2017-04-11, 13:58
Medlem
unknownxs avatar
Det är helt färsk information, lär dyka upp på media under dagen.. vill inte vara den som avslöjar för mkt till hänsyn av familjen
Citera
2017-04-11, 14:01
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Spendrup chauffören har försökt stoppa honom och blivit påkörd så nog finns det bevis att han kört bilen. Dessutom finns det gott om övervakningskameror efter vägen vilket kan användas som bevis att han aldrig klev ur bilen. Förrän efter smällen.
Chauffören har givetvis sett en person/man som stal hans bil. Frågan är om han kan peka ut MGM med säkerhet.

Finns övervakningskameror med hyggligt god bildkvalitet som visar att han körde torde det vara bra bevisning. Men om han hade "mask" eller rånarluva så kanske hans ansikte inte kan identifieras.

Vi kan ju hoppas på fingeravtryck på ratt, det borde räcka långt.
Läste nånstans om ev krockkudde som skulle ha utlösts på förarsäte och kan man konstatera "skador" i exvis bröstkorg efter sådan är det också troligen rätt starka "bevis". (OBS. Det där med krockkudde är jag osäker på om det verkligen sagts eller bara diskuterats som "möjlig bevisning", precis som jag gör nu. Dvs, ta den infon som ett exempel på möjlighet bara. Dvs, jag påstår inte att krockkudde har varken funnits eller utlösts.)
Läste också nånstans om kvinna som skulle korsa en gata som sökt ögonkontakt med föraren. Hon kanske kan vittna om en eller flera i förarhytten.

Hur som, poliser som citeras nu pratar i termer "det är rätt man som var i förarhytten" och inte "det var han som körde". (Eller missar jag nåt?)

Tror det är en försiktighetsåtgärd från polisens sida. Att inte påstå något som det *ännu* inte finns 100.000000% vattentäta bevis för. Gör dem det, kan de äventyra hela utredningen och domen.

// Hoppas innerligt, och tror även så, att vattentäta bevis kommer fram.
Citera
2017-04-11, 14:01
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poffansoffan
Vems var hunden Iggy? Någon av de döda eller någon som kom undan?
Ursäkta om det har tagits upp.. tråden är hemskt lång

Jag undrar också. Dog husse eller matte också, eller klarade de sig?
Citera
2017-04-11, 14:03
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Chauffören har givetvis sett en person/man som stal hans bil. Frågan är om han kan peka ut MGM med säkerhet.

Finns övervakningskameror med hyggligt god bildkvalitet som visar att han körde torde det vara bra bevisning. Men om han hade "mask" eller rånarluva så kanske hans ansikte inte kan identifieras.

Vi kan ju hoppas på fingeravtryck på ratt, det borde räcka långt.
Läste nånstans om ev krockkudde som skulle ha utlösts på förarsäte och kan man konstatera "skador" i exvis bröstkorg efter sådan är det också troligen rätt starka "bevis". (OBS. Det där med krockkudde är jag osäker på om det verkligen sagts eller bara diskuterats som "möjlig bevisning", precis som jag gör nu. Dvs, ta den infon som ett exempel på möjlighet bara. Dvs, jag påstår inte att krockkudde har varken funnits eller utlösts.)
Läste också nånstans om kvinna som skulle korsa en gata som sökt ögonkontakt med föraren. Hon kanske kan vittna om en eller flera i förarhytten.

Hur som, poliser som citeras nu pratar i termer "det är rätt man som var i förarhytten" och inte "det var han som körde". (Eller missar jag nåt?)

Tror det är en försiktighetsåtgärd från polisens sida. Att inte påstå något som det *ännu* inte finns 100.000000% vattentäta bevis för. Gör dem det, kan de äventyra hela utredningen och domen.

// Hoppas innerligt, och tror även så, att vattentäta bevis kommer fram.

Hela bilen bör ju ha blod med tanke på hur mycket han sölade ner efter sig i värsta fall.
Citera
2017-04-11, 14:07
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Motivbild.

Behöver inte vara antingen arg, misslyckad individ eller Fanatsisk IS medlem.
Utan kan vara något som Carl Bildt sa första dan:

"Mönstret från andra liknande dåd är att det oftast handlar om på ett eller annat sätt sjuka individer som kommit på sned i samhället.

Om de sedan fångats in i det ena eller andra nätverket, eller fångats av någon idé eller föreställning, hör det alldeles självklart också till bilden."

En hämndlysten, misslyckad luffare som gillar mord och kollar IS bilder. Passar på att utföra sin hämnd och få det att se "fint" ut bland sina muslimska kompisar hemma och i Sverige. Han kommer att hävda IS solidaritet, och faran är att man går på det. fast det mest är en vanlig galning.

Kanske inget emot att sitta av straffet i Sverige. Hans kompis råkade "sämre" utefter att han släpptes. Ska avvisas till sitt kära Uzbekistan, där han antagligen får det värre än vår marodör.
Det som Carl Bildt beskriver är ju just en arg, misslyckad individ.

