2017-04-09, 14:23
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Jo det har du rätt i. Fast, utvisning lär nog dröja då terrorbrott har många år i straffskalan. Har han sen kört ihjäl en 11-årig flicka med lastbil så lär han inte anses som en bra person. Tycker inte jag iaf.
Som jag skrev här:
(FB) Lastbil har kört in i folkmassa på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Kan man inte "kombinera" utvisning och fängelsestraff? Jag tycker att det känns som en lockande tanke, om Uzbekistan kan tänka sig det.

Citat:
Jaslyk Prison is a detention facility in Karakalpakstan in north-west Uzbekistan where human rights activists and ex-inmates allege that torture is widespread.[1] Former prisoners include Muzafar Avazov, who was allegedly boiled to death.[2]

The prison, officially known by the codename UYa 64/71, is located in a former Soviet military base once used for testing chemical warfare protection equipment. It was established in 1999.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaslyk_Prison
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-09 kl. 14:27.
Citera
2017-04-09, 14:24
Medlem
Tyvärr får vi nog inställa oss på att få mer sånt här
serverat av flyktingar som fått avslag. Vad har de att
förlora? Ideras hemländer väntar en stampad jordhåla,
i Svea ett bekvämt fängelse med lagad mat och efterrätt.

Och det här med livstidsutvisning efter straff vet vi alla vid det här laget
vad det är värt. Mördaren får vara kvar i Svea eftersom hans hemland
inte vill ha honom tillbaka. Allt detta kan vi tacka våra naiva politiker för...
Citera
Medlem
Igår kunde man hitta bilder och namn på den som misstänkts ha gjort det. Nu verkar det borttaget på många ställen. Beror det på att uppgifterna var fel, att det finns en lojalitet gentemot polisens arbete eller någon annan anledning?
Citera
Medlem
TealSeamTixs avatar
Med risk för att bli totalt idiotförklarad..

Är det inte lite för lätt att bara säga att polisen och SÄPO har fuckat upp?
Vi hörde på presskonferensen hur mycket de har att jobba med och jag kan tänka mig att det sitter fler än uzbeker i landet och gillar IS-propaganda på nätet. Det måste ju handla om prioritet.. det måste finnas mer aktuellt folk att bevaka, t.ex, återvändare från MÖ och nyanlända?

Det är väl mer en effekt av otaliga års på tok för sne och naiv politik som ligger till grund? Jag är rätt, eller vill iaf vara, säker på att om SÄPO och polisen haft de resurser de behövt, hade vi inte haft den här situationen i Sverige.
Citera
2017-04-09, 14:25
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Rekordet i någorlunda modern tid innehas av Tore Hedin (Hurvamannen) med nio offer.

Backa branden 63 st.
Citera
2017-04-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det måste väl vara svartjobb då? Han har alltså knegat under sina tre år i Sverige?

Är det på måndag det är häktningsförhandling? Eller är det tisdag?

Dom sa på nyheterna att häktningsförhandlingar kommer att hållas på onsdag kl12.
Citera
2017-04-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Det framstår för mig som helt obegripligt att man inte använder militären i större utsträckning.

Lite off topic:
Dels skulle de kunna hålla i id-kontroller som redan finns, och även i de utökade gränskontrollerna som införs nu. Det är så urbota dumt att tära ännu mer på en redan sargad polismyndighet när det finns andra som kan göra jobbet minst lika bra.

On topic:
När det gäller terrorattentatet är det ännu mer obegripligt att man inte tog in militären omgående. De var väl för tusan med i övningen för bara någon vecka sedan?!?!

Nu blev det ett bra efterarbete som det verkar, och detta pga att händelsen inträffade i centrala Stockholm där polisen har mer resurser än någon annanstans i landet.
Men vad hade hänt om samma händelse utspelats på gågatan i Halmstad en lördag eftermiddag när stan är packad med folk?
Poliserna inom rimligt avstånd är lätträknade. Det finns en militärförläggning i stan, men de skulle i så fall fått stanna kvar där och vara overksamma.

