2017-04-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Den här typen av bortförklaring är extremt vanlig vid islamistisk terrorism i västvärlden.
Han begick det här dådet av religiösa skäl, ju fortare folk hajar det desto bättre.
Jag skulle säga att han begick brotten av politiska skäl eller av egoistiska skäl. IS följer ingen religion. Islam har regler som måste följa som muslim. Följer man inte reglerna är man förlorad, och kommer ej till paradiset. Förutom att man inte får supa som MGM gjorde flitigt, man måste be och man får inte döda människor på det som MGM och som IS gör. Finns det någon info om hur ofta MGM besökte moskén i Sverige? Antagligen aldrig. Hittades det någon bönematta som tillhörde honom i bostaden i Mästa där han kamperade ihop med andra män. Antagligen inte. Men jag förstår att din egen tolkning av koranen som du inte har läst är precis den som IS tolkning. De flesta i IS läser inte heller koranen. Och innan du postar någonting om tagiyah så vill påminna att den finns bara inom shia. I det aktuella fallet tror att MGM, född som muslim under tiden då Uzbekistan ingick Sovjetunionen, fick en sekulär uppfostran. Därefter levde han under en ny diktatur som egentligen inte besvärade honom mycket. Att Uzbekistanska regimen bevakar befolkningens religionsutövande var säkert inget problem för honom för han gick nog inte i moskén så ofta. Det som värre var att korruptionen och arbetslösheten gjorde att han inte kunde försörja sin växande familj. Han gjorde som många andra uzbeker. Lämnade landet för att söka asyl med påhittade asylskäl. Hoppades på bifall men fick avslag. Sparkades från sitt jobb och blev av ersättningen från Migratonsverket. Blev desperat och hittade ingen annan utväg än att hämnas på Sverige och samtidigt försäkra sig fortsatt tillvaro utanför Uzbekistan. Det är ju svårt att återvända till Uzbekistan efter att ha ansökt om asyl i väst, det är då man får problem. Att bli dömd och sitta i ett svenskt fängelse under en lång tid är rena semestern jämfört med att bli gripen av säkerhetstjänsten och torteras ihjäl i något häkte utan att ens ha fått en dom. Nu kan hans fru och barn komma hit också. De får säkert asyl, de har inte gjort något brott. Och de kan inte utvisas till Uzbekistan med tanke på vad MGM har gjort.
Senast redigerad av nantale 2017-04-11 kl. 19:20.
Citera
2017-04-11, 19:17
Medlem
Jag får inte riktigt ihop antalet avlidna på plats med offren och vart de befunnit sig...

Första offret, den belgiska kvinnan - Drottninggatan/Olof Palmes

Sen har vittnen berättat om flera döda vid Drottninggatan/Kungsgatan. Den 11-åriga flickan + brittiske mannen?

Det jag inte förstår sedan är att det berättats om ett offer som låg under lastbilen, Men det fjärde offret sades ha avlidit på sjukhuset och bör ju då vara den 69-åriga kvinnan?

Vem hittades under lastbilen? Och vem avled på sjukhuset?
Citera
2017-04-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Håller med, något riktigt lurt. Tog upp det här på jobbet. Folk hävdade att det var skuggor och att jag är konspiratorisk. Inte alls. Kolla den här som varit uppe i tråden tidigare i helgen: https://ibb.co/d8LuJ5
Skuggor säger jag också, förstorar man så sitter "mustaschen" fel i förhållande till näsan. Liknande med skägget om än inte lika tydligt.
Jackan och tröjan ser väldigt lika ut. Två så lika personer som även har närmast identiska kläder, nja.
Citera
2017-04-11, 19:20
Medlem
Jag tyckte inte från början att de 2 bilderna från personen på tunnelbanan såg lika ut, ser ut som 2 olika utlänningar som försökt att härmat varandras klädsel, han som kommer ner från trappan ser någorlunda ko bent ut , eller inåtgående
Citera
2017-04-11, 19:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Centrrpartiet skriver nu bl.a:

"Vi har varit mycket tydliga med att man ska lämna landet om man får avslag. Det är uppenbart att det har misslyckats i det här fallet. Vi är beredda att titta på hur man på bästa sätt ytterligare förstärker arbetet för att den som får avslag också verkligen lämnar Sverige."

Fan vilka hycklare Finns ju knappt nåt parti som vurmat mer för papperslösa.
Att någon kan ta Annie Lööf på något som helst allvar är tragiskt.

