2017-04-09, 20:34
Medlem
BAB7s avatar
Redan förra året stoppade Tyskland alla avvisningar till Ungern, anledningen till detta är att Ungern behandlar flyktingarna på ett kränkande och omänskligt vis: (FB) Tyskland: Inga flyktingar får utvisas till Ungern!

Nu har en tysk domstol beslutat att även stoppa alla avvisningar till Bulgarien:http://www.deutschlandfunk.de/gerichtsurteil-abschiebeverbot-nach-bulgarien.1939.de.html?drn:news_id=730658

Från och med nu får inga flyktingar skickas tillbaka från Tyskland till Bulgarien, enligt tysk domstol råder i Bulgarien omänskliga förhållanden för flyktingar, de blir systematiskt utsatta för diskriminering och Bulgarien erbjuder heller inget socialt skyddsnät för flyktingarna.

Frågor att diskutera:

De östeuropeiska ländernas mottagningssystem har grava brister och de saknar den kompetens som krävs i omhändertagandet av flyktingar, hur ska vi lösa den här problematiken?

Hur ska vi agera för att lösa frågan på EU-nivå?
Var och en förstår ju att det inte är rimligt att endast ett fåtal länder ska ta allt ansvar i flyktingfrågan, eller rättare två länder, vilka två vet ni redan så det behöver jag skriva..
-så frågan är då hur ska vi få till en mer jämlik flyktingfördelning inom EU när vi ser så många brister i de östeuropeiska länders mottagningssystem att vi inte ens kan skicka dit flyktingar?

Diskutera.
Citera
2017-04-09, 20:40
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Då vet vi hur Sverige ska agera. Behandla flyktingar som skti så slipper vi få hit dom.
Citera
2017-04-09, 20:41
Medlem
sealstrypers avatar
Om vi ändrar vårt mottagande så det liknar Ungerns så sparar vi alltså tiotals miljarder per år och förhindrar fler terrordåd likt det i Stockholm ?

Tål att tänkas på , EU har ju inte direkt visat sig intresserade av att bestraffa de som inte vill dra sitt strå till stacken när det gäller mottagandet av "flyktingar" .

Bra idé BAB7 , hoppas att någon passar på efter 2018 .
Citera
2017-04-09, 20:49
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Då vet vi hur Sverige ska agera. Behandla flyktingar som skti så slipper vi få hit dom.

Japp. Signalpolitik.
Citera
2017-04-09, 20:49
Medlem
MrFolds avatar
EU bör ha en gemensam, solidarisk politik byggd på i första hand kvotflyktingar som tas in från läger i närområdet (så nära som möjligt) från det land/plats de flytt ifrån. Det ska inte gå att komma före i den kön genom att ta sig illegalt till Europa. Undantag möjligen för äkta, politiska flyktingar som varit personligen hotade till både frihet, liv och hälsa för att de arbetat för demokrati/mänskliga rättigheter i sitt hemland.

Från lägren ska alla länder ta sin del av ansvaret. De motvilliga östländerna ska förmås komma dit med en blandning av morot och piska: Inte ta ansvar = inga EU-bidrag, inte så mycket som en cent. Sen får länder med större erfarenhet hjälpa dem att inrätta mottagningssystem som kan slussa in flyktingar i samhället.

Sen gäller det naturligtvis att fundera över vilka åtgärder på plats som kan göras för att stabilisera situationen i olika länder. När det gäller t ex Irak är jag övertygad om att min kurdiske kompis har rätt: Splittringen och såren mellan folkgrupperna i landet är för djupa. Skapa istället tre länder, ett för kurderna, ett för sunni och ett för shia och reallokera om folk så att detta kan uppnås rent geografiskt. Naturligtvis oerhört komplext och i sig självt konfliktskapande, men antagligen det minst onda alternativet. I länder som Afghanistan vet jag däremot inte. Det finns ju ingen tradition av något annat än klaner som ömsom samarbetar, ömsom bekämpar varandra i ett samhälle fyllt av våld och förtryck på alla nivåer. Men lösningen kan ju omöjligen vara att vi flyttar hela landets befolkning till olika europeiska länder.
Citera
2017-04-09, 20:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
EU bör ha en gemensam, solidarisk politik byggd på i första hand kvotflyktingar som tas in från läger i närområdet (så nära som möjligt) från det land/plats de flytt ifrån. Det ska inte gå att komma före i den kön genom att ta sig illegalt till Europa. Undantag möjligen för äkta, politiska flyktingar som varit personligen hotade till både frihet, liv och hälsa för att de arbetat för demokrati/mänskliga rättigheter i sitt hemland.

