2017-04-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
39-åringen blev aktuell hos SÄPO redan 2016 alltså...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-vet-vi-om-garningsmannen

Sa inte snuten vid presskonferensen (på engelska) att han inte var asylsökande? Har bestämt för mig detta.

Så...SÄPO har uppgifter om honom men inget ärende. De har alltså en mapp på honom men inte öppnat något case. Man undrar ju vad detta är för uppgifter? Terrorsympatier? Känns konstigt att en illegal person som SÄPO har fått in uppgifter kring, uppgifter som rör samhällets säkerhet på något sätt, fortlöpande kan vistas i landet.

Glapp mellan myndigheter. Ofärlåtligt. Fråga offrens anhöriga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdKl6/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken-pa-drottninggatan

Rakhmat Akilov var därför inte flaggad den 13 februari när utvisningsbeslutet lämnades till polismyndigheten för att verkställas då 39-åringen hållit sig undan.
– Utifrån de fakta vi har nu följde det inte med några särskilda uppgifter från Migrationsverket eller Säkerhetspolisen, säger Jan Evensson, biträdande kommenderingschef region Stockholm.
Citera
2017-04-10, 00:09
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jaså? Jag läste att han blivit av med jobbet (anledning okänd) och att han därefter bara rökt och sovit (livet tappat sin mening). Jag får leta upp artikeln och läsa igen.

Jag misstror att IS anförtror en terrordåd till en så trött krigare.
Citera
2017-04-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Hela 3 ggr? Har sett (missat) genom tv nyheterna om 1 gång och sedan överklagan som ej togs upp.

Polisen: 39-årings utlänningsärende
2014-11-10: Ansökan om uppehållstillstånd
2016-06-15: Migrationsverket avslår ansökan om uppehållstillstånd och fattar beslut om utvisning
2016-06-29: Hemlandspass omhändertagit av Migrationsverket, giltigt till och med 2023-02-13
2016-09-20: Migrationsdomstolen lämnar överklagan av Migrationsverkets beslut utan bifall
2016-12-15: Migrationsöverdomstolen meddelar inte prövningstillstånd
2016-12-15: Tidsfrist för att lämna landet frivilligt inom fyra veckor meddelas av Migrationsverket
2017-02-13: Utvisningsbeslut lämnas till Polismyndigheten för verkställighet eftersom personen avvikit
2017-02-23: Ärendet inkommer till Polismyndigheten
2017-02-24: Ärendet registreras i Polisens ärendesystem
2017-02-27: Polisen efterlyser aktuell person mot bakgrund av att han är avviken och för att en verkställighet av det från Migrationsverket överlämnande utvisningsärenden ska genomföras.
(Källa: polisen)
Citera
2017-04-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Men han ändrade sig och sa; att underättelseinformationen kom efter utvisningsbeslutet. Och då kan de ju inte göra något. Säpo då förstås.

Va? När och var gjorde han det? Det är fan helt otroligt i så fall. Jag såg presskonferensen i fredags kväll och då sa han att de fick upp han på radarn förra året
Citera
2017-04-10, 00:12
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag blev också förvånad. Trodde att Säpo hade betydligt större befogenheter. Enligt regelverket behöver de inte göra någonting innan Migrationsverket eller poliser ber de. Och då också så pass att det ser utåt som de skulle jobba. Dessutom Säpo har ju alltid rätten att tiga. Jag tappade tron på Säpo.

Trodde jag med, tappat tilltron till SÄPO totalt efter detta. Ända sedan de var upp i Norrland och slet ut en oskyldig inför media och trappade upp en sorts jakt i media för att visa sin effektivitet så har jag insett att i jämförelse med andra länders säkerhetspoliser så är de mer som Lollo och Bernie klubben på något charterhotell. Vi är inte ett skit beskyddade av SÄPO eller deras arbete. Bara att inse, när de visste vem han var och vad han sympatiserade med och dessutom befann sig i landet illegalt så får man inse att de är inkompetenta totalt.
Citera
2017-04-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Polisen: 39-årings utlänningsärende
2014-11-10: Ansökan om uppehållstillstånd
2016-06-15: Migrationsverket avslår ansökan om uppehållstillstånd och fattar beslut om utvisning
2016-06-29: Hemlandspass omhändertagit av Migrationsverket, giltigt till och med 2023-02-13
2016-09-20: Migrationsdomstolen lämnar överklagan av Migrationsverkets beslut utan bifall
2016-12-15: Migrationsöverdomstolen meddelar inte prövningstillstånd
2016-12-15: Tidsfrist för att lämna landet frivilligt inom fyra veckor meddelas av Migrationsverket
2017-02-13: Utvisningsbeslut lämnas till Polismyndigheten för verkställighet eftersom personen avvikit
2017-02-23: Ärendet inkommer till Polismyndigheten
2017-02-24: Ärendet registreras i Polisens ärendesystem
2017-02-27: Polisen efterlyser aktuell person mot bakgrund av att han är avviken och för att en verkställighet av det från Migrationsverket överlämnande utvisningsärenden ska genomföras.
(Källa: polisen)

