2017-04-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartJahkel
Aah så när du har en dålig dag på jobbet tar du en sväng förbi city och letar lastbilar?
Klart som fan han hade motiv. Jag tror att oavsett hur sjuk han är, för att reka, leta och hitta ett tillgängligt fordon på detta sättet... Jag har mycket svårt att tro att det är ett "ryck".

GW brukar har rätt, men du kanske tillhör dom gillar att kasta skit på GW vid först bästa tillfälle?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LzywJ/leif-gw-persson-bilderna-pa-honom-far-nackharen-att-resa-sig

Det här verkar ju vara ett väldigt spontant infall. Normalt brukar de hyra, stjäla eller kapa en bil, den här tomten hade så vitt jag förstår lodat omkring i närområdet och hittat en bil. Det är ingen konst vid den tiden att hitta en varutransport med nycklarna i, det är bara att hoppa in och åka iväg.
Citera
2017-04-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
http://www.dn.se/sthlm/ett-av-de-heta-sparen-varfor-flydde-akilov-till-marsta/

Intressant. Många terroristtrådar leder tydligen till Märsta.
Jag har funderat lite på om han tog Arlanda Express för att han impulsivt ville lämna landet. Sedan kanske han kom på att han inte hade med sig pass eller pengar eller whatever och satte kurs mot Märsta. Om jag förstått saken rätt var han skriven där, men bodde någon annanstans (Spånga?). Han kanske hade en lapsus och tog sig till en plats där han inte vanligtvis är, för att det känns som han är skyddad. Trots att det är *lättare* att hitta honom på en plats han är skriven på, så klart!

Menmen, detta är alltså rena rama spekulationerna från min sida.

Edit: Om dådet var totalt spontant, så antyder det ju att killen har en impulskontroll ungefär på Trumps nivå och därför gör diverse ologiska eller ej färdigtänkta saker även i flyktvägen.
Citera
2017-04-11, 18:49
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket intressant. Två stycken Rakhmat Akilovs så här långt. Det kanske kryllar av Rakhmat Akilovs i Sverige. Någon har tillverkat massor med IDs med det namnet.

Och nu visar det sig att terroristen inte tjänat en massa pengar. Vad har han levt på då? Och vad var det för en gök som jobbade på Scandic under falskt namn. Han fick sparken från Scandic i januari.
Ja, precis. Hur kan de ens säga att han ska utvisas? De vet ju inte vem som sitter för brottet, eller? Tar dom fingeravtryck på alla som söker uppehållstillstånd? I så fall kan de ju kolla den som sitter häktad nu i alla fall om han överensstämmer med någon som sökt uppehållstillstånd eller asyl.

Den man som greps på Statoil-macken var förvirrad sägs det och ska omedelbart ha börjat prata om att han var skyldig till dådet när snuten dök upp. Detta talar ju för en psykiskt instabil person, inte en terrorist. Att han sen babblar om IS och islam är ju en helt annan femma. Det kan ju vem som helst göra. Hade Mijailo Mijailović sagt att han handlat på uppdrag av Al-Qaida när han knivade utrikesministern så skulle han ju inte blivit terrorist bara i och med det uttalandet.
Citera
2017-04-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har misstänkt att de bägge skulle kunnat vara tillsammans. Jag är rädd för att det är Mar*e K*de, lärare i Trollhättans stad och politiker för Miljöpartiet.
Det har varit tyst på hennes facebook sedan i torsdags och hon är dessutom vän med Lena.

Om det är hon, jobbar/jobbade hon på den skolan i Trollhättan där skolattacken i träffade...
Citera
2017-04-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag har funderat lite på om han tog Arlanda Express för att han impulsivt ville lämna landet. Sedan kanske han kom på att han inte hade med sig pass eller pengar eller whatever och satte kurs mot Märsta. Om jag förstått saken rätt var han skriven där, men bodde någon annanstans (Spånga?). Han kanske hade en lapsus och tog sig till en plats där han inte vanligtvis är, för att det känns som han är skyddad. Trots att det är *lättare* att hitta honom på en plats han är skriven på, så klart!
.

Eliasson sade på någon presskonferens att de redan spanade i Märsta-trakterna pga GM hade kopplingar dit. Sedan är det även intressant att NOA snabbt om fan beslutade om gränskontroller för att hindra GM och andra misstänkta lämna landet.
Citera
2017-04-11, 18:56
Medlem
Nu har jag sugit på denna lilla incident ett par dar och min slutsats är följande:

Jag är varken chockad, förvånad eller ens speciellt ledsen över det inträffade. Jag är såklart inte glad och skulle helst se att sånthär aldrig händer, men nu gör de det och för mig känns attacker som den på IKEA bra mycket mer skrämmande. Jag gillar faktiskt jihadi-truckers mer än andra terrorister, känns som att man kan bli lite förvarnad av ljudet eller rent av se lastbilen och bara gå åt sidan.

