2017-04-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thasweshis
Därav kommer min fråga: Finns det några nya/ytterligare uppgifter kring den påstådda skottlossningen och det påstådda personskyddet?

Citat:
Ursprungligen postat av svd.se
https://www.svd.se/falska-uppgifter-spreds-i-traditionella-medier

Expressen skickade ut en nyhetsflash klockan 16.35 på fredagseftermiddagen: ”Polisen vet nu att det sköts vid Hötorget och Åhléns, enligt uppgifter till Expressen.” Aftonbladet citerade DN, som skrivit att det kommit in ett larm om skottlossning vid Fridhemsplan. Då hade polisen redan kommenterat och delvis dementerat uppgiften: ”Det har förekommit uppgifter om skottlossning men det är inte bekräftat i nuläget.”
Polisen har inte officiellt bekräftat någon skottlossning, det är ett ytterligare exempel på fake news från traditionell media.
Citera
2017-04-11, 16:23
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Bara jag som tycker det är otroligt respektlöst när politikeravskummen säger "fortsätt leva som vanligt"?. Tänk dig själv att din 11-åriga dotter klyvs i tre delar och politikerna säger till dig "fortsätt leva som vanligt", som om ingenting har hänt? Tänk på flickan som höll sin pappa i handen medan de strosade runt på stan. Plötsligt så kom en lastbil och mosade honom. Tror ni att hon kommer att fortsätta leva som vanligt? Tänk på alla döda, de som blev skadade, anhöriga till offren och de som såg människor slitas i stycken och förblöda till döds. Hur kan man ha mage att säga "fortsätt lev som vanligt" till dem?

Något som också brukar tas upp av politikeravskummen är deras hypotes om motivet till terrordåd. De säger att terrorister vill "ta bort vårt öppna samhälle" eller "slå in kilar mellan människor" och andra tomma floskler. Om man tänker efter lite så inser man ganska snabbt att dessa påståenden är helt logikbefriade. I själva verket utgör de en PK-förklaringsmodell, skräddarsydd för att passa PK-agendan. Varför skulle terrorister bry sig om sådana saker? Terrorister bryr sig enbart om att döda folk, och att döda så många som möjligt.

Det här är ju helt OT. Men man kan ju jämföra med den beslutsamhet som Georg W Bush hade efter 7/11 eller den som Donald Trump hade mot Assads "terrorangrepp" på sin egna befolkning. Svar från Stefan Löfven väntas i september 2018. Han kommer då att säga vad han borde säga redan nu "Jag tar mitt ansvar och avgår".
Citera
2017-04-11, 16:25
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nej, domstolen prövar åklagarens yrkande om restriktioner. Jag tror vi får starta juridisk grundkurs här på FB.
Åklagaren kan dock häva restriktionerna efter eget godtycke.
Citera
2017-04-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Norge har efter Utöa gjort något märkligt.
I norsk TV och press nämns ytterst sälland Breivik. Man talar om terrorkatastrofen, Utöa, den regeringskansli-nära bomben - men just GM Breivik nämns inte. Man suddar helt enkelt ut honom.

Vi läser mycket oftare hans namn i Sverige än man gör i Norge.
Ett utmärkt sätt att utplåna någons existens om man inte vill minnas personen.

Detta kanske vi ska göra med Akilov framöver också. Fokuserar på offren, terrordådet och förebyggande åtgärder, men så fort dom fallit och dörrarna sluts efter honom - så glömmer vi honom och nämner honom aldrig mer vid namn. Suddar ut hans existens utanför de obesökta kvadratmeter som han får använda bakom murarna, inga besök, inga intervjuer, helst inga brev.

Bra ide'.
Citera
2017-04-11, 16:34
Medlem
Någon som vet vilken politiker från Trollhättan som är bland de skadade på sjukhuset?
Citera
2017-04-11, 16:34
Medlem
Citat:
I norsk TV och press nämns ytterst sälland Breivik. Man talar om terrorkatastrofen, Utöa, den regeringskansli-nära bomben - men just GM Breivik nämns inte. Man suddar helt enkelt ut honom.

Detta kanske vi ska göra med Akilov framöver också. Fokuserar på offren, terrordådet och förebyggande åtgärder, men så fort dom fallit och dörrarna sluts efter honom - så glömmer vi honom och nämner honom aldrig mer vid namn. Suddar ut hans existens utanför de obesökta kvadratmeter som han får använda bakom murarna, inga besök, inga intervjuer, helst inga brev.

