2017-04-10, 22:34
Medlem
And64luns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Du förstår inte skillnaden. Regeringen kan beordra och t.o.m leda SÄPO. Det kan man inte göra med polisen.

Utom i krigstid.

Hur som helst. Så här ser det ut med den nya organisationen. Så jag har gaska bra koll. https://www.svd.se/sa-blir-polisens-nya-organisation
Citera
2017-04-10, 22:36
Medlem
Hur i helvete kunde han ta sig till märsta?

Var ju fullt med poliser när han körde in i åhlens...någon borde väl kunnat följa efter direkt????

Konsperation?
Citera
2017-04-10, 22:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Det finns ett oräkneligt antal trådar och underforum för den som vill diskutera politik, invandring, juridik etc., och även flera andra trådar som behandlar terrordådet ur olika aspekter - se länkar i det klistrade moderatormeddelandet, som även säger:

Citat:
Nu håller vi oss till diskussioner om vad som hänt här. Vill ni diskutera effekter och politik gör ni det i en annan tråd. Allt annat än faktamässiga diskussioner kommer att ge varning.

Vänligen respektera detta.

/Moderator
Citera
2017-04-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av And64lun
Hur som helst. Så här ser det ut med den nya organisationen. Så jag har gaska bra koll. https://www.svd.se/sa-blir-polisens-nya-organisation

Du har rätt dålig koll grabben.

"Den 1 januari 2015 träder Säkerhetspolisen in i en ny era – som egen myndighet direkt underställd regeringen."

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2014-12-29-sakerhetspolisen-blir-egen-myndighet-2015.html
Citera
2017-04-10, 22:40
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Hur i helvete kunde han ta sig till märsta?

Var ju fullt med poliser när han körde in i åhlens...någon borde väl kunnat följa efter direkt????

Konsperation?

Vad skulle konspiratörerna tjäna på att släppa iväg honom till Märsta? Eller menar du att de åkte till Märsta och plockade en random Uzbek att skylla på?
Citera
2017-04-10, 22:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Kvinnan är förvånad vad jag minns om mannens dåd. Inte sett honom på sex månader. Inget om att "Gränspolisen har nyligen varit här".

Eller så har media utelämnat detta.

"Förvåning" rimmar ju inte helt med polisbesök, eller också är hon en skaplig skådespelerska..
Saknar förslag på förklaring annars. Möjligtvis gjorde gränschefen ett feluttal i frågan?

Det viktiga är alltjämt att avskrivning av underrättelseinfo skett.
I senaste tidens händelser nere i Europa har gm befunnit sig i aktiva handlingar hela tiden. Hos både nationella resp. polismyndighet, såväl som internationell.
Det tåls att jämföras med hur det funkat här
Citera
2017-04-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror att hans ärende sorterades som ett Dublinärende från början. Jag tror det eftersom Tyskland bekräftade hans identitet efter brottet och långt innan Sverige gjorde det. Antagligen avvek han under Dublinprocessen och dök upp igen efter att Tyskland inte längre ville ta emot honom.

Var det Tyskland, eller uzbekiska ambassaden i Berlin ? De senare hanterar troligen uzbeker i Sverige, då det saknas uzbekisk ambassad i Sverige.
Citera
2017-04-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Vad skulle konspiratörerna tjäna på att släppa iväg honom till Märsta? Eller menar du att de åkte till Märsta och plockade en random Uzbek att skylla på?

Vet inte. Får de bara inte att gå ihop. Polisen såg ju på när han krocka någon kunde väl förfölja honom?

Vad har jag missat?
Citera
2017-04-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
"Förvåning" rimmar ju inte helt med polisbesök, eller också är hon en skaplig skådespelerska..
Saknar förslag på förklaring annars. Möjligtvis gjorde gränschefen ett feluttal i frågan?

Det viktiga är alltjämt att avskrivning av underrättelseinfo skett.
I senaste tidens händelser nere i Europa har gm befunnit sig i aktiva handlingar hela tiden. Hos både nationella resp. polismyndighet, såväl som internationell.
Det tåls att jämföras med hur det funkat här

Bara inse att gränspolisen inte har resurserna. Pajkastning mellan SÄPO och polisen. Dock tycker jag SÄPOS pajer är mer solida. Men att gränspolisens resurser är undermåliga. Så både har princip rätt.
Citera
2017-04-10, 22:48
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Vet inte. Får de bara inte att gå ihop. Polisen såg ju på när han krocka någon kunde väl förfölja honom?

Vad har jag missat?

Var väl egentligen samma sak som hände I Berlin. I det fallet kunde ju gärningsmannen ta sig ända till Italien.Tror inte man ska underskatta chocken och chaoset som utbryter i situationer som dessa. Väldigt lätt att sitta i soffan efteråt och tänka att poliser borde handlat annorlunda.
Citera
2017-04-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerknarkare
Hämtat uppgifterna du efterfrågat från en genuin PK källa (Independent, vänstertidning som fått utmärkelser så att alla kan lita på innehållet) ingen blir förskräckt och måste hitta en säker zon och krypa ihop.

21% av det Syrianska folket sympatiserar med ISIS, jag har även sett högre siffror men inte med PK länk (undersökningen från 2015 då vi hade stor flyktingström från Syrien | Pew Research):

http://www.independent.co.uk/news/world/politics/donald-trump-muslims-isis-one-chart-shows-what-people-really-think-about-a6765241.html#commentsDiv
Det som länkat handlar väl om dem som var kvar i Syrien 2015. Sedan 2011 har syrier lämnat sitt land pga kriget. Långt ifrån alla syrier som fått uppehållstillstånd här är muslimer. Många är kristna eller tillhör andra minoriteter. Eller är alawiter eller kurder. Majoriteten av de syriska sunnimuslimerna som stöttar IS stannar kvar i Syrien än så länge det finns Raqqa och hopp om kalifatet. När IS faller vilket sker ganska snart kommer vi nog att få hit IS krigare som ljuger om varf
de lämnat Syrien.
Citera
2017-04-10, 22:49
Medlem
And64luns avatar
Citat:
Du har rätt dålig koll grabben.

"Den 1 januari 2015 träder Säkerhetspolisen in i en ny era – som egen myndighet direkt underställd regeringen."

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2014-12-29-sakerhetspolisen-blir-egen-myndighet-2015.html

Det står "Säkerhetspolisen fortsätter dock att vara en polismyndighet." Underställd för att öka transparensen.

Underlaget för beslutet hittar du här. http://www.regeringen.se/49bb88/contentassets/f8b01faf6dbd42e5a9482ce5a03c1033/en-sammanhallen-svensk-polis-del-1-av-2-sammanfattning-och-kapitel-1-7-sou-201213

Om du orkar läsa igenom hela? 242 sidor...... Så riktigt så enkelt är det inte....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in