2017-04-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Tror inte heller att han fått betalt av IS, men att han fått betalt kan jag sätta en summa på.

Hittills har han plikttroget betalat pengar till sin stora familj i Uzbekistan. Och vi skall tro att han nu plötsligt lämnat sin familj i sticket i ett land där man bokstavligen kokar islamister som tortyrmetod.

Nej, gott folk. Här finns det flera nivåer än så. Finns gott om organisationer som använder islamister som proxys.

Man kan inte vara säker på något. Det finns muslimska terrorister som har lämnat sina familjer för att begå dåd för Allah. Du kan ta San Bernardino-attacken till exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_San_Bernardino_attack
Där lämnade båda föräldrarna sin sex månaders dotter för att döda en massa folk på en julfest och de blev till slut själva dödade. IS använder sina egna barn som bödlar och soldater i stället för att de får gå i skolan. Det finns helt enkelt ingen logik när de här människorna får någon idé i huvudet. Religionen går före allt.
Citera
2017-04-11, 17:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Delar av sharia finns redan implementerat i det svenska samhället och i kontaktytorna till det muslimska. Sharialagarna införs aldrig som ett enhetligt block rakt in i samhället på en gång utan lite i taget. Åtskillnad mellan män och kvinnor på olika platser, kostanpassning, bönelokaler på arbetsplatser, kritikförbud, månggifte, könsstympning och sämre rättigheter för kvinnor. Mycket av detta hjälper svenskarna till med själva utan att ifrågasätta.

Du överdriver en hel, men du redovisar också korn av sanning. Saker som könsuppdelning i badhus, småflickor som bär slöja, könsstympning, (åtminstone kvinnlig sådan, vilket för övrigt inte är en del av islam utan en tidigare barbarisk sedvänja), månggifte, könsåtskillnad, sämre rättigheter för kvinnor, är saker som samhället redan försöker motverka. Men vi måste faktiskt motverka detta ännu mera eftersom sharia är, fullständigt, oacceptabelt i Sverige.

Citat:
Man kan inte vara muslim och bortse från sharia. De muslimer som gör det känner troligen att de för tillfället ligger i underläge och väntar tills att det det blir mer opportunt att komma med några krav.

Nej, där håller jag inte med dig. Vad islam är/blir i Sverige beror helt på hur de som definierar sig som muslimer anser att islam är. Objektivt sett så kanske islam är en fruktansvärd religion/ideologi, eller också så är den en alldeles fantastiskt djup och god trosåskådning. Men det spelar faktiskt ingen som helst roll. Det som spelar roll är hur majoriteten av muslimerna väljer att definiera islam.

Citat:
Jag tror däremot inte att Akilovs mål skulle vara att införa islam i Sverige utan det var nog en inbillad hämnd för något han ansåg att Sverige som representant för den otrogna västvärlden hade gjort. Alternativt att han precis som han sa, bara ville döda otrogna.

Akilov var och är en indoktrinerad islamist. Han var/är säkert mycket stolt över att ha dödat otrogna. Dock ser han säkert det som ett klart misslyckade att han inte lyckades döda fler.
Citera
2017-04-11, 17:48
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Du kanske borde backa bandet något. Det finns inga bevis om att han har någon stor familj eller 4 barn, att han skickat pengar etc etc. Det är massa skriverier som inte är bekräftat.

Det är inte ens säkert att lönerna som utbetalats har gått till honom själv.

Personligen tror jag han är en ensamvarg och mytoman. Och han han hade inga planer på att göra ett självmordsdåd då han hade både handskar och mask. Han har erkänt och är rätt nöjd med där han sitter just nu.

Ovanligt att islamister ger sig som Breivik. De brukar antingen A) begå självmord eller B) fly från platsen och kämpa till sista kula. Aldrig hört om en islamist som gjort en Breivikare förut. Jag tror att han lejts för att skapa ett skådespel; första akten var dådet, andra akten blir rättegången.
Citera
2017-04-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartJahkel
Aah så när du har en dålig dag på jobbet tar du en sväng förbi city och letar lastbilar?
Klart som fan han hade motiv. Jag tror att oavsett hur sjuk han är, för att reka, leta och hitta ett tillgängligt fordon på detta sättet... Jag har mycket svårt att tro att det är ett "ryck".

Nej, det gör inte heller 99.9% av resten av befolkningen heller.

Du läser in i vad jag säger som du vill, helt ok, som fan läser bibeln typ.
Citera
2017-04-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nu framgår det att 39-årigens identitet är osäker: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-personer-bakom-identiteten-akilov-vem-ar-den-riktiga-akilov-flera-personer-har-anvant-samma-na mn

Den man som jobbat och deklarerat över 340.000 kr i inkomst är inte den man som i dag häktades för terrorbrott.

De människor som jobbat tillsammans med den mannen kan berätta att det inte är samma man som bilderna på den misstänkte. Det finns uppenbarligen flera Akilov.

Det är dags för ID-chip!
Citera
2017-04-11, 17:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Om vi tänker framåt och vilka platser som IS skulle kunna ha som mål är ex. Köpenhamn och Ströget, mosvarighet till Drottninggatan. Även Kastrup, Hovedbangården eller varför inte Tivoli.
Mitt på planen framför stora scenen. 25 000 som trängs och tittar på ett framträdande av någon världsartist.
Men ett riktigt skräckscenario skulle vara om någon sprängde sig eller placerade en bomb på ett Öresundståg där sedan denna detonerar i tunneln under vattnet i Öresund.
Tunnlarna består ju av betongbitar som fogats samman och lagts på Öresund botten i Drodgenrännan.
Dör ingen av smällen blir kanske effekten istället att drunkna när tunneln brister.