Smart tänkt och hoppas vi tar efter Norge. För ju fler ggr man nämner terroristen desto mer lever han och hans terror kvar
Citera
2017-04-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Polisen har inte officiellt bekräftat någon skottlossning, det är ett ytterligare exempel på fake news från traditionell media.

All media spred detta. Angående fake news vet vi ju att det har spridits med ont uppsåt från nassemedia under denna helg som folk sväljer med öppen mun. Oavsett var information kommer ifrån så ska man vara kritisk, men människor är så lättlurade.

Men som sagt ingen skottlossning ägde rum.
Citera
2017-04-11, 16:41
Medlem
vichy6s avatar
Ok, nu blir det fler lejon på Drottninggatan. Det gick ju väldigt snabbt att fixa. De andra gågatorna då t ex Biblioteksgatan?

Att radera ut någon genom att inte nämna namn? Är inte det exakt vad som inte ska göras om man lyssnar på judar som absolut inte vill att antisemism och Hitler ska falla i glömska?
Citera
2017-04-11, 16:42
Medlem
Såg i en tidningsrubrik att den misstänkte nu påstått att han fejkade sitt erkännande för att få stanna i Sverige. Nej, jag vet inte vilken tidning. Kollade bara som hastigast rubrik, då jag handlade.

Någon som vet mer om det?

Taktik från advokatens sida eller liknande?
Citera
2017-04-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Något som också brukar tas upp av politikeravskummen är deras påståenden angående motivet till terrordåd. De säger att terrorister vill "ta bort vårt öppna samhälle" eller "slå in kilar mellan människor" och andra tomma floskler. Om man tänker efter lite så inser man ganska snabbt att dessa påståenden är helt logikbefriade. Varför skulle terrorister bry sig om sådana saker? Terrorister bryr sig enbart om att döda folk, och att döda så många som möjligt. I själva verket är påståendena endast delar av en PK-förklaringsmodell, skräddarsydd för att passa PK-agendan, skapad i syfte att rikta bort pöbelns uppmärksamhet från pudelns kärna, till något som inte kan göras något åt.

Håller med till 100%! I typ 100% av fallen så vill ju terrorister hämnas för det som händer i deras egna hem länder.
Citera
2017-04-11, 16:43
Medlem
Waikato95s avatar
Citat:

Under förutsättning att den som begår dådet vill ha uppmärksamhet (och också tjänar på det) så är det en god idé att göra något sådant. Jag tror dock inte att uzbeken bryr sig om han får uppmärksamhet eller inte!

Därför är jag av motsatt åsikt. Vem det var som utförde detta fasansfulla dåd borde aldrig glömmas bort. Om man gör det glömmer man på samma gång bort motivet och orsakerna till dådet, bland annat.
Senast redigerad av Waikato95 2017-04-11 kl. 16:54.
Citera
2017-04-11, 16:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Från engelska wikipedia

"Islamism is a concept whose meaning has been debated in both public and academic contexts. The term can refer to diverse forms of social and political activism advocating that public and political life should be guided by Islamic principles, or more specifically to movements which call for full implementation of sharia. It is commonly used interchangeably with the terms political Islam or Islamic fundamentalism. In Western media usage the term tends to refer to groups who aim to establish a sharia-based Islamic state, often with implication of violent tactics and human rights violations, and has acquired connotations of political extremism."

(Min fetning)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Islamism

Det är därför jag dragit en röd linje vid just synen på sharia när jag bestämmer mig för hur jag skall se på olika muslimer. Detta gäller också så sk. "moderata" islamister, vilka förespråkar sharia inom den muslimska gruppen. För det stoppar aldrig där.

Så människor som själva definierar sig som muslimer, utan att förespråka sharia, fine for me. De kan följa islams fem pelare, de kan ge fan i alkohol och fläsk-kött, de kan åka på vallfärd till Mecca, de kan be fem gånger om dagen, ge allmosor till de fattiga och hävda att Allah är den enda Guden och Mohammed är hans profet. Fine for me. De flesta som själva definierar sig som muslimer och som bor i Sverige följer dock inte alla dessa grundpelare till punkt och pricka. Ca 80% av de som kommit ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet är överhuvudtaget med i någon muslimsk/islamistisk organisation.

Men sharia bör vi passa oss väldigt noga för att acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in