2017-04-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag skulle säga att han begick brotten av politiska skäl eller av egoistiska skäl. IS följer ingen religion. Islam har regler som måste följa som muslim. Följer man inte reglerna är man förlorad, och kommer ej till paradiset. Förutom att man inte får supa som MGM gjorde flitigt, man måste be och man får inte döda människor på det som MGM och som IS gör. Finns det någon info om hur ofta MGM besökte moskén i Sverige? Antagligen aldrig. Hittades det någon bönematta som tillhörde honom i bostaden i Mästa där han kamperade ihop med andra män. Antagligen inte. Men jag förstår att din egen tolkning av koranen som du inte har läst är precis den som IS tolkning. De flesta i IS läser inte heller koranen. Och innan du postar någonting om tagiyah så vill påminna att den finns bara inom shia. I det aktuella fallet tror att MGM, född som muslim under tiden då Uzbekistan ingick Sovjetunionen, fick en sekulär uppfostran. Därefter levde han under en ny diktatur som egentligen inte besvärade honom mycket. Att Uzbekistanska regimen bevakar befolkningens religionsutövande var säkert inget problem för honom för han gick nog inte i moskén så ofta. Det som värre var att korruptionen och arbetslösheten gjorde att han inte kunde försörja sin växande familj. Han gjorde som många andra uzbeker. Lämnade landet för att söka asyl med påhittade asylskäl. Hoppades på bifall men fick avslag. Sparkades från sitt jobb och blev av ersättningen från Migratonsverket. Blev desperat och hittade ingen annan utväg än att hämnas på Sverige och samtidigt försäkra sig fortsatt tillvaro utanför Uzbekistan. Det är ju svårt att återvända till Uzbekistan efter att ha ansökt om asyl i väst, det är då man får problem. Att bli dömd och sitta i ett svenskt fängelse under en lång tid är rena semestern jämfört med att bli gripen av säkerhetstjänsten och torteras ihjäl i något häkte utan att ens ha fått en dom. Nu kan hans fru och barn komma hit också. De får säkert asyl, de har inte gjort något brott. Och de kan inte utvisas till Uzbekistan med tanke på vad MGM har gjort.
Lär dig styckesindelning människa. Han är djupt troende islamist och begick dådet av religiösa skäl, det finns massa exempel på IS-sympatisörer som dricker alkohol och röker. Har inte den blekaste aning om huruvida han gick i en moské eller ej och det har egentligen ingen betydelse i sammanhanget. Som så många andra Uzbeker?

Varför skulle just Uzbeker ha högre grad av påhittade asylskäl än övriga nationaliteter som söker asyl i Sverige? Däremot är Uzbeker överrepresenterade bland de IS-sympatisörer som har begått terroristmord under senaste tiden. Det kanske är det du menar? Både självmordsattackerna i Istanbul på nyår och de i St Petersburgs tunnelbana begicks av Uzbeker.

Fullständigt absurd snudd på galen vanföreställning att tro att han skulle begå det här dådet av några som helst andra anledningar än religiösa och dessutom vara stolt och hävda att han kört på "otrogna" efteråt.

Är du samma person som avviker från trådar så fort man skriver något om jämställdheten i mellanöstern? Lustigt att just du kommenterar ett inlägg flera timmar senare i en tråd där det skrivs nya saker hela tiden i så fall.
Senast redigerad av Geigerzehler 2017-04-11 kl. 19:37.
Citera
2017-04-11, 19:31
Medlem
Waikato95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, tyvärr är du inte ensam om att inte begripa poängen med "lev som vanligt" och vem det riktar sig till, utan bölar i stället om "PK" och "eliten" som om du intet förstår.

Ingen påstår att anhöriga ska leva som vanligt, det förstår du väl själv? Men "keep calm and carry on" är en gammal och god princip, den synes vara evidensbaserad och den förvägrar terroristen några mål, helt oavsett vilket mål denne har. Egentligen, om det hade gått, borde man tiga ihjäl hela händelsen, låtsas som den inte ägt rum. Men det är av lätt insedda skäl omöjligt. Det gäller att inte nappa på provokationen, för det är något terroristen vill, oavsett agenda.

Så, det är inget respektlöst alls i den hållningen. Tvärt om, att älta händelsen i absurdum är vad som orsakar skada och är respektlöst. Speciellt när man ska exponera detaljbilder från dådet, gotta sig i blodet och skriva spaltmeter efter spaltmeter.

Tyvärr tänker fler som du, trots att det närmast objektivt är felaktigt och en känsloreaktion utan minsta evidensgrund. Känslor är inte fel, men hacka för den saken skull inte på vettiga, förnuftiga och genomtänkta positioner. Det finns skäl till varför man ska "leva som vanligt". Det implicerar ingenstans att inte myndigheter ska spåra upp och gripa eller döda varenda jävel som är skyldig eller att man ska göra allt man kan för att förhindra nya attacker. Men samhället är inte betjänt av att folk börjar leva på något annat sorts vis än de brukar. Det är t.ex. tämligen irrationellt att vara rädd för terrordåd då det är en väldigt osannolik otur att hamna i ett, jämför med att drunkna i badkaret eller dö i en trafikolycka eller slå ihjäl sig i en trappa.

