2017-04-11, 22:55
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hx
Kvinnan i ljusblå jacka som bärs bort ser ut att vara politikern/läraren från Trollhättan. (Jmf med Facebook profilbild Mar*e K*de) Bilden (nr 15) är tagen på Klara Norra Kyrkogata med gångriktning bort från Mäster Samuelsgatan/Drottninggatan där kraschen skedde. Utan att ha några som helst medicinska kunskaper så tycker jag inte att hon ser ut att vara vid medvetande. Detta kan ju stämma överens med ryktet som säger att hon dessvärre är hjärndöd.

Hmmm, Se på bild 98 där samma grupp syns från en annan vinkel, då ser man ju att kvinnan förmodligen är avsvimmad för att hon mist hela foten och lagom mycket blod för att bara tuppa av.

https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php
Citera
2017-04-11, 22:56
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Han ska ha tagit bussen och klivit av vid Frejgatan, enligt uppgifter.
http://www.marsta.nu/startsidan/flydde-fran-station-kandes-igen-pa-circle-k/
Vilken konstig artikel. Det framstår som att dom tog honom vid ankomsten till Circle K. Fem timmar förflöt det mellan dådet och gripandet. Att han skulle ha kunnat springa omkring uppjagad med luva kring Arlanda flygplats särskilt länge utan att någon lagt märke till honom är icke troligt. Redan några minuter efter dådet satt han på expresståget ut till flygplatsen så han uppehöll sig inte inne i city heller.

Dessutom: På första bilden från tunnelbanan innan dådet så har han kritvita gympadojor, de ser helt nya ut. På bilden efter dådet så visar inte bilden skorna. Det skulle vara intressant att se dessa efteråt som jämförelse ty med den branden och med allt det bråte som han tog sig igenom för att ta sig ur hytten måste de ha blivit skitiga tycker man. Sådana detaljer är ju viktiga att kunna få notera för det allmänna rättsmedvetandets skull.
Citera
2017-04-11, 22:56
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det var kanske den andra Akilov som jobbade på Scandic som bodde där.
Det är ju det hör som blir så himla "kul". Vilken Akilov var det som kom till Sverige 2014?

Och de som vittnat att han var en lugn person etc, vilken Akilov pratade de om?

// Dock får jag känslan att det är just Scandic-Akilov som var gripen och inte häktades idag men som kvarhålls eftersom han ska utvisas (av andra skäl).
Citera
2017-04-11, 22:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Absolut är det så. Chauffören behöver inte vara inblandad, men att de varit skrivna på samma innergård kan fortfarande ha betydelse.

Att polisen hört honom så mycket är också skumt.
Citera
2017-04-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Men det är ju Expressens utsände som ställer dessa frågor, inte polisen.

Det faktum att han svarar "Nej, nej, det var inte så länge" på frågan om de bott grannar (varför förneka, när han i samma mening erkänner?" och att han säger att han kände igenom honom på något sätt, följt av en konstig förklaring, samt att han har en knackig svenska gör att jag faktiskt tror att han kan vara en medhjälpare.

Hur Expressen fick honom att yttra sig. Han borde hålla käften. Hur mycket fick han betalt för detta svammel. Verkar skumt.
Citera
2017-04-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
I väntan på en presskonferens med anledning av häktningsordern på MGM så inträffar detta:

Karolina Schützer Nelander
En person började skrika att det är "ni som är terroristerna", leddes ut av polis
idag 11.33

Någon som hörde en ljudupptagning och kunde uttyda om det var ett importerat element som skrek detta?

Reagerade också på detta.
Jag har inte hört någon ljudupptagning men så här skriver ju Katarina Schützer på SVT:

"En person i lång vit skjorta och med långt vitt skägg utmärkte sig bland åhörarna i salen. Många journalister går fram till mannen och frågar om han kände den misstänkte. Mannen blir arg och skriker att ”det är ni som är terroristerna”. Sedan leds han ut av polisen."

Låter inte som någon svensk farbror. Undrar hur resonemanget går dem emellan?
Citera
2017-04-11, 23:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Reagerade också på detta.
Jag har inte hört någon ljudupptagning men så här skriver ju Katarina Schützer på SVT:

"En person i lång vit skjorta och med långt vitt skägg utmärkte sig bland åhörarna i salen. Många journalister går fram till mannen och frågar om han kände den misstänkte. Mannen blir arg och skriker att ”det är ni som är terroristerna”. Sedan leds han ut av polisen."

Låter inte som någon svensk farbror. Undrar hur resonemanget går dem emellan?
Detta?

(FB) Barn som "tigger" på tunnelbanan?
Citera
2017-04-11, 23:09
Medlem
BosseBetongs avatar
Om man kikar på bild 10, så ser det ut att ligga ett offer på Apelbergsgatan/Drottninggatan, framför ambulansen. Vem kan det vara? En överlevare? Har försökt låsa mig fram i tråden utan framgång...