Tvärt om när Uckbaggabir sliter fram kniven och börjar hugga folk i halsen helt utan förvarning. Det handlar väl om att vara på fel plats... Fast kanske en bit ifrån... Är ju mer PK att hålla större avstånd till rullande lastbilar än till främlingar.

Ne nu e de som de e och man kan bara hålla tummarna för fortsatt stor efterblivenhet och bristande talang hos framtida attentatsmän. Må dom gå i Taimors blodspår!
Citera
2017-04-11, 18:58
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har misstänkt att de bägge skulle kunnat vara tillsammans. Jag är rädd för att det är Mar*e K*de, lärare i Trollhättans stad och politiker för Miljöpartiet.
Det har varit tyst på hennes facebook sedan i torsdags och hon är dessutom vän med Lena.

Läraren på skolan Kronan? Samma skola som skolattacken utfördes på?
Senast redigerad av FranzMarc 2017-04-11 kl. 19:00.
Citera
2017-04-11, 18:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja visst finns det uppgift på att han hade handskar (tror jag läste det i AB)?

Men tänker på maskeringen; finns det något nämnt om att man hittat hans rånarluva (el vad han nu hade på sig)?
Visst borde polisen annars ha dammsugit alla papperskorgar etc som fanns/finns längs hans flyktväg, har inte läst nåt om att man sökt efter masken.

Tänker tex på Mihajlovic; visst hittade man hans keps i en papperskorg nära NK?
Om han hade handskar så blir ju detta väldigt märkligt. DNA förstörs som sagt vid brand. Hela hytten var ju utbränd. Inga fingeravtryck, ingen DNA. Det är i så fall om de hittat brända kläder hemma hos honom som har material från lastbilen på sig. De lär väl dock inte ha hunnit testa det i labb ännu kan jag tänka mig.

Jag tror inte han slängde luvan utan jag tror han stoppade den i fickan. Han som körde bilen verkade ganska målmedveten med att han ville komma undan. Dessutom lyckades han med konststycket att ingen filmade honom när han gick/sprang därifrån.

Hur polisen blixtsnabbt fick fram en bild med honom från tunnelbanans rulltrappa kan man fundera på. De måste rimligtvis ha haffat folk som sett honom och sen låtit dessa titta på videoinspelningen från tunnelbanan och sedan har dessa vittnen pekat ut honom. Det gick snabbt dock, när jag först upptäckte att dådet hade skett så var klockan kring 17.00 vill jag minnas och då var tunnelbanebilden i alla medier.
Citera
2017-04-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Tar dom fingeravtryck på alla som söker uppehållstillstånd? I så fall kan de ju kolla den som sitter häktad nu i alla fall om han överensstämmer med någon som sökt uppehållstillstånd eller asyl.

Söker man asyl då får man lämna fingeravtryck. Men jag tror inte att man behöver göra det om man bara söker uppehålls- och arbetstillstånd. Då ska man ha visum till Sverige.
Citera
2017-04-11, 19:00
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Lena Wahlberg från Uddevalla alltså. Flyktingvurmare som jobbade för bland annat Amnesty.

Och så psykologen från Belgien. Flyktingvurmare som jobbade för flyktingar.

Och så Spotify-chefen - som engagerade sig för flyktingar.

Ironi så det förslår

Men den nu aktuelle mannen var ju inte flykting. Vad flydde han från? Det är ju inte krig i Uzbekistan. Jag förstår inte det roliga. Berätta!
Citera
2017-04-11, 19:01
Medlem
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så detta kanske redan varit uppe men igår i ett kommentarsfält på någon tidningsartikel så var det en tjej (Jeanette nånting?) som skrev flera kommentarer om sin kompis Tess som omkommit i terrordådet...
vad jag vet är det väl ingen Tess som avlidit? Den fjärde var väl den 69-åriga dam som Aftonbladet skrivit om nu?
Citera
2017-04-11, 19:02
Medlem
Centrrpartiet skriver nu bl.a:

"Vi har varit mycket tydliga med att man ska lämna landet om man får avslag. Det är uppenbart att det har misslyckats i det här fallet. Vi är beredda att titta på hur man på bästa sätt ytterligare förstärker arbetet för att den som får avslag också verkligen lämnar Sverige."

Fan vilka hycklare Finns ju knappt nåt parti som vurmat mer för papperslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in