2017-04-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
För att Sverige är snälla mot isis terrorister som kommer hit, de har Sverige lite som ett ställe på landet dit det rör sig när de vill ha lite semester. Sen tror jag man måste dött efter att ha begått ett dåd för att hyllas av ISIS?

Det finns ju svenskar som åkt ner dit för att kriga mot IS.
Citera
2017-04-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
IS har inte tagit på sig skulden för attacken. IS brukar ta på sig skulden för allt, men inte detta, trots att Akilov säger att han är IS-sympatisör.

Detta visar utom allt tvivel att IS inte vill attackera Sverige. Men varför vill inte IS attackera Sverige?

Det bevisar tyvärr ingenting. Det finns flera attentat som inte någon grupp tagit på sig, däremot finns det bevis på att en grupp finansierat och planerat dåd.
Personligen är jag kluven i detta fallet.
IS utförde ett par rejäla attentat i Egypten i helgen, vilket de antagligen ser som en större "vinst" än vad som hände i Stockholm, vill inte låta känslokall, men så kan det absolut vara.
Dådet i Stockholm är nog mindre viktigt att ta på sig om man jämför.

Sen kan man nog anse att det finns en del dåd som IS tagit på sig, men som de inte har ett skit med att göra också.
Citera
2017-04-11, 14:33
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Det finns ju svenskar som åkt ner dit för att kriga mot IS.

Det väger inte lika tungt för dem.
Citera
2017-04-11, 14:33
Medlem
Citat:
För att Sverige är snälla mot isis terrorister som kommer hit, de har Sverige lite som ett ställe på landet dit det rör sig när de vill ha lite semester. Sen tror jag man måste dött efter att ha begått ett dåd för att hyllas av ISIS?

Nej, så är det inte riktigt. Abdaslam överlevde och är nu i säkert förvar. IS tog på sig det dådet. Där var flera celler inblandade dessutom. I Boston överlevde lillbrorsan av det syskonpar som utlöste bomben. IS tog på sig dådet där också om jag inte minns fel.
Citera
2017-04-11, 14:34
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cl1989
Kommer han ens då avtjäna sitt straff i Sverige? Han skickas väl till Uzbekistan hoppas jag dör han skulle ju ändå utvisas.
Han kommer att avtjäna sitt straff i Sverige, givet att han inte likt Shurrer eller Ursut begär att få avtjäna straffet hemma. Tror att han kommer att sitta livet ut, även om han blir en mönsterfånge får han ALDRIG tidsbestämt, likt ABB. Han kommer sitta tills han bärs ut i träfracken.
Citera
2017-04-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det bevisar tyvärr ingenting. Det finns flera attentat som inte någon grupp tagit på sig, däremot finns det bevis på att en grupp finansierat och planerat dåd.
Personligen är jag kluven i detta fallet.
IS utförde ett par rejäla attentat i Egypten i helgen, vilket de antagligen ser som en större "vinst" än vad som hände i Stockholm, vill inte låta känslokall, men så kan det absolut vara.
Dådet i Stockholm är nog mindre viktigt att ta på sig om man jämför.

Sen kan man nog anse att det finns en del dåd som IS tagit på sig, men som de inte har ett skit med att göra också.

Tror också på detta. Dessutom har Sverige fått tag på terroristen vilket säkert anses som misslyckande för dom. Målet är väl att terroristen själv måste dö också för att dådet skall accepteras?
Citera
2017-04-11, 14:36
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, så är det inte riktigt. Abdaslam överlevde och är nu i säkert förvar. IS tog på sig det dådet. Där var flera celler inblandade dessutom. I Boston överlevde lillbrorsan av det syskonpar som utlöste bomben. IS tog på sig dådet där också om jag inte minns fel.

Var det inte så att andra terrorister blev mördade när Abdeslam o co slog till? I Boston så dog storebrodern som verkade vara den mest pådrivna av dem.
Citera
2017-04-11, 14:39
Medlem
CharlieRs avatar
Har någon fått upp häktningsprotokollet någonstans?
Citera
2017-04-11, 14:40
Medlem
Citat:
Var det inte så att andra terrorister blev mördade när Abdeslam o co slog till? I Boston så dog storebrodern som verkade vara den mest pådrivna av dem.

Minns inga detaljer ang Paris/Bryssel-dåden och Abdaslam. Vad gäller Bosten så blev lillbrorsan dömd till döden. Om det är verkställt vet jag inte. Men när det gäller federala brott så brukar de inte bli sittande länge innan de får nålen.
Citera
2017-04-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Tror också på detta. Dessutom har Sverige fått tag på terroristen vilket säkert anses som misslyckande för dom. Målet är väl att terroristen själv måste dö också för att dådet skall accepteras?

Det finns säkert fall där terroristen överlevt men IS tagit på sig dådet ändå, men de kan räknas på en hand.
Bomberna i Boston har väl IS inte tagit på sig? En av bombmännen överlevde trots allt. De hade visat sympatier för IS dock.
Är inte helt insatt i det fallet, blir mer än gärna rättad.
Citera
2017-04-11, 14:43
Medlem
Varför skulle han erkänna till terrorbrott om han inte ville hamna i fängelse?

Han blev utvisad, men istället för att åka hem så dödar han lite folk och får stanna kvar i Sveriges fängelsehotell med schysst mat och värme. Bara det inte blir en trend nu. Jag vill inte att ett enda öre av mina skattepengar ska gå till mat och husrum åt utvisade terrorister.
Citera
2017-04-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Har någon fått upp häktningsprotokollet någonstans?
Kommer det ut så här snabbt? Innan huvudförhandlingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in