Nästa gång händer det kanske inte i Stockholm, och då måste även dessa medborgare utanför huvudstaden ha rätt till samma snabba åtgärder som stockholmarna. Annars riskerar förödelsen är bli betydligt större än i fredags eftersom gärningsmännen då vet att de har väldigt gott om tid på sig.

Ådalshändelserna är anledningen till att militär inte används. Jag tror det inte var först 2015 som det ändrades till att militären ens for ingripa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är väl knappast finans som anställt honom utan en personaluthyrare som de iofs haft den dåliga smaken att lita på.
Det här är så sjuttons vanligt så man kräks på det. Inte bara för att dessa bolag även tar in svart arbetskraft utan för att de dessutom betalar svältlöner.
Bygg har försökt komma åt de här missförhållandena i flera år, har jag hört, men fått dåligt gehör för sina ansträngningar.

Sa jag inte. Det är Länsstyrelsen, polisen och SÄPO som ska säkerställa att ingen obehörig ska kunna vistas på dessa objekt.

Vi får avvakta och se om detta bara är rykten eller sant att gärningsmannen arbetat inne på departementet med falsk ID. Det låter väldigt galet och långsökt.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det framstår för mig som helt obegripligt att man inte använder militären i större utsträckning.

Lite off topic:
Dels skulle de kunna hålla i id-kontroller som redan finns, och även i de utökade gränskontrollerna som införs nu. Det är så urbota dumt att tära ännu mer på en redan sargad polismyndighet när det finns andra som kan göra jobbet minst lika bra.

On topic:
När det gäller terrorattentatet är det ännu mer obegripligt att man inte tog in militären omgående. De var väl för tusan med i övningen för bara någon vecka sedan?!?!

Nu blev det ett bra efterarbete som det verkar, och detta pga att händelsen inträffade i centrala Stockholm där polisen har mer resurser än någon annanstans i landet.
Men vad hade hänt om samma händelse utspelats på gågatan i Halmstad en lördag eftermiddag när stan är packad med folk?
Poliserna inom rimligt avstånd är lätträknade. Det finns en militärförläggning i stan, men de skulle i så fall fått stanna kvar där och vara overksamma.

Nästa gång händer det kanske inte i Stockholm, och då måste även dessa medborgare utanför huvudstaden ha rätt till samma snabba åtgärder som stockholmarna. Annars riskerar förödelsen är bli betydligt större än i fredags eftersom gärningsmännen då vet att de har väldigt gott om tid på sig.
Vad jag minns var de inkallade tillsammans med insatsstyrkan och bombgruppen?
Edit: Jag minns fel. RPC sa att de inte kallat in militär.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/881372-rikspolischefen-vi-har-inte-inkallat-militar-stockholm-attack
Senast redigerad av Tomato 2017-04-09 kl. 14:30.
Citera
2017-04-09, 14:27
Medlem
Almighty1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Nej, hon hade klivit av bussen på väg till tunnelbanan. Men om hon åkte från sin skola borde det ha inneburit att hon klev av på Mäster Samuelsgatan, lik förbannat en bit bort.

Finns en busshållplats på Kungsgatan, Hötorget, för linje 1.
Citera
2017-04-09, 14:28
Medlem
Citat:

Ådalen 31.
Citera
2017-04-09, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Som jag skrev här:
(FB) Lastbil har kört in i folkmassa på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Kan man inte "kombinera" utvisning och fängelsestraff? Jag tycker att det känns som en lockande tanke, om Uzbekistan kan tänka sig det.

I Danmark, som Sverige på inga villkor kan jämföras med, ses utvisningen som en väsentlig del av straffet. Många utvisningsbeslut i Sverige verkställs aldrig på grund av flata myndigheter. Individer som inte utvisas borde interneras i arbetsläger tills vidare, inte som idag, släppas ut bland allmänhet.
Svenska politiker är ena inavlade naivister som borde klassas som mentalt störda. Otroligt att SD fortfarande inte har 50% av opinionen bakom sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in