//BB
Senast redigerad av BosseBetong 2017-04-11 kl. 23:11.
Citera
2017-04-11, 23:13
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Har chaffisen något incitament att hjälpa GM? t ex vilken etnicitet/religion har chaffisen ifråga? Är GM bekant med några anhöriga till chaffisen? Låt oss hata slumpen.
Det finns en kandidat på Hidinge Backe 13 som har ett transportföretag utan fordon.
Han är från Azerbajdzjan som har c:a 92% muslimer. Företaget heter SweAz. Nu spekulerar jag hej vilt. Han är lite politiskt lagd på twitter trots allt gällande konflikter i hemlandet.
Citera
2017-04-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hx
Kvinnan i ljusblå jacka som bärs bort ser ut att vara politikern/läraren från Trollhättan. (Jmf med Facebook profilbild Mar*e K*de) Bilden (nr 15) är tagen på Klara Norra Kyrkogata med gångriktning bort från Mäster Samuelsgatan/Drottninggatan där kraschen skedde. Utan att ha några som helst medicinska kunskaper så tycker jag inte att hon ser ut att vara vid medvetande. Detta kan ju stämma överens med ryktet som säger att hon dessvärre är hjärndöd.

Eftersom hon och 69-åriga kvinnan var i sällskap så kan det vara så att den sistnämnda hade hamnat under bilen och senare avled på sjukhus.

Utöver detta så finns det en annan bild på en tjej som bärs bort (bild 55 med blottad mage) som låg invid hjulen som läkaren från Karlstad hjälpte!

https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php

Var har ryktet om kvinnans eventuella hjärndöd framkommit?
Citera
2017-04-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Skulle tro att det beror på att det står folk i vägen och skymmer sikten för vilka som står nedböjda.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4394760/Stockholm-terror-suspect-named-Rakhmat-Akilov.html

Ganska märkligt att Pernilla i så fall inte nämner vare sig den beväpnade mannen, ordningsvakterna eller den ljushåriga kvinnan. Eller alla de andra personerna runt omkring i ögonblicket då lastbilen fattar eld.

Enligt artikeln kommer räddningstjänsten och hämtar den unga kvinnan samtidigt som fotot
visar henne gåendes bakom kvinnan som bärs bort så har elden slocknat. Foto och berättelse stämmer inte överens.

Pernilla från Karlstad hjälpte offer för terrorattacken
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/pernilla-fran-karlstad-hjalpte-offer-for-terrorattacken

Citat:
När Pernilla Wall kommer fram ser hon en ung kvinna som ligger med huvudet precis intill ett av de bakre lastbilshjulen.

– Jag börjar undersöka och vrider upp hennes huvud. Jag ser hennes ögonvitor, känner på pulsen och den är lugn och fin. Och så tittar jag upp och ser att det brinner från vad jag tror är motorhuven. Då hör jag någon som ropar ”det kommer att sprängas!”. Och då blev jag rädd.

Starkt berörd

Pernilla berättar lugnt och sakligt hur hon då inser att hon måste få bort kvinnan därifrån. Hon minns inte riktigt hur, om hon släpade henne eller lyfte henne. Men det är då hon upptäcker något som berört henne starkt.

– Jag märker att hennes högerhand är helt krossad, den bara hänger. Hon börjar skrika och jag förstår att hon har skitont, men jag måste ju få bort henne därifrån.

Pernilla lyckas flytta kvinnan så att de kan ta skydd bakom en pelare, och efter en stund kommer andra och hjälper dem bort från platsen. Själv agerade hon på impuls och hade aldrig en tanke på att det kunde handla om ett terrordåd.

– Det fanns inte, utan det var just det att något måste gått fel med bilen. Men det var ju inte personen jag som var där, utan det var en doktor. Jag gled in i en ledningsfuktion som jag kände mig trygg med. Det var först när räddningstjänsten hämtat henne som jag kom fram.

Att flytta en person som blivit påkörd rekommenderas inte och var räddningstjänsten där så hade haft bår och medel att fixera hennes kropp för att inte förvärra skadan. Och hon skall vara läkare?

Den enda kvinna jag kan se förutom den uniformerade är den ljushåriga som står bland dem som tar hand om offret som ligger ner vid pelaren och som jag antar är ägare till Volvon.

Att Pernilla säger sig inte veta hur det gick till att den skadade förflyttades från platsen vid bakhjulet vid lastbilen till pelaren är talande.

Att läkare talar vitt och brett om de som akutvårdar är inte särskilt etiskt heller för den delen gentemot anhöriga.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-11 kl. 23:20.
Citera
2017-04-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Hur Expressen fick honom att yttra sig. Han borde hålla käften. Hur mycket fick han betalt för detta svammel. Verkar skumt.
Att de överhuvudtaget fick hans namn?!?
Tänk nu på att han sannolikt är både chockad och rädd samt att han kanske inte heller förstår eller kan uttrycka finare språkliga nyanser. Jag har ingen aning om vem han är, vad han gjort eller inte, så det är inget "försvar" jag sysslar med. Men jag tycker att Expessen är så vidrig och jag noterar att denna journalistiska dumhet bara får motsatt effekt mot vad de tänkt - om de nu alls har tänkt, om sanningen ska fram ...
Självklart vet polisen och SÄPO redan det mesta om chauffören och fyller kunskapsluckorna, så man kan sansa sig lite, kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in