2017-04-10, 18:28
Medlem
vike22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Inget av det, hade tagit ett gäng 55w PLL-rör.
Finns massor med info 5-10+ sidor bak i tråden.

Vad är fördelen med PLL? Varför är inte dem alternativen jag sa bra?
Vad är det för fel på en lågenergi på 300W, ~18000 lumen?

Jag har ingen elektrisk kunskap så jag tror inte jag klarar av att koppla PLL och ballaster osv.
Tack.
Senast redigerad av vike22 2017-04-10 kl. 18:38.
Citera
2017-04-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vike22

Jag har ingen elektrisk kunskap så jag tror inte jag klarar av att koppla PLL och ballaster osv.
Tack.

PLL 55w ger mycket ljus samt bygger ingenting på höjden i princip.

Ta tex ett 60x60x120 tält det blir tajt som fan om du kör med stora blaffiga lågenergi och växterna kommer stretcha upp i lampan och brännas. Har kört 12/12 från frö och ändå räckte inte höjden och jag fick böja stammarna för att inte bränna maincolan
Citera
2017-04-10, 22:06
Medlem
Citat:

Tack.
En lampa på 300w eller flera med lägre watt styck?
Om en (1) lampa så är det konstruktionen det är fel på. Nu antar jag att rören sitter cylinderformat i sockeln, i och med det så lyser lampan in i sig själv och ljuset går för dig till spillo.

Med PLL kan du dessutom mixa färgtemperaturerna på rören och anpassa efter dina behov.

Det hade inte jag heller, men det är riktigt simpelt. Kolla en extra gång bara. Finns guider hur man kopplar - googla "PLL swecan".
Citera
2017-04-10, 22:45
Medlem
vike22s avatar
Citat:
En lampa på 300w eller flera med lägre watt styck?
Om en (1) lampa så är det konstruktionen det är fel på. Nu antar jag att rören sitter cylinderformat i sockeln, i och med det så lyser lampan in i sig själv och ljuset går för dig till spillo.

Med PLL kan du dessutom mixa färgtemperaturerna på rören och anpassa efter dina behov.

Det hade inte jag heller, men det är riktigt simpelt. Kolla en extra gång bara. Finns guider hur man kopplar - googla "PLL swecan".

Tack för hjälpen, jag har tänkt om och har nu beställt 4 PLL rör, 2 x 2600K och 2 x 6500 K 55W. Samt 4 ballaster och socklar. Går det att koppla ihop alla dessa ballaster till en kontakt med sockerbit eller något? Så jag slipper ha 4 kontakter? Hur ska man i så fall koppla?
Citera
2017-04-11, 16:15
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen, jag har tänkt om och har nu beställt 4 PLL rör, 2 x 2600K och 2 x 6500 K 55W. Samt 4 ballaster och socklar. Går det att koppla ihop alla dessa ballaster till en kontakt med sockerbit eller något? Så jag slipper ha 4 kontakter? Hur ska man i så fall koppla?
Det går utmärkt att koppla in alla till en sockerbit till en kontakt. Rätt stor risk att de kablar som sitter på ballasterna är för korta för att nå alla fyra till en sockerbit dock. Jag använder 2 ballaster per sockerbit då de sitter en bit ifrån varandra. Känner du för att lära dig och utvecklas så är det bara att köpa en lödpenna och lite krympslang och skarva på kablarna
Citera
2017-04-11, 17:10
Medlem
vike22s avatar
Citat:
Det går utmärkt att koppla in alla till en sockerbit till en kontakt. Rätt stor risk att de kablar som sitter på ballasterna är för korta för att nå alla fyra till en sockerbit dock. Jag använder 2 ballaster per sockerbit då de sitter en bit ifrån varandra. Känner du för att lära dig och utvecklas så är det bara att köpa en lödpenna och lite krympslang och skarva på kablarna

Aha okej perfekt, kan man köra 2 ballaster per sockerbit, sedan de två sockerbitar till en sockerbit? Om du förstår vad jag menar? Så att det ändå blir en kontakt?

Och sen, vad tror du om valet av lysrör, är det bra med 2 av varje grow/veg?
Citera
2017-04-11, 17:30
Medlem
Citat:
Aha okej perfekt, kan man köra 2 ballaster per sockerbit, sedan de två sockerbitar till en sockerbit? Om du förstår vad jag menar? Så att det ändå blir en kontakt?

Och sen, vad tror du om valet av lysrör, är det bra med 2 av varje grow/veg?
Det borde gå, men är det verkligen nödvändigt? Som sagt jag har heller ingen större kunskap inom el. Jag har inte testat, så jag vet inte. Men du borde hitta svaret efter några google-sökningar.

Det blir kanon, sätt rören rött-blått-rött-blått t.ex så får du fin spridning på ljuset.
Citera
2017-04-12, 08:05
Medlem
vike22s avatar
Citat:
Det borde gå, men är det verkligen nödvändigt? Som sagt jag har heller ingen större kunskap inom el. Jag har inte testat, så jag vet inte. Men du borde hitta svaret efter några google-sökningar.

Det blir kanon, sätt rören rött-blått-rött-blått t.ex så får du fin spridning på ljuset.

Perfekt. Tack så mycket!
Citera
2017-04-12, 13:22
Avslutad
Citat:
Jag tänkte köpa belysning för odling, chilliplanter osv., och funderar mellan lite olika alternativ:
1. 300W lågenergilampa från svensk butik
2. 100W led "Corn light" från Kina
3. Random led-platta från Kina.

Vad tycker ni är bäst?

Ytan är cirka 1 kvadratmeter, och jag vill helst undvika HPS osv för värmen och förbrukningskostnad.
Budget är under 1000 SEK.

Tack
150w CMH från ebay! Kolla mina tidigare inlägg. Plantorna älskar verkligen CMH
Citera
2017-05-15, 19:43
Medlem
-Zex-s avatar
Beställde nyss denna: https://www.wish.com/c/586b60152727304ef7832139 för att testa ifall en lågbudgetodling är mindre framgångsrik än en påkostad odling. Men måste ju ha en sockel att sätta lampan i, vart finner jag det billigt? Står inget om det på wish..
Citera
2017-05-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Beställde nyss denna: https://www.wish.com/c/586b60152727304ef7832139 för att testa ifall en lågbudgetodling är mindre framgångsrik än en påkostad odling. Men måste ju ha en sockel att sätta lampan i, vart finner jag det billigt? Står inget om det på wish..

En e40 sockel och en 250w hid ballast behöver du för att tända lampan.

Du hade nog kunnat köpt ett "250w kit" direkt från någon inrikesshop. Istället för att krångla med att köpa det allra billigaste från 3st olika ställen och spara en hunka.
Då hade du fått hämta ut det efter ett par dagar istället för om en månad med.
Citera
2017-05-17, 20:22
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavik
En e40 sockel och en 250w hid ballast behöver du för att tända lampan.

Du hade nog kunnat köpt ett "250w kit" direkt från någon inrikesshop. Istället för att krångla med att köpa det allra billigaste från 3st olika ställen och spara en hunka.
Då hade du fått hämta ut det efter ett par dagar istället för om en månad med.
Jo förvisso men hittar ingen E40 sockel. Bara på någon chiliodlingssida, men det passar ju bra. Eftersom det är chili jag ska odla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in