Så, tänk efter. Om du inte tycker vi vanliga människor ska leva som vanligt, då antar jag att du har ett annat sätt? Nämligen?

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du tolkar in saker som inte finns och missförstår därför att *du* har en kognitiv bias här. Återigen, om du inte tycker att folk ska leva som vanligt, vad ska vi vanliga civila ändra på? Gå runt och vara rädd för terrordåd? Vad är det vidare för politik folk har gjort av händelsen och hur?

Naturligtvis begriper jag poängen med "lev som vanligt". Jag står dock fast vid åsikten att det är otroligt respektlöst mot offrena att säga något sådant. Poängen håller jag dock inte med om. Att leva som vanligt är att fortsätta leva som innan, det vill säga att leva som om ingenting skett. Personligen kommer jag inte att leva som innan dådet, för jag tycker det vore både egoistiskt och respektlöst. Jag kommer alltid att bära med mig detta i både sinne och hjärta. Istället för att sitta med tummen i arslet och bara vänta till det händer igen, som du förespråkar, vill jag att man drar lärdom av detta i syfte att förhindra fler dåd. Om man inte gör det har offren dött förgäves.

I själva verket så är det du som har svalt PK-betet eftersom du, precis som politikerna, hävdar att en del av terroristens agenda är att få uppmärksamhet. Något som är helt ologiskt. Vad skulle terroristen tjäna på det? Det rimligaste vore givetvis att säga att terroristens mål var att döda så många "otrogna" som möjligt. Denna slutsats får stöd av att terroristen efter dådet sa att han "kört på otrogna". Jag tycker för övrigt att "tiga ihjäl" något som detta inte bara är respektlöst utan kommer leda till fler dåd, eftersom man då inte drar någon lärdom av det skedda.

"Lev som vanligt" är en genomtänkt position, visst. Den är säkerligen otroligt genomtänkt av politikerna, att skräddarsy en position som ska passa PK-agendan är något som givetvis inte kan tänkas ut på en kafferast. Positionen har dock inte tagits fram i utgångspunkten att förhindra ytterligare dåd. Den är varken vettig (förutom för politikerna) eller förnuftig. Vad är det som får dig att tycka detta?

Ett terrordåd symboliserar också så otroligt många saker. Det symboliserar ett samhälle i förfall. Det symboliserar inkompetenta myndigheter, och lögnhalsiga politiker. I detta fall symboliserar dådet också den sista spiken i kistan, som det idylliska, stolta, och fantastiska landet Sverige ligger i. Det spelar ingen roll om man spyr ut sig floskler om att leva som vanligt. Detta land är nu förändrat till oigenkännbarhet. Idyllen är död och landet är inte längre exceptionellt (på ett positivt sätt) på något vis. Vårt land har reducerats till samma nivå som den gråa massa som utgörs av nästan alla andra korrupta, dysfunktionella och tyranniska "demokratier" i väst.

Att relativisera och säga "det är större risk att dö i <insert hög-oddsare här> än i ett terrordåd" fungerar bara under förutsättning att enbart antal döda är av vikt, en förutsättning som är irrelevant och förminskande. Att detta är en ny företeelse, tillsammans med faktumet att tusentals personer drabbades direkt, att det är något som kunde ha förhindrats samt det symboliska måste man ha i åtanke.

Det enda vettiga att göra är att sluta använda förklaringsmodeller som saknar verklighetsförankring och som endast gynnar PK-maffian, och istället börja basera sitt förebyggande arbete på empiri, fritt från politiska agendor. Som privatperson tycker jag inte man ska förtränga det som skett utan ständigt påminna sig. Inte för ältandets skull, utan för att positiva förändringar då förhoppningsvis kan ske.
Senast redigerad av Waikato95 2017-04-11 kl. 19:36.
Citera
2017-04-11, 19:33
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Alla som söker sig till Sverige kallas flyktingar nu för tiden.
Det skribenten menar är att de antagligen vurmade för illegala invandrare,även kallade papperslösa.
Och nu blev de mördade av en illegal invandrare.
Är du lika lika trög generellt?

Men han kom ju till Sverige 2014. Då var han varken flykting eller illegal.
Citera
2017-04-11, 19:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
GW kommenterar det i en artikel på AB. Några vittnen som hugger tag i polisen mer eller mindre. Tydligen vara klart på en timme och det är väl inte omöjligt vid en händelse som denna.

Polisens bildanalytiker fick snabbt något att leta efter, men att hitta hela vägen till rätt är en annan femma, i synnerhet eftersom bilderna är från innan gärningen.
Vid det laget visste man inte tidsmässigt hur långt i förväg, samt var i stan mgm visat sig för kamera.
För att kasta ut bild på första presskonferensen räcker det inte med att ana & gissa, även om man använde en genomtänkt formulering som skäl till bildpublicering.
God flax?
Citera
2017-04-11, 19:36
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joline84
Jag får inte riktigt ihop antalet avlidna på plats med offren och vart de befunnit sig...

