-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Ja, de som av naturen faller utanför ramarna och mellan stolarna är ju rena rama samhällsballasten för statsfinanserna. Lyssna på socialdemokraten Magdalena för hon har koll på det där mer ansvar. Utbildad i USA och allt som det innebär och med hela finansdepartementet i ryggen som tajmat statsfinanserna in i minsta detalj utifrån erfarenheter från både folkhemmets nominella excesser och 1980-talets kreditorgier.

Barn med sjukdomar och folk med funktionshinder gör ju krediter skitdyra om de genom det allmänna under hela livet ska ha en massa assistans varje vecka och konkurrera med bolånetagarna. De arbetslösa etniska svenskarna i Svea Rike som konkurrerar med 100 kinesiska städer som befolkningsmässigt är i klass med Stockholm måste ju på något sätt rökas ur landet eller skickas i förtid till graven så de inte påverkar prisstabiliteten i landet eller påverkar skattepolitiken.

Med tanke på din entusiasm får jag nog lov att kolla in det där 😷, dock måste jag säga att det känns osmakligt att diskutera att barn med handikapp eller långtidsarbetslösa ska skickas tidigt i graven. Och att sedan ska bolånetagarna fortsätta att skattesubventioneras för att hålla priserna uppe, det rimmar illa i min värld iallafall.
Citera
2017-04-11, 23:54
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Med tanke på din entusiasm får jag nog lov att kolla in det där 😷, dock måste jag säga att det känns osmakligt att diskutera att barn med handikapp eller långtidsarbetslösa ska skickas tidigt i graven. Och att sedan ska bolånetagarna fortsätta att skattesubventioneras för att hålla priserna uppe, det rimmar illa i min värld iallafall.

Skicka ett mail till Magdalena och fråga vad hon anser vara sunda statsfinanser post -1990-talskrisen.

Det är de etniska svenskarna som är ett grundläggande problem av flera anledningar. Jag har skrivit om det tidigare på flashback i en trådstart. Det etniskt svenska folket har en av folkrätten och naturrätten moralisk rätt till sitt land och det ger en tyngd till samhällskontraktet som en part av två inblandade inte önskar därför de kan inte uppfylla sina löften. Den svage parten, tjänstemännen, har dock för mycket makt och exploaterar det på alla egenmäktiga sätt för att hålla sig fast vid makten och inte förgås på ett personligt och psykosocialt plan.

Mina ekonomiska exempel som innebär en total omoralisk och oetisk utrökning av de svagaste i det svenska samhället är en realitet och de av oss som realiserar det säger sig vara landets moraliska föredömen men de har definitivt inte några speglar hemma på väggen. De är de sämsta av oss och ska - med hjälp av demokratiska och fredliga medel - bort från alla former av samhälleligt inflytande. Det är den mest värdiga och mänskliga vägen därför att dessa debila människor driver en värdegrundsrelativ linje som de själva inte förstår. Ord kommer ofta ur deras munnar men de kan aldrig förstå mening och semantik.

Ena dagen läser jag om kastsystemet i Indien som baseras på hudfärg och andra dagen om den svenska regeringen som pratar om allas lika värde. Den tredje dagen möter jag på E4an en kolonn med en indisk delegation som välkomnats med röda mattan av den svenska Regeringen på Arlanda Flygplats. Nu ska affärer genomföras därför det står tydligen över allas lika värde..

I min värld är moral och etik absolut och inte relativt.

Det ekonomiska spel som pågår där landets framtid ligger i potten är djupt oetisk och de ansvariga pratar dynga utan konsekvenser. Detta måste vi motverka genom att yttra vår realistiska uppfattning.
Senast redigerad av Internhumor 2017-04-12 kl. 00:50.
Citera
2017-04-12, 00:57
Medlem
Citat:
Känns som att politikerna håller denna bubbeljävel om ryggen (jag har dock en BR så är inne på marknaden, men vill ju kunna sälja och köpa hus sen, så ett fall på 30 % vore välkommet), varför är inte ränteavdraget slopat och fastighetsskatten återinförd? Det är ju riggat för att gå uppåt, politikerna kommer inte tillåta att det spricker eller går ner. Det är politiskt självmord att föreslå åtgärder för det.

Hela bostadsmarknaden som den ser ut är riggad för att de som inte har slutsteget (hus/stor lgh) är rövkörda och ska bli skuldsatta tills döden. Priserna är inte rimliga för 5 öre och hela jävla skiten är ju ett pyramidspel!