Citat:
Förundrad över det tragiska faktum att samtliga riksdagspartier utom C säger ja till gränskontroll och därmed nej till EU:s fria rörlighet, skriver Annie Lööf på Twitter.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/grön-ungdom-för-djävligt-rakt-igenom-1.163562

Citat:
”Det här är Sverige. I Sverige ska inte polisen kontrollera folk på grund av hud- eller hårfärg. Punkt slut”

Citat:
”När han står på den här scenen och har mage att kalla dagen då papperslösa barn, unga, kvinnor och män få rätt till vård, för en skammens dag. Då mår jag illa, Annie Lööf om SD:s Jimmie Åkesson.
https://petterssonsblogg.se/2017/04/11/rattssakert-och-effektivt-verkstallighetsarbete-reva/
Citera
2017-04-11, 19:22
Medlem
Det ser ju dessutom ut som ena bilden så har GM en tshirt eller något under hoodien, medans man ser inget spår av tshirten. Kanske bara dragit ner den vid halsen eller så.
Citera
2017-04-11, 19:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joline84
Jag får inte riktigt ihop antalet avlidna på plats med offren och vart de befunnit sig...

Första offret, den belgiska kvinnan - Drottninggatan/Olof Palmes

Sen har vittnen berättat om flera döda vid Drottninggatan/Kungsgatan. Den 11-åriga flickan + brittiske mannen?

Det jag inte förstår sedan är att det berättats om ett offer som låg under lastbilen, Men det fjärde offret sades ha avlidit på sjukhuset och bör ju då vara den 69-åriga kvinnan?

Vem hittades under lastbilen? Och vem avled på sjukhuset?
Det har aldrig varit något dödsoffer under lastbilen.
Den som avled på sjukhus har aldrig bekräftats.
Men det var antingen den svenska 69-åriga kvinnan eller kvinnan från Belgien.
Senast redigerad av Tomato 2017-04-11 kl. 19:26.
Citera
2017-04-11, 19:24
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Men den nu aktuelle mannen var ju inte flykting. Vad flydde han från? Det är ju inte krig i Uzbekistan. Jag förstår inte det roliga. Berätta!
Alla som söker sig till Sverige kallas flyktingar nu för tiden.
Det skribenten menar är att de antagligen vurmade för illegala invandrare,även kallade papperslösa.
Och nu blev de mördade av en illegal invandrare.
Är du lika lika trög generellt?
Citera
2017-04-11, 19:24
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eriks86
Tyvär löper det nu en överhängande risk att det blir ytterligare 1 som mister livet.. efter denna fega attack!

Källa? Ålder? Kön? Namn?
Citera
2017-04-11, 19:25
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Om han hade handskar så blir ju detta väldigt märkligt. DNA förstörs som sagt vid brand. Hela hytten var ju utbränd. Inga fingeravtryck, ingen DNA. Det är i så fall om de hittat brända kläder hemma hos honom som har material från lastbilen på sig. De lär väl dock inte ha hunnit testa det i labb ännu kan jag tänka mig.

Jag tror inte han slängde luvan utan jag tror han stoppade den i fickan. Han som körde bilen verkade ganska målmedveten med att han ville komma undan. Dessutom lyckades han med konststycket att ingen filmade honom när han gick/sprang därifrån.

(...)

Skulle han alltså ha hunnit hem (var nu det är?) och bytt kläder innan han greps i Märsta några timmar efter dådet?
Citera
2017-04-11, 19:27
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Alltså, varför väljer han att dölja sitt ansikte vid häktningsförhandlingen?

Om han är typen som villigt erkänner och öppet vill stå för sitt dåd, som det antytts, så bör han ju inte ha några problem med att visa ansiktet. Tanken väcktes när jag läste denna krönika: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kronika-varfor-dolde-rakhmat-akilov-sitt-ansikte

För övrigt framkommer det nu att alla som kastat sig undan lastbilen kan få ersättning motsvarande mordförsök: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-terrordadet-upprattar-information-for-drabbade
Citera
2017-04-11, 19:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Skulle han alltså ha hunnit hem (var nu det är?) och bytt kläder innan han greps i Märsta några timmar efter dådet?
Ja, fem timmar har han ju på sig innan han grips. Vad tar det att åka till Märsta via Arlanda från centrala Stockholm?

Han kan ju ha haft de brända kläderna på kroppen också. Jag bara spekulerar. Om det nu finns några brända kläder alls vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in