2017-04-09, 13:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ytterligare misstänkt person. Försvarare utsett. Enligt Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/live-terrorattacken-i-stockholm/

Mer om detta:

"Nu har ytterligare en person gripits. Strax innan klockan nio på söndagsmorgonen anhölls en man, som nu misstänks på samma grunder som 39-åringen. I handlingar från tingsrätten framgår det att förhör ska hållas så snart som möjligt.
Försvarsadvokaten Johan Åkermark har inte hunnit sätta sig in i ärendet, när Expressen når honom.
– Jag vet inte när förhör ska hållas, säger han."

http://www.expressen.se/nyheter/ytterligare-en-anhallen-efter-terrorattacken/
Citera
2017-04-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Dom hittade nog info om att dom planerade terrordåd eller bomber. Det är väl brott mot rikets säkerhet.

Eller?

Kap 19 i Brottsbalken:
Citat:
Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år.

Ja, ytterligare dåd har sannolikt planerats eller medhjälp.
Citera
2017-04-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Familjen får inga pengar förrän den som utfört dådet är död. IS kommer säkert ta på sig även detta när allt kommer omkring, de tar på sig allt i stort sett, sen om det stämmer att de öht är inblandade är en annan fråga.
De kanske även anser att detta dådet var misslyckat och inte bryr sig om att ta på sig det.
Ja, bara spekulation, men det finns mycket rum för spekulation. Säger inte mig ha rätt.

Sen var det väl bara fyra månader sedan ISIS bad muslimer i väst att använda sig av lastbilar för att döda "infidels"?

Ja du gör en helgardering för en teori som är tunn. Misslyckat? Hela Sverige skakades i fredags.

Tar de inte på sig dådet sågar jag din helgardering.
Citera
Medlem
På expressen står att han är misstänkt för samma som 39 åringen dvs terrorbrott.
Citera
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Säga vad man vill om Löfven, men jag tycker att han har hanterat de här dygnen på ett bra sätt.

Faktiskt. Han har varit samlad men sympatisk, och inte gjort några yttringar åt några håll eller hållit på med dumheter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
De stora är väl att de hände mitt i centrum. Hade varit ute i någon trasig förort hade ingen bryt sig?

Eller gud förbjud om de var nära kungens hus. Fast de hade ju varit rätt härligt iofs
Citera
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Säga vad man vill om Löfven, men jag tycker att han har hanterat de här dygnen på ett bra sätt.

Det har ingen som helst betydelse hur han har hanterat eller agerat i anslutning med terrordådet. Det är vad han gjort innan och framförallt vad han kommer att göra härnäst som har betydelse.

Vad är det egentligen han har gjort de senaste dygnen som folk tycker är så jävla bra? Avbrutit sin resa? Pratat inför folket och sagt åt oss att visa solidaritet och inte låta terrorismen vinna? Lagt blommor och tänt ett ljus?

Jag begriper inte alls vad folk tycker att han har hanterat så himla bra.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobaf3tt
Du kan ju tillägga att polisen har ungefär 10.000 liknande ärenden om utvisade asylsökanden, som de inte har en aning om de lämnat landet eller inte.

Tycker det bör läggas stor vikt vid denna information, då det påpekas att man inte ska va rädd & återgå till det vanliga.

Det är fullständigt sjukt. Och så säger man "ingen anledning till oro".
Citera
2017-04-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Håller med helt. Jag har aldrig lagt en röst på honom (och lär inte göra det heller), men han har skött sig väldigt bra sedan dådet.

Samma här och jag kommer inte rösta på honom i det kommande valet, men han har varit mycket förtroendeingivande i detta fall.
Citera
2017-04-09, 13:36
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Vad exakt är det som Svetarn som person har gjort som är bra ?
Citera
2017-04-09, 13:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy
De som gömt han ska dömas för medhjälp, kan vara svenska kyrkan de gömmer terrorister de med.
Gömt honom????

Han har väl knappast levt gömd på något sätt.

Jag funderar mer på uppgiften att han "jobbar i byggbranschen", "är asbestsanerare", "var på anställningsintervju i höstas" - hos ena bolaget.

Hur kan han få arbete om han är utvisad och saknar papper. Det är väl en gröt man borde titta närmare på.
Citera
2017-04-09, 13:37
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Aftonbladet och Expressen skriver att dom har dom två förordnande av offentlig försvarare som domstolen fått. Hur kan dom ha det? Domstolen lämnar väl inte ut handlingar på helgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in