2017-04-09, 14:30
Medlem
LA8PVs avatar
Avslag på asylansökan?
Hur kan man utvisa en 4-barnspappa från Märsta?
Det blir ju en flerfaldig miljonkostnad för Sigtuna kommun att ta hand om.
Men ok. Det är ett annat konto.

Då är ju detta dåd en blåkopia av vad Abraham Ukbagabir från Eritrea hittade på på IKEA Västerås.
Två oskyldiga från Skellefteå fick sätta livet till när han vevade runt med första bästa knivar han hittade.
Och nu kan gärningsmännen leva sötebröd resten av sitt liv inlåsta på svenska skattebetalares bekostnad.
Vilket liv.
Men de lär slippa Eritrea och Uzbekistan. Vilket kanske hade varit värre.

Att få avslag på asylansökan kan säkert kännas som en rejäl pungspark.
Och då blir folk desperata.

Det naiva Sverige kan inte längre dela ut såna negativa besked utan att samtidigt omhänderta personerna det gäller.
Detta har uppenbarligen inte skett.
Ansvaret för dåden hamnar därmed hos Migrationsverket och indirekt hos Stefan Löfvén.
Citera
2017-04-09, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Med risk för att bli totalt idiotförklarad..

Är det inte lite för lätt att bara säga att polisen och SÄPO har fuckat upp?
Vi hörde på presskonferensen hur mycket de har att jobba med och jag kan tänka mig att det sitter fler än uzbeker i landet och gillar IS-propaganda på nätet. Det måste ju handla om prioritet.. det måste finnas mer aktuellt folk att bevaka, t.ex, återvändare från MÖ och nyanlända?

Det är väl mer en effekt av otaliga års på tok för sne och naiv politik som ligger till grund? Jag är rätt, eller vill iaf vara, säker på att om SÄPO och polisen haft de resurser de behövt, hade vi inte haft den här situationen i Sverige.

Regeringen har gått ut klart och tydligt och sagt att man ska utvisa alla som fått avslag.

Då får polisen vara tydlig och gå ut med meddelande om att de klarar inte utföra regeringens krav. Det tycker jag inte man har gjort. Istället så har man kört på typ "jamen vad ska regeringen göra? Säga upp polisen?".

Man tar inte skiten på riktigt allvar. Varken regeringen eller polisen.

Och det har nu kostat flera människoliv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busigt
Ådalshändelserna är anledningen till att militär inte används. Jag tror det inte var först 2015 som det ändrades till att militären ens for ingripa.
Ja, jag vet.
Det är just eftersom bestämmelserna ändrats som jag undrar varför man inte använder militären.
Om inte ett terrordåd är tillräckligt för att använda sig av militären - vad ska då till?
Då är det i princip bara krig eller omedelbar fara för detsamma som återstår.
De var med på övningen.
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharmlessMan
Igår kunde man hitta bilder och namn på den som misstänkts ha gjort det. Nu verkar det borttaget på många ställen. Beror det på att uppgifterna var fel, att det finns en lojalitet gentemot polisens arbete eller någon annan anledning?

För att brott de gör så, de visar den efterlyste med bild,sen när personen gripits blurar de ansiktet. När pappersvändandet och anledningar till hitta försvar för gärning gjorts sen blir ansiktet avpixlat ett halvår+ när denne antagligen dömts om de inte tar det en vända till i andra rätter.
Citera
2017-04-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vad jag minns var de inkallade tillsammans med insatsstyrkan och bombgruppen?
Edit: Jag minns fel. RPC sa att de inte kallat in militär.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/881372-rikspolischefen-vi-har-inte-inkallat-militar-stockholm-attack

Försvarsmakten bistod med helikoptertransport om polisen behövde det.
Citera
2017-04-09, 14:34
Medlem
man får göra som man gjorde för snart 400 år sedan- 1 mån sedan ut därefter skottpengar
Citera
2017-04-09, 14:35
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Eftersom Uzbekistan blivit anklagade för tortyr så lär inte den humanitära stormakten låta en terrorist sitta fängslad där

Får han 10-20 års fengsel i Sverige kommer det flere terrorattakk, han må utvises. Bedre at han blir torturert enn at uskyldige liv skal drabbes.

