Citat:
Ursprungligen postat av
FranzMarc
Från engelska wikipedia
"Islamism is a concept whose meaning has been debated in both public and academic contexts. The term can refer to diverse forms of social and political activism advocating that public and political life should be guided by Islamic principles,
or more specifically to movements which call for full implementation of sharia. It is commonly used interchangeably with the terms political Islam or Islamic fundamentalism. In Western media usage the term tends to refer to groups who aim to establish a sharia-based Islamic state, often with implication of violent tactics and human rights violations, and has acquired connotations of political extremism."
(Min fetning)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Islamism
Det är därför jag dragit en röd linje vid just synen på sharia när jag bestämmer mig för hur jag skall se på olika muslimer. Detta gäller också så sk. "moderata" islamister, vilka förespråkar sharia inom den muslimska gruppen. För det stoppar aldrig där.
Så människor som själva definierar sig som muslimer, utan att förespråka sharia, fine for me. De kan följa islams fem pelare, de kan ge fan i alkohol och fläsk-kött, de kan åka på vallfärd till Mecca, de kan be fem gånger om dagen, ge allmosor till de fattiga och hävda att Allah är den enda Guden och Mohammed är hans profet. Fine for me. De flesta som själva definierar sig som muslimer och som bor i Sverige följer dock inte alla dessa grundpelare till punkt och pricka. Ca 80% av de som kommit ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet är överhuvudtaget med i någon muslimsk/islamistisk organisation.
Men sharia bör vi passa oss väldigt noga för att acceptera.