Första offret, den belgiska kvinnan - Drottninggatan/Olof Palmes

Sen har vittnen berättat om flera döda vid Drottninggatan/Kungsgatan. Den 11-åriga flickan + brittiske mannen?

Det jag inte förstår sedan är att det berättats om ett offer som låg under lastbilen, Men det fjärde offret sades ha avlidit på sjukhuset och bör ju då vara den 69-åriga kvinnan?

Vem hittades under lastbilen? Och vem avled på sjukhuset?
Denne läkare berättar om hur hon sprang fram och började vårda ett offer som låg vid lastbilens bakhjul: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/pernilla-fran-karlstad-hjalpte-offer-for-terrorattacken

Citat:
När Pernilla Wall kommer fram ser hon en ung kvinna som ligger med huvudet precis intill ett av de bakre lastbilshjulen.

– Jag börjar undersöka och vrider upp hennes huvud. Jag ser hennes ögonvitor, känner på pulsen och den är lugn och fin. Och så tittar jag upp och ser att det brinner från vad jag tror är motorhuven. Då hör jag någon som ropar ”det kommer att sprängas!".

Kvinnan som låg under lastbilen är alltså den flicka som bärs bort med blottad mage. Hittar dock inte bilden nu. Den cirkulerade en del i fredags och lördags.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-11 kl. 19:49.
Citera
2017-04-11, 19:37
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det har aldrig varit något dödsoffer under lastbilen.
Den som avled på sjukhus har aldrig bekräftats.
Men det var antingen den svenska 69-åriga kvinnan eller kvinnan från Belgien.

Kan det väl inte vara...

Om man nu skall rota i detta makabra. Men bilden av den söndertrasade kvinnan bör väl vara belgiskan. Alltså är det den i Sverige sedan länge bosatte britten eller 69-åringen som avled på sjukhus.

Jag läste någonstans för någon dag sen om en man som höll ett barn i handen och vips kom en lastbil och mannen slungades upp i luften.
Är denna man identisk med britten eller är det en av de två som ligger på intensiven?
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Polisens bildanalytiker fick snabbt något att leta efter, men att hitta hela vägen till rätt är en annan femma, i synnerhet eftersom bilderna är från innan gärningen.
Vid det laget visste man inte tidsmässigt hur långt i förväg, samt var i stan mgm visat sig för kamera.
För att kasta ut bild på första presskonferensen räcker det inte med att ana & gissa, även om man använde en genomtänkt formulering som skäl till bildpublicering.
God flax?
Bilderna är ju minuterna efter gärningen.
Citera
Avstängd
Nu sade ett vittne att han sett GM prata med några i Märsta innan han greps. Märstaspåret blir hetare.
Citera
2017-04-11, 19:38
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, fem timmar har han ju på sig innan han grips. Vad tar det att åka till Märsta via Arlanda från centrala Stockholm?

Han kan ju ha haft de brända kläderna på kroppen också. Jag bara spekulerar. Om det nu finns några brända kläder alls vill säga.

Max 45 minuter. Men han kanske irrade omkring på Arlanda först. Gott på toa och tvättat av sig och sett om sina skador.
Citera
2017-04-11, 19:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Kan det väl inte vara...

Om man nu skall rota i detta makabra. Men bilden av den söndertrasade kvinnan bör väl vara belgiskan. Alltså är det den i Sverige sedan länge bosatte britten eller 69-åringen som avled på sjukhus.

Jag läste någonstans för någon dag sen om en man som höll ett barn i handen och vips kom en lastbil och mannen slungades upp i luften.
Är denna man identisk med britten eller är det en av de två som ligger på intensiven?
Nej, britten var ju den som vittnet från bussen försökte rädda, som var lönlöst och de slöt ögonen på.
Citera
2017-04-11, 19:44
Medlem
frank-costellos avatar
CNN skriver att mannen som greps i fredags misstänkt för terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, samma dag, har erkänt. Det var under en domstolshandläggning idag som den 39-år gamla Rahkmat Akilov, som ursprungligen kommer från Uzbeckistan, erkände terrorbrott. Han går även med på att vara fortsatt häktad. Akilov sade själv inget under förhandlingen, utan det var hans advokat Johan Erikson, som informerade domstolen om Akilovs erkännade.

Senast den 11:e maj måste ett eventuellt åtal väckas av en åklagare, sade en en av rättens domare Malou Lindblom. Svenska polisen har vid ett tidigare tillfälle sagt att förundersökningen kan väntas ta upp till ett år.
http://edition.cnn.com/2017/04/11/europe/stockholm-terror-attack-rakhmat-akilov/index.html
Citera
2017-04-11, 19:46
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
För övrigt framkommer det nu att alla som kastat sig undan lastbilen kan få ersättning motsvarande mordförsök: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-terrordadet-upprattar-information-for-drabbade

Det låter ju bra. Men hur skall man lyckas bevisa att man varit på plats? Det ger ju utrymme för ett stort antal bedragare att hävda att de varit på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in