2017-04-09, 14:00
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
såg på polisens första bilder att mannen på bilden skulle man inte vilja möta i handgemäng , man kan se hur hårt en människa har växt upp

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Är det här det grövsta brottet i Sveriges historia? Mord på fler än en person åt gången är ju ytterst sällsynta, och olyckor är inte brott.
Nej.
Fänriken Mattias Flink dödade 7 personer med sin AK 5a i Falun 1994
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Anhållen 9/4 kl 8.45. vad är det dom inte vet!?

Det visste vi redan. De sa: nu ska vi få veta lite mer om den nye anhållne. Och sedan pladdrare de om helt andra saker.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Copy från AP "Polisen hölls nyss presskonferens och sa då att terroristen ansökte om uppehållstillstånd 2014, fick avslag på sin asylansökan i Juni 2016.
December 2016 ombads han lämna landet inom 4 veckor, han gick då under jorden och i Februari 2017 fick polisen i uppgift att avhysa honom ur landet.
Eftersom polisen redan hade 10.000 liknande ärende och denna man inte var flaggad som farlig från SÄPO så prioriterades inte ärendet.

Det är såna här personer som FI och Gustav "Vi möter terrorn med främlingskärlek" Fridolin vill ge amnesti och bidrag, FY FAN"

Jävla tur att man var i skärgårn denna helg, när man ser vilken jävla röra som uzbeken ställt till med. Har faktiskt träffat denna snubbe några gånger, han jobbade alltid svart ihop med 2 snubbar från Estland de gånger som jag stötte på honom, han stank alltid svett som f-n. Dom jobbade ibland ihop för en privat fastighetsägare som avled på senhösten 2016.

Håll i er nu, sista gången som jag sprang på honom var just på gågatan Drottninggatan, fast då borta vid Kulturhuset där han verkade jobba extra i 21:an, för han kom därifrån i overall bärandes på rivna spånskivor och hade ett låneleg som hade riksvapnet, och nu när jag kollat sidorna här kollade jag adressen och upptäcker att han verkat knäcka extra på Departementet och då måste ha fått låneleg/hantverkar-bricka av dom.

Jag kände inte honom som person utan mer som en i Est-gänget, men han antydde då att han precis bytt arbetsgivare i dec 2016, på sin knaggliga engelska, vilket bör stämma med bytet till asbetsfirman.
Intressant om han då via eventuell ny firma fick jobba på ett säkerhetsklassat område och hade ett avvisningsbeslut över sig.

De här jävla landet har ju kört i diket totalt.
Senast redigerad av room6527 2017-04-09 kl. 14:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Toxic riv och sanerings teknik 08

http://www.toxicriv.se/#

Är vad jag förstått är en av arbetsgivarna (vet dock inte om det är hans nya eller gamla arbetsgivare).

Dom säger att han bara varit på intervju https://www.facebook.com/toxicriv/posts/576076135914490:0
Citera
2017-04-09, 14:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normgivaren
Hur skulle det ha gått till tänker du? Migrationsverket lyder under lagarna. Är du missnöjd med lagen föreslår jag att du tar diskussionen med lagstiftaren.
Ja, det är i enlighet med Sveriges lagar.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-avslag-pa-din-ansokan/Om-du-far-avslag-pa-din-ansokan-om-asyl.html
Citera
2017-04-09, 14:01
Medlem
"I morse anhölls en person skäligen misstänkt för terroristbrott genom mord. Därmed är två personer anhållna misstänkta i samband med händelsen i Stockholm i fredags."

Har någon namn än?
Citera
2017-04-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnnydengode
"I morse anhölls en person skäligen misstänkt för terroristbrott genom mord. Därmed är två personer anhållna misstänkta i samband med händelsen i Stockholm i fredags."

Har någon namn än?

Läste i nån tidning om en granne som talade ut. Kolla om hans namn finns och kolla vem dennes granne är . Jag måste gå.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/woMEM/grannarna-i-chock-det-ar-helt-overkligt
Citera
2017-04-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Säga vad man vill om Löfven, men jag tycker att han har hanterat de här dygnen på ett bra sätt.

Jasså vad har han gjort? Mer än att gå runt och ta selfies och ge något tal han inte själv skrivit?
Citera
Medlem
Med tanke på att det fanns beslut om utvisning, vad sker om personen blir dömd? Får han avtjäna straff här i Sverige innan utvisning? Någon som vet?
Jag tänker att fängelsestraff här i Sverige ju möjliggör för personen att fortsätta uppehålla sig här, dessutom är väl svenska fängelser lite av en semester/hotellvistelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja politikerna och riksmedia hade inte brytt sig om han körde på 4 pers i Luleå eller eldade upp en pizzeria i Borlänge.
Om det hade hänt i Luleå eller på annan valfri plats som INTE är centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö så hade man aldrig kunnat mobilisera en dylik polisstyrka så snabbt. Gärningsmannen/gärningsmännen hade haft väldigt goda möjligheter att både fortsätta med fler aktioner (t.ex. skjuta folk med automatvapen) och därefter komma undan på ett relativt enkelt sätt.

Ta GeKås i Ullared till exempel.
Hur många poliser kan vara där inom fem minuter?
Svar: Noll.
Citera
2017-04-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Jävla tur att man var i skärgårn denna helg, när man ser vilken jävla röra som uzbeken ställt till med. Har faktiskt träffat denna snubbe några gånger, han jobbade alltid svart ihop med 2 jeppar från Estland de gånger som jag stötte på honom, han stank alltid svett som f-n. Dom jobbade ibland ihop för en privat fastighetsägare som avled på senhösten 2016.

Håll i er nu, sista gången som jag sprang på honom var just på gågatan Drottninggatan, fast då borta vid Kulturhuset där han verkade jobba extra i 21:an, för han kom därifrån i overall bärandes på rivna spånskivor och hade ett låneleg som hade riksvapnet, och nu när jag kollat sidorna här kollade jag adressen och upptäcker att han verkat knäcka extra på Departementet och då måste ha fått låneleg/hantverkar-bricka av dom.

Jag kände inte honom som person utan mer som en i Est-gänget, men han antydde då att han precis bytt arbetsgivare i dec 2016, på sin knaggliga engelska, vilket bör stämma med bytet till asbetsfirman.
Intressant om han då via eventuell ny firma fick jobba på ett säkerhetsklassat område och hade ett avvisningsbeslut över sig.

De här jävla landet har ju kört i diket totalt.

Du trollar inte nu?

Om det du säger stämmer börjar jag allt mer tro på att polisen och säkerhetspolisen har klantat sig rejält.

Din historia är trovärdig då han i dec 2016 fick besked att lämna landet och inte längre får jobba vitt.

Stämmer detta är det sprängstoff för media.

Vilket departement pratar vi om? Alla regeringsbyggnader är skyddsobjekt. Där ska alla kontrolleras innan de får röra sig på objektet. Städare, hantverkare. Alla!
Citera
2017-04-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Fattar inte hur idioterna tänker, om man nu begår terrorbrott. Varför behålla bevis? Polisen tog ju dator och annat i Vårby och grejer på Kungsholmen. Borde dom inte slängt /förstört alla spår och bevis direkt?
Spendrups anläggning ligger i Vårby, medan tillhållet för uzbekerna var i Vårberg, två olika stadsdelar.

Man slänger väl inte gärna datorer. Men de kanske tänkt sjappa - jag tyckte att packade resväskor nämndes. Polisen var ju snabb och hela terroroperationen kom i underläge från början och samordningsproblem uppstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in