Om GM:s förmodade psykiska status kan man även läsa att:
Citat:
– Det vi kan se att de som agerar ensamma, som i Stockholm, ofta är mer välanpassade på ytan men lider av psykisk ohälsa. Hos de som strider eller agerar i grupp är det vanligare med kriminell belastning och en bakgrund i samhällets mörkerzon.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-spretig-garningsmannaprofil

Terrorism är när människor gör liknande dåd som 39-åringen för att uppnå politiska mål. Akilov agerade för sina egna vägnar skull, han offrade sig inte för ett större övergripande ideologiskt mål - tror man det har man antagit Hollywood-versionen av vad terrorism är.
Citera
2017-04-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vissa i tråden verkar inte förstå att SÄPO-chefen inte har ett skit med straffpåföljden att göra. Att sitta på en presskonferens och snacka tufft är bara spel för gallerierna.
Med stor sannolikhet pga SÄPO ännu en gång gjort bort sig, ett sätt för honom att plocka billiga poäng således.

Den som suttit längst på ett livstidsstraff här i Sverige i modern tid är Leif Axmyr som fick tidsbestämt till 34 år. Det var inte bara pga dubbelmordet han begick 1982 utan också för att återfallsrisken för honom bedömdes som hög, något som prövas i samband med ansökan om tidsbestämning.

Med det och andra fall som ledtråd skulle jag tro att GM i det här fallet kommer få sitta 30-35 år.
En del menar att orsaken till att det dröjde så länge innan Axmyr fick tidsbestämt berodde på att den ene av de två mördade var förre finansministern och toppmodern Allan Larssons styvson. Tidigare var det regeringen som beslutade sådant. Innan han blev dömd 1982 hade han varit sk kåkfarare sen 1958 och tillbringat en stor del av den tiden i fängelse.
Citera
2017-04-11, 14:13
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag undrar också. Dog husse eller matte också, eller klarade de sig?

Läste att kvinnan vars hund avled lever och vill lämnas ifred till 100%.
Citera
2017-04-11, 14:16
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
En del menar att orsaken till att det dröjde så länge innan Axmyr fick tidsbestämt berodde på att den ene av de två mördade var förre finansministern och toppmodern Allan Larssons styvson. Tidigare var det regeringen som beslutade sådant. Innan han blev dömd 1982 hade han varit sk kåkfarare sen 1958 och tillbringat en stor del av den tiden i fängelse.

Jo jag känner till det men det är såklart rent skitsnack. Allan Larsson var och är en ganska färglös bifigur inom socialdemokraterna och har naturligtvis ingen makt att påverka en domstol i endera riktning.
Anledningen är att Leif Axmyr konsekvent vägrade att ställa upp på rehabiliteringsprogram och dessutom var hans minne och intelligens super-b. Han kunde redogöra för oförrätter som han ansåg hade begåtts mot honom många, många år tillbaka i tiden men som i en normal människa ögon bara är skitsaker.
Med det i tanke och hans brutala brott så var domstolen och psykologen som skrev yttrandet från fängelset inte så pigg på att släppa ut honom.
Citera
2017-04-11, 14:18
Medlem
IS har inte tagit på sig skulden för attacken. IS brukar ta på sig skulden för allt, men inte detta, trots att Akilov säger att han är IS-sympatisör.

Detta visar utom allt tvivel att IS inte vill attackera Sverige. Men varför vill inte IS attackera Sverige?
Citera
2017-04-11, 14:19
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Hela bilen bör ju ha blod med tanke på hur mycket han sölade ner efter sig i värsta fall.
Fast det bevisar ju inte att det var han som körde. Hans blod kan ha kommit från passagerplats, i princip.

Men,
Läser nu på DN.se att de refererar till att polisen har bevisat att det var han som körde, och inte bara (som tidigare) bevisats vara i förarhytten.

Så om DN har rätt finns det bevis på att han *körde* och inte bara var i hytten. (Som en av 2, t.ex.)
Citera
2017-04-11, 14:27
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
IS har inte tagit på sig skulden för attacken. IS brukar ta på sig skulden för allt, men inte detta, trots att Akilov säger att han är IS-sympatisör.

Detta visar utom allt tvivel att IS inte vill attackera Sverige. Men varför vill inte IS attackera Sverige?

För att Sverige är snälla mot isis terrorister som kommer hit, de har Sverige lite som ett ställe på landet dit det rör sig när de vill ha lite semester. Sen tror jag man måste dött efter att ha begått ett dåd för att hyllas av ISIS?
Citera
2017-04-11, 14:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
De har redan placerat ut 10 nya stenlejon på Drottninggatan. Varför gör man inte dubbelt så stora lejon? Då kan ingen lastbil dra iväg med dem.

Berätta då hur du har tänkt att brandkåren, i en krissituation, skall hantera dessa hinder. Det är svårt att se några enkla lösningar på problematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in