2017-04-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Eller om vi inte hade släppt in fanskapet ifrån början.
Tyvärr har vi släppt in tusentals tickande bomber.

Så kan man också se på det . Beror lite på vad man har för människosyn.
Citera
2017-04-09, 13:48
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Gömt honom????

Han har väl knappast levt gömd på något sätt.

Jag funderar mer på uppgiften att han "jobbar i byggbranschen", "är asbestsanerare", "var på anställningsintervju i höstas" - hos ena bolaget.

Hur kan han få arbete om han är utvisad och saknar papper. Det är väl en gröt man borde titta närmare på.

Det här fastnade jag också för. Är det inte en lucka att man kan anställa personer med avslaget uppehållstillstånd (han var dock inte utvisad ännu i höstas, det blev han ju i december). Då har man väl inte rätt att arbeta? Och jobbade han efter han blivit efterlyst? Har det betalats in skatt för honom i mars?
Citera
2017-04-09, 13:49
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Karin Rosander på ÅM säger nu att den andre person som anhölls i morse är skäligen misstänkt för mord.

Skäligen misstänkt för Mord genom terrorbrott, samma som den tidigare anhållna chauffören (som dock är sannolikt misstänkt).
Citera
2017-04-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
TROR att en del får arbeta under tiden de överklagar. Kanske någon här som vet hur reglerna ser ut.

Man får behålla sitt AT-UND (arbetstillstånd) efter avslag så länge man samarbetar fram till man lämnar landet. När han fick beslut om han frivilligt måste lämna landet och inte gjorde det upphörde AT-UND att gälla. En överklagan ska göras inom tre veckor från beslut (förvaltningslagen).
Citera
2017-04-09, 13:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
En del får väl arbeta medans de väntar på överklagan/beslut????.....men jag vet inte om det här ärendet var et sånt...
Nej, de får inte arbeta när de fått avvisningsbeslut -- och så vitt jag kan se har det ingenstans sagts att han fått arbetstillstånd heller, tvärtom - men vet inte ens hur länge han vistats i Sverige:

Petter Östman - EXPRESSEN
Här är det viktigaste från polisens pressträff:

• Den misstänkte 39-åringen ansökte om uppehållstillstånd i Sverige 2014. I juni 2016 fick han avslag varpå Migrationsverket fattade beslut om utvisning. 39-åringen var efterlyst som avvikande efter att inte ha lämnat landet.
Citera
2017-04-09, 13:50
Medlem
Det där kan jag svara på, de lånar namn och personnummer av varandra
Citera
2017-04-09, 13:51
Medlem
PattaGlyttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Håller med helt. Jag har aldrig lagt en röst på honom (och lär inte göra det heller), men han har skött sig väldigt bra sedan dådet.
Idioten inser väl att det är hans politik som är orsaken till att fyra oskyldiga människor har mördats.
Citera
2017-04-09, 13:51
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Man får behålla sitt AT-UND (arbetstillstånd) efter avslag så länge man samarbetar fram till man lämnar landet. När han fick beslut om han frivilligt måste lämna landet och inte gjorde det upphörde AT-UND att gälla. En överklagan ska göras inom tre veckor från beslut (förvaltningslagen).

De 6 månaderna som är mellan avslag och utvisning är alltså en slags tidsfrist för att överklaga och då får man jobba?
Citera
2017-04-09, 13:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Det här fastnade jag också för. Är det inte en lucka att man kan anställa personer med avslaget uppehållstillstånd (han var dock inte utvisad ännu i höstas, det blev han ju i december). Då har man väl inte rätt att arbeta? Och jobbade han efter han blivit efterlyst? Har det betalats in skatt för honom i mars?
Utvisningsbeslutet kom i juni 2016. Däremot lämnades det sedan över till verkställighet genom polisen, eftersom han inte frivilligt lämnade landet.

Något arbetstillstånd har inte utvisade.

Petter Östman - EXPRESSEN
Här är det viktigaste från polisens pressträff:

• Den misstänkte 39-åringen ansökte om uppehållstillstånd i Sverige 2014. I juni 2016 fick han avslag varpå Migrationsverket fattade beslut om utvisning. 39-åringen var efterlyst som avvikande efter att inte ha lämnat landet.
Citera
2017-04-09, 13:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Skäligen misstänkt för Mord genom terrorbrott, samma som den tidigare anhållna chauffören (som dock är sannolikt misstänkt).

Fast hon lät förvånad när reportern frågade vad som menades med "brott mot rikets säkerhet".
Citera
2017-04-09, 13:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Så kan man också se på det . Beror lite på vad man har för människosyn.
Nja, det handlar väl mer om sannolikheter än om människosyn. Är dom potentiellt farliga så är dom det, oavsett vad man har för människosyn.
Citera
2017-04-09, 13:53
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är ju det som jag undrar. Det träder fram företagare som använt honom - trots att han saknar rätt att vistas här...

Det visar väl att byggbranschen behöver en rejäl genomgång.

Dags att polisen börjar göra oanmälda besök på byggarbetsplatser och kontrollerar alla som är på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in