2017-04-10, 16:43
Medlem
ttela skriver att en politiker från trollhättan blev skadad i terrordådet... någon som vet vem?

http://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A4ttan/politiker-fr%C3%A5n-trollh%C3%A4ttan-sv%C3%A5rt-skadad-efter-attacken-1.4231772
Citera
2017-04-10, 16:44
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Aftonbladet är det. I deras live textning.
97 % av terrorist attackerna och döda är muslimer....
Citera
2017-04-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
/../ bilen ska vara låst och nycklarna urtagna vid av och pålastning.
Dels är det ett brott mot lagen och en förutsättning för att försäkringen ska gälla.

Brott mot vilken lag? (säger inte emot, bara undrar)
Citera
2017-04-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Erkännande och gott bevisläge. Dock lär utredningen ta lång tid så det lär bli upprepade omhäktningar och en massa tjafs om mänskliga rättigheter (som Sverige fått kritik för tidigare i samband med långa häktningstider).

Lite drygt ett år kommer utredningen att ta sa dom på pressträffen tidigare idag, vilket jag tycker är väldigt lång tid.
Döm han omedelbart och fortsätt utredningen med att kartlägga fler terrorister och givetvis använd NI så mycket det går.
Citera
2017-04-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Som jag förstår det så åkte väktarbilen/värdetransporten en bit på Drottninggatan efter att kommit ut till sin bil och sett lastbilen. Åkte mot Sergels torg en bit och tutade för uppmärksamhet och sen bestämde sig för att parkera vid Åhlenshuset för att hindra framfarten mot/över Klarabergsvägen. Han är ju en hjälte som tog sig mot och tid och varnade. Sen vet vi ju inte effekten av det han gjorde, AR träffade ju både betonglejon och stor blomkruka som störde styrningen, men visst han försökte säkert väja något för att inte träffa värdetransporten frontalt och det resulterade slutstation i hörnet av Åhlens.
Jaha ok, så stod det inte i artikeln jag läste.
Då hade han troligtvis gjort sin leverans och var på väg därifrån när han fick syn på lastbilen.
Hans bil hade fått sig en törn på vänster dörr och framskärm inte så jättemycket men kontakt med last bilen hade det varit i alla fall så ett litet irritations moment var han nog för GM.
Kallt gjort av väktaren. Dock finns det en liten risk med att tuta genom att uppmärksamheten dras till honom istället för till den riktiga faran, men man har ju inget annat val än att ta den risken så jag säger inte att han gjorde fel. Men det kan vara värt att hålla i tanken för alla att hålla upp blicken och inte fastna med den på fordonet som tutar.
Citera
2017-04-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Lite drygt ett år kommer utredningen att ta sa dom på pressträffen tidigare idag, vilket jag tycker är väldigt lång tid.
Döm han omedelbart och fortsätt utredningen med att kartlägga fler terrorister och givetvis använd NI så mycket det går.
Ja det skulle räcka med att börja med mordåtal och sedan gå vidare med terrorutredningen. Då kan man även kolla med Uzbekistan och se om det går att få honom att avtjäna livstidsstraffet i hemlandet.
Citera
2017-04-10, 16:50
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Stör mig på hur den orena Rakhmet förs till häktet i en audi....

Och vad är problemet?
Citera
2017-04-10, 16:52
Medlem
lighten-ups avatar
Enligt uppgifter till SR Ekot så hade en vanlig personbil felaktigt parkerat i lastzonen där Spendrupschauffören egentligen skulle ha parkerat lastbilen. Därför fick han istället parkera en bra bit bort och det kan ha gjort det enklare för GM att sno lastbilen.

Stör mig grymt mycket på att folk parkerar sina egna bilar där de inte ska få parkeras.
Citera
2017-04-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowenm
ttela skriver att en politiker från trollhättan blev skadad i terrordådet... någon som vet vem?

http://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A4ttan/politiker-fr%C3%A5n-trollh%C3%A4ttan-sv%C3%A5rt-skadad-efter-attacken-1.4231772

Inte Rossana Dinamarca, men säkert nån annan bosatt där men som pendlar till riksdagen?
Citera
2017-04-10, 16:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poffansoffan
Vems var hunden Iggy? Någon av de döda eller någon som kom undan?
Ursäkta om det har tagits upp.. tråden är hemskt lång

Iggys ägare lever, här är en notis från Facebook om hunden.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10155202166464592&id=2630 76254591
Citera
2017-04-10, 16:54
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shannonselin
Nu finns det runt 10 bilder på stackars Maïlys Dereymaeker från Lembeek/Halle i Belgien.

https://www.gangrapesweden.com/en/stockholmterrorattack.php

Tydligen så jobbade hon för FOD Binnenlandse Zaken - Immigration office i just Belgien och var väl turist i Sverige då. Finns en del PPT presentationer online från henne där hon har olika behandlingsplaner för så kallade flyktingar. Inte svårt att räkna ut var hon stod i det hela.

Inte första gången som en migrationsarbetare råkar ut för invandrarnas framfart. Något jag stör mig på är nummer 56, 57 och 61. Invandrare som skrattar och plojar efter denna otäcka händelse. Vad är det som är så roligt, fy fan ingen respekt alls jävla snorungar. Bra att dom bilderna togs med, finns fler har jag sett också. Dom representerar många av invandrarnas syn på det inträffade.
Citera
2017-04-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast att den går på elektricitet innebär ju inte att den kan öppnas av vem som helst.

Min baklucka fungerar öppning och stängning (elektrisk) fast bilen är avstängd -- det manövreras med nyckel för att öppna, och är alltså inte åtkomligt för "vem som helst".

Liknande system kan väl finnas på en lastbil för rampen.
Så du har två nycklar till bilen en som du sätter i tändningslåset och en som du sätter på något annat ställe som gör att knappen till bakluckan fungerar?
Lastbilar har normalt inte en sån där modern fjärr nyckel till rampen som man kan öppna bakluckan till en personbil med när man kommer ut från affären, eftersom rampen har fler funktioner som gör att den inte bara åker upp och ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in