Nordstan, fast då blir det svårt att pricka in några otrogna eftersom alla är Mena. Drottningtorget. Heden fast där är inte så mycket folk.
Citera
2017-04-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Bara jag som tycker det är otroligt respektlöst när politikeravskummen säger "fortsätt leva som vanligt"?. Tänk dig själv att din 11-åriga dotter klyvs i tre delar och politikerna säger till dig "fortsätt leva som vanligt", som om ingenting har hänt?
Nej, tyvärr är du inte ensam om att inte begripa poängen med "lev som vanligt" och vem det riktar sig till, utan bölar i stället om "PK" och "eliten" som om du intet förstår.

Ingen påstår att anhöriga ska leva som vanligt, det förstår du väl själv? Men "keep calm and carry on" är en gammal och god princip, den synes vara evidensbaserad och den förvägrar terroristen några mål, helt oavsett vilket mål denne har. Egentligen, om det hade gått, borde man tiga ihjäl hela händelsen, låtsas som den inte ägt rum. Men det är av lätt insedda skäl omöjligt. Det gäller att inte nappa på provokationen, för det är något terroristen vill, oavsett agenda.

Så, det är inget respektlöst alls i den hållningen. Tvärt om, att älta händelsen i absurdum är vad som orsakar skada och är respektlöst. Speciellt när man ska exponera detaljbilder från dådet, gotta sig i blodet och skriva spaltmeter efter spaltmeter.

Tyvärr tänker fler som du, trots att det närmast objektivt är felaktigt och en känsloreaktion utan minsta evidensgrund. Känslor är inte fel, men hacka för den saken skull inte på vettiga, förnuftiga och genomtänkta positioner. Det finns skäl till varför man ska "leva som vanligt". Det implicerar ingenstans att inte myndigheter ska spåra upp och gripa eller döda varenda jävel som är skyldig eller att man ska göra allt man kan för att förhindra nya attacker. Men samhället är inte betjänt av att folk börjar leva på något annat sorts vis än de brukar. Det är t.ex. tämligen irrationellt att vara rädd för terrordåd då det är en väldigt osannolik otur att hamna i ett, jämför med att drunkna i badkaret eller dö i en trafikolycka eller slå ihjäl sig i en trappa.

Så, tänk efter. Om du inte tycker vi vanliga människor ska leva som vanligt, då antar jag att du har ett annat sätt? Nämligen?
Citera
2017-04-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingolol
Det är jävligt lätt att leva som vanligt när man inte är drabbad själv är väl min reaktion. Alla manifestationer hit och dit är människor som var åskådare som inte drabbades själva, men de gör det till att handla om dem själva och deras åsikter...

Jag är seriöst trött på alla nunor som dyker upp i media, Graf fick en artikel, alla andra självgoda som var där och hjälpte hit och dit. Läkare, sjuksköterskor som var på plats blir intervjuade. Hade jag varit med om det där så hade jag inte ställt upp på intervju, hade absolut inte velat vara med i tidningen.

Stockholm svarar med kärlek? Tycker Stockholm svarar mest med narcissism.

Ja det är klart, kärleksmanifestationen var ett utryck för patriotiskt eller tom nationalistiskt narssissism.

Eftersom vi inte kan tro att en svensk kan vara eller kan bli en terrorist, så måste ju terrorister alltid vara utländska personer. Därmed är vi älskvärda människor som älskar varandra och älskar frihet. Ingen våld eller terror här inte. Visst gör vi det, men måste vi göra ett nummer av det, en massiv manifestation av våran egna godhet, just nu när vi bör sörja och känna empati för de drabbade i stället.
Citera
2017-04-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Lena Wahlberg från Uddevalla alltså. Flyktingvurmare som jobbade för bland annat Amnesty.

Och så psykologen från Belgien. Flyktingvurmare som jobbade för flyktingar.

Och så Spotify-chefen - som engagerade sig för flyktingar.

Ironi så det förslår
Hur tänkte du nu? Hon jobbade för Amnesty och hjälpte förmodligen mängder med människor. Är det ironiskt att hon blev påkörd av en lastbil? Är du helt dum i huvudet?
Citera
2017-04-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Han kommer inte att "kryssas", dvs konstateras att han vid tillfället för brottet led av allvarlig psykisk störning vid den tidpunkt då brottet genomfördes.
Han åker på livstid så det sjunger om det, och han kommer aldrig någonsin, att få tidsbestämt.
Inse att det är en islamistisk fanatiker som vill döda oss otrogna och komma till himlen och sätta på 70 oskulder, nu sket det sig då han inte lyckades fyra av bomben han hade med sig. Synd för honom.
Jag tror inte heller han kommer kryssas. En P7:a görs snart så får vi se. Någon störning har han kanske eller är han bara lågbegåvad men nej inget X.
Citera
2017-04-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Ja, precis så! Detta utnyttjande av människor i sorg är fullständigt motbjudande! Politikerna gör DIREKT politik av hela händelsen, understödda av propagandamaskinen SVT, som folket tyvärr har stort förtroende för. Samtidigt anklagas de som inte accepterar PK-agendan för att göra politik av det hela! Politikerna är ryggradslösa, utnyttjande hycklare!
Du tolkar in saker som inte finns och missförstår därför att *du* har en kognitiv bias här. Återigen, om du inte tycker att folk ska leva som vanligt, vad ska vi vanliga civila ändra på? Gå runt och vara rädd för terrordåd? Vad är det vidare för politik folk har gjort av händelsen och hur?
Citera
2017-04-11, 18:01
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är dags för ID-chip!

Nej! Men obligatoriska DNA-tester för alla som söker UT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in