2017-04-09, 21:53
Medlem
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24693093.ab Svenskar kommer nu att hämnas
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta är en ganska viktig information. Han siktade på otrogna. Ingen av de omkomna är mörkhyad eller bar slöja. De var inte representativa för de som går på Drottninggatan där säkert varannan ser ut som ickesvensk.
Han siktade på folk som såg svenska ut och det var bland annat därför som dödssiffran blev så låg. Hade han kört urskiljningslöst så hade säkert dödssiffran kunnat sluta betydligt högre.
Citera
2017-04-09, 21:56
Medlem
Gick Drottninggatan nu ikväll som många andra Stockholmare. En sammanbiten kollektiv stämning som jag aldrig någonsin tidigare upplevt. Man kunde känna sorg, sammanbiten ilska, illamående, vanmakt, ledsamhet och någon form av bisarr gemenskap på en gata som annars utstrålar hets och stress. Drottninggatan undviker jag i vanliga fall, ikväll var det första gången man slapp knuffar och armbågar.

Flera olika samlingar med blommor och kort längs med sträckan. Man kunde se spåren från lastbilen, jag tror att det var från lastbilen, olja och blod antar jag. Såg ut som man sanerat olja då det låg pellets kvar under bänkar. Saknades en del betonglejon.

Blommorna, hälsningarna, hundgodiset och nallarna till hunden berörde mig mest. Så oerhört sorgligt. Med tanke på den samlade skaran av människor som bevittnade platsen där hunden tog sina sista steg var jag antagligen inte själv med att känna så.

De tre polisbilarna vid Åhléns som är drapererade med blommor... på något konstigt sätt så berörde det mig. Att folk klär bilarna med blommor värmer mitt sargade Stockholmshjärta.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZimZallaZorro
Hittade det, han är troligtvis inte pripps-chauffören känns det som nu, men kanske, du kan ju kolla, i vilket fall som helst borde han ju ha sprungit efter hela vägen ner.

https://www.youtube.com/watch?v=IDPLJqjeWAc

Han blev påkörd när han försökte hindra lastbilen.

Hur långt springer du efter att blivit påkörd?

Dessutom körde lastbilen runt kvarteret och svårt att följa i den farten.

Du kanske borde läs på mer i tråden och bland nyhetsrapporteringen.

Och du, inte Pripps utan Spendrup
Citera
Medlem
Olga-Reets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Tänkte mer på "särskild händelse" och insatsstyrkan. Att det snabbt kryllade av vanliga poliser är inte så konstigt.
Det är inte politruker som Eliasson som tar sådana beslut i stundens hetta, utan normala människor med lång erfarenhet av polisarbete. Och normala människor år 2017 inser på ungefär 3 sekunder att en lastbil som i hög fart mejar ner folk på en gågata till 99 % säkerhet är en terrorattack dvs en "särskild händelse".
Citera
2017-04-09, 21:57
Medlem
Vad är namnet på det andra svenska dödsoffret förutom Ebba?
Citera
2017-04-09, 21:57
Medlem
Akilov Fick sparken -Somnande på jobbet.

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-rakhmat-akilov-fick-sparken/
Citera
2017-04-09, 21:58
Medlem
Kexet65s avatar
Har pga personliga sorgliga omständigheter tyvärr inte orkat läsa tråden sedan igår, men jag undrar om det på något sätt är bekräftat att Spendrup's chaufför är den "andre anhållna"?
(Detta scenario har ju omnämnts här i tråden).
Citera
2017-04-09, 21:59
Medlem
Citat:
Misstänkte Stockholmsterroristen Rakhmat Akilov, 39, kom till Sverige för att jobba – men fick sparken för att han inte kunde hålla sig vaken på jobbet.
En tidigare kollega träffade honom för en månad sedan och frågade då om han hade hittat något nytt jobb:
– Nej jag bara röker och sover, svarade Akilov då.

Citat:
En tidigare kollega som arbetade med Akilov på företaget målar upp en helt annan historia.
– Jag kan säga att han fick sparken. Han fick sparken från ett stort projekt eftersom han somnade på jobbet, säger kollegan och fortsätter:
– När de märkte att han inte var vaken så blev cheferna oroliga eftersom de trodde att det hade hänt honom något. Vi jobbar med asbest och det är ingen miljö man vill somna i.

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-rakhmat-akilov-fick-sparken/
Citera
2017-04-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZimZallaZorro
Hittade det, han är troligtvis inte pripps-chauffören känns det som nu, men kanske, du kan ju kolla, i vilket fall som helst borde han ju ha sprungit efter hela vägen ner.

https://www.youtube.com/watch?v=IDPLJqjeWAc

Filmen ska jag se ett par gånger, hoppas verkligen FLER i tråden ser filmen.

Se filmen från ZimZallaZorro

Men vad är det för svart på gatan som ligger där, jätte " pöl " och kraftiga bromsspår som leder rakt under lastbilen ? Bromsade han ??? Hydraul olja eller diesel ? VAD??
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Gick Drottninggatan nu ikväll som många andra Stockholmare. En sammanbiten kollektiv stämning som jag aldrig någonsin tidigare upplevt. Man kunde känna sorg, sammanbiten ilska, illamående, vanmakt, ledsamhet och någon form av bisarr gemenskap på en gata som annars utstrålar hets och stress. Drottninggatan undviker jag i vanliga fall, ikväll var det första gången man slapp knuffar och armbågar.

Flera olika samlingar med blommor och kort längs med sträckan. Man kunde se spåren från lastbilen, jag tror att det var från lastbilen, olja och blod antar jag. Såg ut som man sanerat olja då det låg pellets kvar under bänkar. Saknades en del betonglejon.

Blommorna, hälsningarna, hundgodiset och nallarna till hunden berörde mig mest. Så oerhört sorgligt. Med tanke på den samlade skaran av människor som bevittnade platsen där hunden tog sina sista steg var jag antagligen inte själv med att känna så.

De tre polisbilarna vid Åhléns som är drapererade med blommor... på något konstigt sätt så berörde det mig. Att folk klär bilarna med blommor värmer mitt sargade Stockholmshjärta.

Det är fint men knappast vad som behövs. Vid varje terrordåd börjar folk babbla om kärlek, "det öppna samhället" och tolerans samtidigt som blommor dyker upp från alla håll. Det som faktiskt behövs är något helt annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han är nöjd med dådet och ser det inte som ett misslyckande. Han valde ut sina offer, det är därför som så få dog. Alla som dog såg ut som västerlänningar.
Ögonvittnen säger också att han siktade på folk när han körde så det var inte bara fullt blås in i folkmassan. Han säger själv att han har dödat otrogna.

alla som inte har samma ideologi som dom anses som otrogna, även muslimer som inte tolkar islam som dom.

edit: missade att skriva ''INTE''
Senast redigerad av BjK 2017-04-09 kl. 22:06.
Citera
2017-04-09, 22:01
Medlem
Sverige på listan bland USA:s allierade mot IS

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här