Hur kan du vilja ha tillbaka fastighetsskatten om du ska köpa hus? Dessutom lär ju reavinst skatten öka på ena eller andra sättet

Tror du har helt fel vad gäller stora lgh och villor kommer råka på de största prisfallen. Små lgh kommer att relativt sätt bli ännu dyrare per kvm (dom är ju redan dyrast). Varför tror jag det? Jo, när man capar löneutrymmet på 5-6ggr årsvinsten så kommer det att pressa ner priserna på objekt över 6-7 miljoner där lönerna ligger för de breda lite bättre bemedlade bostadsköparna.
Citera
2017-04-12, 06:58
Medlem
Tyvärr...det finns bara en väg att på sikt lösa det här och det är att stimulera med mer pengar som skapar tillgångsinflation...tillgångar som aktier och fastigheter fortsätter upp de närmaste 20 åren. Trump skapar en megakonjunktur och visst de rika kommer bli svinrika och låg och medelklass fattigare.
Citera
2017-04-12, 07:01
Medlem
Citat:
Känns som att politikerna håller denna bubbeljävel om ryggen (jag har dock en BR så är inne på marknaden, men vill ju kunna sälja och köpa hus sen, så ett fall på 30 % vore välkommet), varför är inte ränteavdraget slopat och fastighetsskatten återinförd? Det är ju riggat för att gå uppåt, politikerna kommer inte tillåta att det spricker eller går ner. Det är politiskt självmord att föreslå åtgärder för det.

Hela bostadsmarknaden som den ser ut är riggad för att de som inte har slutsteget (hus/stor lgh) är rövkörda och ska bli skuldsatta tills döden. Priserna är inte rimliga för 5 öre och hela jävla skiten är ju ett pyramidspel!
Självklart håller politikerna bubblan om ryggen. Kredittillväxten och befolkningstillväxten är den enda tillväxt vi har. De triggar varandra bra.
Citera
2017-04-12, 07:04
Medlem
Bopriserna i Stockholm ligger på den nivån och stiger tills underskottet på bostäder är borta.
Eftersom räntan är så låg så kostar det lite att låna. Kommer då räntan att stiga?
Nej, det kommer inte några nya jobbområden som gör att inflationen stiger kraftigt.
Vi fick It-bommen i olika varianter och nu är den över. Några nya områden som ger mängder med arbetstillfällen kommer inte att skapas. En långsam minskning av jobben kommer att ske ju mer effektiva vi blir i produktionen. Om man lägger ner Bromma och bygger bostäder för 20-30.000 så kanske vi får ett ras på marknaden men det dröjer i många år.
Världsekonomin hålls igång av Kina som börjar mattas och Indien som ökar. Även Kenya och Elfenbenskusten har kraftig tillväxt. När Nigeria sätter fart så får vi ett uppsving i världsekonomin igen. Sen så stannar den av på samma nivå som vi är.
Så räkna med att vi har bopriserna på denna nivå i många år till med långsamt stigande priser.

Lycka till.
Citera
2017-04-12, 07:16
Avslutad
Klart det kommer att smälla, frågan är bara när. Alla klassiska indikatorer är "on red alert", men ingen vill eller vågar ens nämna det. För många sitter i hjulet, från myndigheter och kommuner till kreditgivare och konsumenter - över i princip hela världen. Själva definitionen på en bubbla är ju att den växer tills den helt enkelt smäller och först då uppfattar alla de som inte trodde att de kunde hända att det just hänt... Så lite verkligt värde och substans som skapats i modern tid jämfört med hur mycket den monetära tillväxten varit så är det bara att göra sin egen analys. Men frågar du banken, regeringen, klädbutiken, kommunchefen, bilsäljaren, grannen eller husmäklaren så kommer de att garantera att det är en bra investering att köpa nu, oavsett vad... Mångmiljonerkronorsfrågan är alltså bara "när" inte "om", den som har svaret finns inte, så trådfrågan är rätt ställd men omöjlig att svara på.

Personligen tror jag på en hyperinflation som oväntat svar på vår tids gigantiska obalanser, men det återstår att se om det blir så.

(skall bara nämna så jag inte nu kallas "hyresmupp" eller liknande av de som tror jag missat det s k "tåget" att jag innehar ett antal större fastigheter, men är realist och medveten om vår tids orimliga ekonomi)
Citera
2017-04-12, 08:05
Medlem
slagghackas avatar
Citat:

Det finns massor med billiga hus i Sverige. Massor!
Just nu på hemnet finns det 1641 villor som kostar under en miljon. Från norr till söder i vårt vackra land finns billiga, stora rejäla fina hus.
Citera
2017-04-12, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Det finns massor med billiga hus i Sverige. Massor!
Just nu på hemnet finns det 1641 villor som kostar under en miljon. Från norr till söder i vårt vackra land finns billiga, stora rejäla fina hus.

6 mil från närmaste ICA och granne för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in