Er dette det første tilfelle av bilattakk mot uskyldige i Sverige?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10368992.ab

En psykiskt sjuk 50-åring körde sin bil i hög fart rakt i folkmängden.
En 54-årig kvinna dödades och 18 personer skadades när de mejades ned på den populära gågatan i Gamla stan i Stockholm.
Polisen har inte fått någon förklaring till vansinnesdådet – och misstänker mannen för mord.
I kväll beslutade åklagare att anhålla mannen.
Citera
2017-04-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Om det hade hänt i Luleå eller på annan valfri plats som INTE är centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö så hade man aldrig kunnat mobilisera en dylik polisstyrka så snabbt. Gärningsmannen/gärningsmännen hade haft väldigt goda möjligheter att både fortsätta med fler aktioner (t.ex. skjuta folk med automatvapen) och därefter komma undan på ett relativt enkelt sätt.

Ta GeKås i Ullared till exempel.
Hur många poliser kan vara där inom fem minuter?
Svar: Noll.

Ja skräcken är att någon skulle slå till mot en välbesökt mässa eller marknad där Säpo är lika sällsynta som en enarmad golfspelare.
Citera
2017-04-09, 14:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Avslag på asylansökan?
Hur kan man utvisa en 4-barnspappa från Märsta?
Det blir ju en flerfaldig miljonkostnad för Sigtuna kommun att ta hand om.
Men ok. Det är ett annat konto.

Då är ju detta dåd en blåkopia av vad Abraham Ukbagabir från Eritrea hittade på på IKEA Västerås.
Två oskyldiga från Skellefteå fick sätta livet till när han vevade runt med första bästa knivar han hittade.
Och nu kan gärningsmännen leva sötebröd resten av sitt liv inlåsta på svenska skattebetalares bekostnad.
Vilket liv.
Men de lär slippa Eritrea och Uzbekistan. Vilket kanske hade varit värre.

Att få avslag på asylansökan kan säkert kännas som en rejäl pungspark.
Och då blir folk desperata.

Det naiva Sverige kan inte längre dela ut såna negativa besked utan att samtidigt omhänderta personerna det gäller.
Detta har uppenbarligen inte skett.
Ansvaret för dåden hamnar därmed hos Migrationsverket och indirekt hos Stefan Löfvén.

Hamnar hos Löfvén. Mitt Europa har inga murar som han nu stod och skrek sommaren 2015.Men handlar väl mest då till Reinfeldt som 2009 gjorde upp med stollarna MP vad som skulle gälla i migrationspolitiken. De stollar som nu fortsatt idag hörs mest att alla ska få stanna och även om Säpo tom klassar personen som farlig är det helt säkert en snäll kille och de mest farliga som finns är vita svenska män...
Citera
2017-04-09, 14:37
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elwood1455
Ådalen 31.
Myt.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/adalsmyten-svensk-militar-har-alltid.html
Citera
2017-04-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Regeringen har gått ut klart och tydligt och sagt att man ska utvisa alla som fått avslag.

Då får polisen vara tydlig och gå ut med meddelande om att de klarar inte utföra regeringens krav. Det tycker jag inte man har gjort. Istället så har man kört på typ "jamen vad ska regeringen göra? Säga upp polisen?".

Man tar inte skiten på riktigt allvar. Varken regeringen eller polisen.

Och det har nu kostat flera människoliv.

Migrationsverket skulle behöva en "egen" polisstyrka som endast hanterar de människor med avslagna uppehållstillstånd som vägrar lämna landet.

"Personen var efterlyst som avvikande efter att inte ha lämnat landet. Enligt Jan Evensson var det ett av cirka 3 000 liknande ärenden."

(Från Aftonbladets livechatt)

Vår svenska polis har inte tid och resurser att hålla på med sånt.
Citera
2017-04-09, 14:38
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busigt
Ådalshändelserna är anledningen till att militär inte används. Jag tror det inte var först 2015 som det ändrades till att militären ens for ingripa.
Vid terrorhot har militären alltid kunnat ingripa. Jag ingick i en grupp som utbildades i militären för terrorbrott redan -81-82.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in