2017-04-11, 18:30
Medlem
Tror inte att det här har berörts i tråden men på tunnelbanebilderna på Rakhmat har han tydlig skäggväxt runt munnen men på bilden då han sitter i baksätet på polisbilen har han definitivt inte det.... ??
Citera
2017-04-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nu framgår det att 39-årigens identitet är osäker: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-personer-bakom-identiteten-akilov-vem-ar-den-riktiga-akilov-flera-personer-har-anvant-samma-na mn

Den man som jobbat och deklarerat över 340.000 kr i inkomst är inte den man som i dag häktades för terrorbrott.

De människor som jobbat tillsammans med den mannen kan berätta att det inte är samma man som bilderna på den misstänkte. Det finns uppenbarligen flera Akilov.

Mycket intressant. Två stycken Rakhmat Akilovs så här långt. Det kanske kryllar av Rakhmat Akilovs i Sverige. Någon har tillverkat massor med IDs med det namnet.

Och nu visar det sig att terroristen inte tjänat en massa pengar. Vad har han levt på då? Och vad var det för en gök som jobbade på Scandic under falskt namn. Han fick sparken från Scandic i januari.
Citera
2017-04-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M88
Tror inte att det här har berörts i tråden men på tunnelbanebilderna på Rakhmat har han tydlig skäggväxt runt munnen men på bilden då han sitter i baksätet på polisbilen har han definitivt inte det.... ??

Joo det har nämnts, men de måste varit runt 100 sidor tillbaka eller något. Troligen bara skuggningen som gör att de ser ut som det.
Citera
2017-04-11, 18:33
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Fast det bevisar ju inte att det var han som körde. Hans blod kan ha kommit från passagerplats, i princip.

Men,
Läser nu på DN.se att de refererar till att polisen har bevisat att det var han som körde, och inte bara (som tidigare) bevisats vara i förarhytten.

Så om DN har rätt finns det bevis på att han *körde* och inte bara var i hytten. (Som en av 2, t.ex.)

Vi hade nog fått höra vittnen prata om det var två gärningsmän som hoppat ur bilen. Dessutom fanns något som inte skulle vara på passagerarplatsen, beroende på hur stort det var skulle det kunna vara svårt att sitta där. Sen borde ju någon märkt om det var två när han tog lastbilen.

Undrar hur dom kom fram till det. Han ska ju ha haft handskar läste jag någonstanns?

Citat:
Ursprungligen postat av wangox
Joo det har nämnts, men de måste varit runt 100 sidor tillbaka eller något. Troligen bara skuggningen som gör att de ser ut som det.

Eller också så rakade han sig mellan dådet och gripandet?
Citera
2017-04-11, 18:37
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M88

Det hade ju varit knepigare om det varit tvärtom...

Jag tror att det är skuggbildning som kan förväxlas med skäggväxt. På bilden med mobiltelefonen (eller vad det nu är) så kan inte jag se någon skäggväxt.
Citera
2017-04-11, 18:37
Medlem
Återigen jag som undrar men nu vem politikern från Trollhättan är? Bor själv i Trollhättan
Citera
2017-04-11, 18:38
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Jaså, du lider av Blaskanfobi? Eller är det mer vanliga MSMfobin?

Hur som helst så kan jag berätta att det är ambulanssjukvårdaren Kenneth Lavrell (som för övrigt var förste man på plats vid Palmemordet också och som larmade SOS om att det var statsministern som var skjuten) som var på plats en bit upp på Drottninggatan 14:56 efter det första larmet. Han berättar att efter en stund small det. Många trodde att det var skottlossning men det var ett av lastbilens däck som small.
...och hur vet Lavrell detta?

Det skulle ju dock förklara varför han så radikalt tappade styrförmågan på lastbilen.
Citera
2017-04-11, 18:38
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Återigen jag som undrar men nu vem politikern från Trollhättan är? Bor själv i Trollhättan

Citat:
Ursprungligen postat av staygoldforever
Kvinnan från Ljungskile(Uddevalla kommun), som dog, var uppe med sin vän, som är "politikern från Trollhättan" i Sthlm på nöjesresa.

Ljungskilekvinnan dog tragiskt i terrordådet och hennes väninna ligger hjärndöd på sjukhuset just nu.
Jag har misstänkt att de bägge skulle kunnat vara tillsammans. Jag är rädd för att det är Mar*e K*de, lärare i Trollhättans stad och politiker för Miljöpartiet.
Det har varit tyst på hennes facebook sedan i torsdags och hon är dessutom vän med Lena.
Citera
2017-04-11, 18:39
Medlem
Citat:
Skulle ju vara jäkligt intressant hur de kan vara så säkra på att det var han som körde lastbilen också (han de har i cellen alltså). DNA förstörs i brand. Möjligtvis att han avsatt sina fingeravtryck på dörrens utsida men om han nu maskerade ansiktet så borde han ju rimligtvis också ha använt handskar.

Ja visst finns det uppgift på att han hade handskar (tror jag läste det i AB)?

Men tänker på maskeringen; finns det något nämnt om att man hittat hans rånarluva (el vad han nu hade på sig)?
Visst borde polisen annars ha dammsugit alla papperskorgar etc som fanns/finns längs hans flyktväg, har inte läst nåt om att man sökt efter masken.

Tänker tex på Mihajlovic; visst hittade man hans keps i en papperskorg nära NK?
Citera
2017-04-11, 18:41
Medlem
Citat:

Det skulle ju dock förklara varför han så radikalt tappade styrförmågan på lastbilen.
Jag tror att det som menas är att däcket small efter krocken med Åhléns. Den smällen hörs på videos, när bilen redan stannat. Huvudhypotesen är väl än så länge att styrförmågan påverkades av ett av betonglejonen. Men, dessa detaljer kommer nog fram tids nog.

Edit: Vi har en irriterande filmning från ett tak eller fönster ner mot Åhléns. Jeppen som filmar lyckas inte prioritera vad som är intressant utan vänder bort kameran precis när polisen ska gå fram till bilen och innan den tagit eld. Vore relevant och bra att få med hela det förloppet på film. I stället vänds kameran bakåt, uppåt på Drottninggatan där man ser att det svarta spåret mestadels är blomjord från en stor kruka.

Om nu jeppar ska filma allt som händer nuförtiden så är det för mycket begärt att de fattar vad som är väsentligt?! Edit2: Hade vederbörande varit rädd för en eventuell bomb hade denne givetvis retirerat totalt och inte filmat alls. Så what gives?
Senast redigerad av DjILY 2017-04-11 kl. 18:45.
Citera
2017-04-11, 18:42
Avstängd
http://www.dn.se/sthlm/ett-av-de-heta-sparen-varfor-flydde-akilov-till-marsta/

Intressant. Många terroristtrådar leder tydligen till Märsta.
Citera
2017-04-11, 18:43
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:

Lavrell var alltså på plats ca 3 minuter efter det att lastbilen kört in i Åhlens. Först efter en stund hörde han hur minst ett däck small.

Citat:
Plötsligt hördes något som lät som skottlossning.

– Det smällde borta vid Drottninggatan. Då trodde de att de sköt där. Men det var däcken på lastbilen som exploderade. De var det de trodde var pistolskott och sprang på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in