Ja? Det är ett beslut, en överklagan och sen verkställan (tidsfrist på eget bevåg att lämna landet), det är inte tre olika ansökningar om uppehållstillstånd.
Senast redigerad av chrisemil 2017-04-10 kl. 00:15.
Citera
2017-04-10, 00:14
Medlem
mvagrippas avatar
De senaste dagarnas terrorangrepp och anslag visar på en slagsida mot folk från fd sovjetrepubliker.
I ljuset av det kan det vara nyttigt att läsa den här artikeln även om den har några år på nacken. Lika aktuell idag.

http://www.thedailybeast.com/articles/2015/08/23/russia-s-playing-a-double-game-with-islamic-terror0.html

I både Stockholm och Oslofallet har det varit sprängmedel inblandat. Det får mig att fundera på om den här skitskallen kommit tillbaka från sitt mördande i orienten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Cameroon_%C3%98stensvig_Dale
Citera
2017-04-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja? Det är ett beslut, en överklagan och sen verkställan, det är inte tre olika ansökningar om uppehållstillstånd.
OK, vart vill du komma. Skulle han få en kopp varm choklad, lägenhet och lite fickpengar?
Nånstans igår läste jag tre ggr, men det kan vara fel info
Citera
2017-04-10, 00:15
Medlem
Citat:
OK, vart vill du komma. Skulle han få en kopp varm choklad, lägenhet och lite fickpengar?
Nånstans igår läste jag tre ggr, men det kan vara fel info

Nej, dit vill jag inte komma, enligt den texten du citerade finns det bara en ansökan om uppehållstillstånd, inte tre.
Hur du uppfattade mitt svar som om att han skulle få stanna etc är för mig ett mysterium.
Citera
2017-04-10, 00:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nej, det tror jag verkligen inte. Jag tror den andre är den NI plockade in i Vårberg ( där KA faktiskt bodde) igår.
Å andra sidan har det gjorts ett stort antal tillslag i går och idag verkar det som. Sollentuna i morse.
Svårt att veta, men Spendrupschauffören tvivlar jag starkt på.

Vad jag inte sett postat i tråden är att denne andre anhållne liksom 39-åringen också är "skäligen misstänkt för terroristbrott genom mord".

Källa: svd.se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Nej, men jag är allmänbildad och normalbegåvad. Det verkar räcka för att du ska explodera av kränkthet i din marginaliserade tillvaro. Trist.
Du har fortfarande inte svarat på om KA får stå för advokatnotan om han fälls, som din normalbegåvning antydde.
Vilket är det ? Väntar med spänning.

Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Tja du, en anledning till att han sa så kan ha varit frågan som ställdes: hur känns det att försvara ett sånt här brott?

Angående betalning kanske du kan fundera på vem som betalar dig när du utför ett arbete, du själv (what?!) eller uppdragsgivaren? Om den tilltalade fälls för brottet är det där notan hamnar.

Precis som för alla andra rättssamhällen vore det lite klurigt att på förhand säga att alla har rätt till en offentlig försvarare, förutom dom som är misstänkta för ett särskilt grovt brott förstås - då får du betala själv. Det är såklart ännu viktigare vid grova brott.
Senast redigerad av glendale 2017-04-10 kl. 00:22.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag håller med dig. Men ISIS brukar ändå sas höra av sig bara för att få uppmärksamhet. Nu har de inte hört av sig.

Självklart vågar de ju inte, och jag tror av flera anledningar att de inte kommer att göra det heller. Främst är att Sverige efter Belgien är Europas grogrund för is-celler - så det vore ju oklokt att sätta blåslampa i det land som frodar nya terrorister - så i den bemärkelsen finns det ingen poäng - sedan är Sverige litet av ( i omvärldens perspektiv ) alliansfritt och politiskt oskyldigt skyddad från " ondo " och väpnade konflikter sedan tider tillbaka - och det skulle kanske få droppen som får bägaren att rinna över för omvärldens helhetssyn på IS - och risken att man samarbetar och går all in för att slå ut IS är mer överhängande än allt annat. Glöm inte vad svensk vapenindustri har för betydelse i mellanöstern.. plus fler faktorer, men; sedan är jag inte alls säker på om IS (isåfall) vill ha en " misslyckad " attentatsman i fängelse och förvar, och dessutom - inte klarade av att skapa mer "oreda och död" och förstörelse som tyvärr brukligt är - i dessa katastrofala sammanhang. Helst tror jag inte ens IS vill ha sitt namn på löpet i detta ärende - även om GM nu beskriver nån sorts "order" han fått.

Denna händelsen tror jag - blir vändpunkten för ett mer gränsöverskridande samarbete nationer emellan för att trygga sig från IS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in