2017-04-09, 20:02
Medlem
Jofs avatar
Gillar GW:s kommentar:

Jag kan inte hjälpa det, jag är lite störd över alla officiella personer som säger "Sverige blir sig aldrig likt igen" och "Sverige viker sig inte för terrorn". De gör verbala gymnastikövningar för att visa sin sorg.

Mycket floskleri igång nu. Klarar inte att se nyheterna i medierna. För många som trycker ur sig : Våra tankar går till de döda....

Inte mycket äkta känslor och tankar här inte.
Citera
2017-04-09, 20:03
Medlem
DoktorVinters avatar
Jag har följt alltihop sedan sekunden då det hände eftersom min fästman jobbar för ett välkänt säkerhetsföretag. Han fick infon jävligt snabbt, det kom en kollega inrusandes på hans kontor och bad honom lägga ut info om händelsen på deras portal.

Det jag vet hittills: 4 döda, varav en belgisk kvinna och en brittisk man. Två svenskar, varav en jag har hört är ett barn. Är åldern bekräftad på barnet? För det finns ju en saknad 11-åring vilket jag tycker är intressant i och med att det cirkulerar att det döda barnet är 11 år.

Gärningsmannen är från Uzbekistan och har visat sympatier med IS. Däremot har IS ännu inte själva tagit på sig dådet. Tydligen bodde GM i Sverige olagligt, säkerligen av desperation. Det verkar som att han bodde i en lägenhet tillsammans med åtminstone 3 andra män, i alla fall enligt grannarna. GM har också erkänt dådet och enligt polisens uppgifter finns det även minst 1 eller 2 gärningsman/-män till. Dessa vet jag inte så mycket om dock.

Det var ingen skottlossning, däremot evakuerades centralen pga att polisen hade fått tips om att han skulle ta tåget. Det är min teori i alla fall. Varför skulle de annars dra dit så snabbt liksom? Det verkar i alla fall som att det hade kunnat gå mycket värre då det visade sig att det fanns sprängmedel i lastbilen.

Min misstanke är att det inte alls gick som planerat. Att han inte skulle krocka utan att han skulle fortsätta köra och sedan detonera vad det nu var som fanns i bilen. Att tanken var att även han skulle dö.

Vad tror ni?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Första offret vid korsningen Wallingatan tror jag. Han körde liksom runt. Såg ut som att han undvek Drottninggatan med bromsspår och så. Möjligt att han körde mot trafiken ett tag. Första offret var troligen inte Kungsgatan. Bara väldigt mycket blod

Det är en rejäl nerförsbacke där. Måste ha påverkat ganska mycket framfarten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImSoAwesome
Polisen har hittat sprängämnen i lastbilen. Förmodligen en hemmagjord bomb tillverkad av en amatör som inte visste vad han gjorde.

Finns det öht något som helst som säger att bomben var en "hemmagjord bomb tillverkad av en amatör som inte visste vad han gjorde", förutom ditt eget "förmodande" ?

"Förmodar" du detta för att den inte råkade sprängas eller finns det något som har sagts kring det hela över huvudtaget??
Citera
2017-04-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ja, det måste vara denna bilden man har sett.
http://oi65.tinypic.com/2rp77mw.jpg

Ja det var fotot som tv 4:as fotograf zoomade in på. Klart man trodde att det hade med attentatet att göra.
Citera
2017-04-09, 20:05
Medlem
santos_devilles avatar
Kan det vara ett paket Camel han har i handen?
Citera
2017-04-09, 20:08
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kan det vara ett paket Camel han har i handen?

Tycker det ser ut som rundade hörn. En Samsung mobil med blått skal?
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorVinter
Jag har följt alltihop sedan sekunden då det hände eftersom min fästman jobbar för ett välkänt säkerhetsföretag. Han fick infon jävligt snabbt, det kom en kollega inrusandes på hans kontor och bad honom lägga ut info om händelsen på deras portal.

Det jag vet hittills: 4 döda, varav en belgisk kvinna och en brittisk man. Två svenskar, varav en jag har hört är ett barn. Är åldern bekräftad på barnet? För det finns ju en saknad 11-åring vilket jag tycker är intressant i och med att det cirkulerar att det döda barnet är 11 år.

Gärningsmannen är från Uzbekistan och har visat sympatier med IS. Däremot har IS ännu inte själva tagit på sig dådet. Tydligen bodde GM i Sverige olagligt, säkerligen av desperation. Det verkar som att han bodde i en lägenhet tillsammans med åtminstone 3 andra män, i alla fall enligt grannarna. GM har också erkänt dådet och enligt polisens uppgifter finns det även minst 1 eller 2 gärningsman/-män till. Dessa vet jag inte så mycket om dock.

Det var ingen skottlossning, däremot evakuerades centralen pga att polisen hade fått tips om att han skulle ta tåget. Det är min teori i alla fall. Varför skulle de annars dra dit så snabbt liksom? Det verkar i alla fall som att det hade kunnat gå mycket värre då det visade sig att det fanns sprängmedel i lastbilen.

Min misstanke är att det inte alls gick som planerat. Att han inte skulle krocka utan att han skulle fortsätta köra och sedan detonera vad det nu var som fanns i bilen. Att tanken var att även han skulle dö.

Vad tror ni?

Sorry, men det har diskuterats in och ut i tråden. Däremot tänker jag som du på sista, han var beredd att dö.
Citera
Medlem
ImSoAwesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Finns det öht något som helst som säger att bomben var en "hemmagjord bomb tillverkad av en amatör som inte visste vad han gjorde", förutom ditt eget "förmodande" ?

"Förmodar" du detta för att den inte råkade sprängas eller finns det något som har sagts kring det hela över huvudtaget??

Polisen har hittat sprängämnen i lastbilen, men det blev ingen explosion.

Antingen funkade inte bomben (om det var en bomb) eller så hann inte GM utlösa den innan han sprang ut. Resten går att spekulera i.
Citera
2017-04-09, 20:09
Medlem
santos_devilles avatar
Vänta nu!

Är det inte den skäggmusslan med massa barn som pekar med fingret i var och varannan bild som är GM?

http://i.imgur.com/hkPK3FW.jpg
Citera
2017-04-09, 20:10
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det är en rejäl nerförsbacke där. Måste ha påverkat ganska mycket framfarten.
Ingen backe där, rakt och fint. Ser annorlunda ut på TV
Citera
2017-04-09, 20:10
Medlem
Angående Teresia.

Igår skrevs det en "story" på Facebook om att hon skulle vila i frid.

Allt jag hittar om någon "Teresa" idag är detta:

http://imgur.com/a/PIIF2

Vet inte om åldern stämmer heller. Finns 10st Teresa i Sthlm kommun. Dock behöver inte den "Teresa" som det gäller vara från just Sthlm heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in