Från lägren ska alla länder ta sin del av ansvaret. De motvilliga östländerna ska förmås komma dit med en blandning av morot och piska: Inte ta ansvar = inga EU-bidrag, inte så mycket som en cent. Sen får länder med större erfarenhet hjälpa dem att inrätta mottagningssystem som kan slussa in flyktingar i samhället.

Sen gäller det naturligtvis att fundera över vilka åtgärder på plats som kan göras för att stabilisera situationen i olika länder. När det gäller t ex Irak är jag övertygad om att min kurdiske kompis har rätt: Splittringen och såren mellan folkgrupperna i landet är för djupa. Skapa istället tre länder, ett för kurderna, ett för sunni och ett för shia och reallokera om folk så att detta kan uppnås rent geografiskt. Naturligtvis oerhört komplext och i sig självt konfliktskapande, men antagligen det minst onda alternativet. I länder som Afghanistan vet jag däremot inte. Det finns ju ingen tradition av något annat än klaner som ömsom samarbetar, ömsom bekämpar varandra i ett samhälle fyllt av våld och förtryck på alla nivåer. Men lösningen kan ju omöjligen vara att vi flyttar hela landets befolkning till olika europeiska länder.

Det fetmarkerade: exakt så menar jag också.
Det är inte rättvist så som det är idag att vissa länder helt kan smita ansvar utan att straffas.

Och till alla som inte håller med mig på den punkten, säger jag bara - ser ni inte hur stor börda Sverige och Tyskland tvingas ta medan vissa länder bara skiter i det???
Citera
2017-04-09, 21:00
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är inte rättvist så som det är idag att vissa länder helt kan smita ansvar utan att straffas.

Och till alla som inte håller med mig på den punkten, säger jag bara - ser ni inte hur stor börda Sverige och Tyskland tvingas ta medan vissa länder bara skiter i det???

Ungern och Bulgarien är föredömen. Sverige och Tyskland är avskräckande exempel.
Citera
2017-04-09, 21:01
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ungern och Bulgarien är föredömen. Sverige och Tyskland är avskräckande exempel.

...och Ungern och Bulgarien har - kanske - en framtid. Det har inte Sverige och Tyskland.
Citera
2017-04-09, 21:12
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Självklart ser vi det men lösningen kan knappast vara att fler länder ska ruinera sig på samma sätt som vi har gjort utan snarare att vi anpassar oss efter verkligheten och ändrar vårt mottagande till Ungerns nivå .

De 35 miljarder som enbart mottagandet av afghanska skäggbarn från Iran beräknas kosta årligen skulle ha räckt till en hel del statsuppbyggnad i det som en gång var Irak .

Magda Gad kan säkert bidra med expertis för att undvika att SIDA gör som de brukar och ger alla pengar till lokala krigsherrar i utbyte mot lyxboende och prostituerade åt tjänstemännen.
Citera
2017-04-09, 21:33
Medlem
Citat:

Om Sverige o Tyskland som akivt applåderat hit flyktingar, så får vi också stå själv och lösa problemen idag. Varför ska Sverige nu be andra länder lösa våra egen skapade problem.

Tycker Ungern och Polen gör helt rätt i att vända oss ryggen. Dessutom fick Sveige får utstå kraftig kritik i EU på vår flykting politik, långt innan vi till slut satte upp gränskontrollerna.

De som sa att invandringen skulle vara en vinst för Sverige, att befolkningen ökade osv. vad finns dom idag?
Citera
2017-04-09, 21:46
Medlem
sajebiss avatar
Citat:

Börda, när exakt blev det en börda? Nej du rasistjävel, kom inte hit och sprid ditt gift. När väl alla människor som vi har haft tur att få hit kommer ut i arbetslivet så kommer Sverige att blomstra medan de andra mer restriktiva länderna kommer att stå kvar på perrongen och undrar vad fan det var som hände.
Citera
2017-04-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Börda, när exakt blev det en börda? Nej du rasistjävel, kom inte hit och sprid ditt gift. När väl alla människor som vi har haft tur att få hit kommer ut i arbetslivet så kommer Sverige att blomstra medan de andra mer restriktiva länderna kommer att stå kvar på perrongen och undrar vad fan det var som hände.

Idag är bördan 35 miljarder, frågor på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in