2017-04-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag förstår inte varför ni fortsätter tjata om bomb och sprängämnen. Man säger sig ha hittat en IED (improvised explosive device). Det kan vara allt från en dunk med bensin med trasa i, till vad som helst som kan explodera.
För att det är dumt att använda fikonspråk som utländska akronym i en tråd som inte ligger under Vapen&Militär-delen på forumet? "Bomb" kan de flesta begripa och det är tillräckligt generellt i beskrivningen för att även innefatta improviserade sprängladdningar.
Citera
2017-04-09, 13:07
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Re4listeN
Alltså en fråga jag ställer mig och gör mig sömnlös är det här.

Jag misstänker att chauffören till Spendrups bilen kan ha någonting att göra med det här. Och jag ska motivera varför. Mannen som körde lastbilen kan ha "glömt" eller har glömt på riktigt sin lastbilsnyckel i bilen när han lastat av. Om han nu blev hotad och sedan försökte stoppa lastbilen med sin självaste kropp och inte stoppar det redan vid rånförsöket är mycket märkligt. Lindriga skador kan åstakommas lätt.
Den människan som körde lastbilen måste ju planerat detta i minsta detalj eftersom han körde Drottninggatan i full fart och körde in i Åhlens och kunde undanfly på ett märkbart kontrollerat sätt som det verkar. Gärningsmannen måste planerat att han kör in i Åhléns för där är det nära till tunnelbanan. Vad tror ni ?

Nä.

1. Lastbilen står vänd bort från Drottninggatan, så GM måste köra runt ett par kvarter för att komma ner på Drottninggatan igen; vid ett tillfälle åker han enligt uppgift på Holländargatan mot färdriktningen - hade han fått möte där hade det tagit stopp eftersom det inte finns plats att mötas.

2. Det hade varit enklare för dem att bara se till att GM norpar lastbilen när chauffören är inne i Caliente med leveransen och väntar på kvittering istället för att iscensätta hela kalabaliken med försök att stoppa och bli påkörd, något som enkelt kunde ha bevittnats av ett tiotal människor.

3. Om det varit planerat hade de märkt att det står betonglejon lite överallt. Till exempel kör GM in på Drottninggatan från Kammakargatan, men tvingas ut på Wallingatan och runt ner igen pga ett par lejon innan han hunnit få upp farten.

4. Om planen var att få död på så många som möjligt hade man valt en annan tidpunkt; t.ex. vid lunch eller lite senare när ännu fler rör sig i området.

Jag tror helt enkelt att planeringen inskränkte sig till "Jag kastar ner lite dynamitgubbar i en väska och hänger i närheten tills jag hittar en obevakad lastbil". Flykten verkar också oplanerad på samma sätt, med missade tåg och förvirrade ruttval.
Citera
2017-04-09, 13:07
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meskonin123
Verkligen tragiskt hur folk reagerar.4 Pers blir ihjälkörda och alla ska ha svenska flaggan på Facebook, löven står och gråter och folk skyller på regeringen. Haha idioter och hycklare.

Vem är skyldiga till att folk fått fly från deras hemländer i säkert 15 års tid? USA och Storbritannien som gick in i Afghanistan 2001.

n.

Tragiskt är ordet

Nu är denne idiot ifrån Uzbekistan och flyr inte något krig i MÖ...
Citera
2017-04-09, 13:08
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Har svensk media gått ut med opixlad bild eller namn på GM än?
Eller är det "inte relevant"?

Det gjorde de i lördags.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meskonin123
Verkligen tragiskt hur folk reagerar.4 Pers blir ihjälkörda och alla ska ha svenska flaggan på Facebook, löven står och gråter och folk skyller på regeringen. Haha idioter och hycklare.

Vem är skyldiga till att folk fått fly från deras hemländer i säkert 15 års tid? USA och Storbritannien som gick in i Afghanistan 2001.

Haha och statsministern.. Nu jävlar passar det men vart var han när alla hundratals tjejer genom åren fått sina liv förstörda genom tex gruppvåldtäkter av de han släpt in? Satt väl och gråtrunka i talbåset den fittungen.

Tragiskt är ordet

Och vilka styr USA? Israel.. Och har så gjort sedan innan 2:a världskriget.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han överklagade beslutet. Eftersom han inte vann i domstolen och inte heller fick prövningstillstånd i högsta instansen vann beslutet laga kraft. Han hade då fyra veckor på sig att återvända frivilligt. Han gjorde inte det utan gick under jorden. Då efterlystes han, helt ,enligt reglerna. Du måste förstå att ett beslut från Migrationsverket måste vinna laga kraft innan det kan verkställas.

OK. Jag fattade det så att beslutet vann laga kraft i juni men det kan ha varit ett missförstånd.

Hur som helst visar detta att vi saknar fungerande rutiner för utvisning. Vi borde göra som i USA och ta folk som ska utvisas i förvar i samband med det första beslutet. Något annat fungerar helt enkelt inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
nähä trodde det läste ju att de ej ville ha han hos dem!
Han var inneboende hos en kvinna och en 17-åring under tiden han har varit här och arbetat, dock inte hans familj.
Citera
Medlem
Flera dåd är att vänta då i Sverige
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jo han sa att det var 10 000 liknande fall i övriga Sverige.
Citera
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Man kan tro trump var synsk då han trodde det skett en terror attack i sverige för 1 månad sen. vi har ej hört trump uttals sig om det som hänt

Trump kommer att inte göra det förutom kondolera vilket hans regering har redan gjort.
Citera
2017-04-09, 13:09
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hur kunde han få honom? Önskade MGM honom eller erbjöd sig advokaten själv? Eller hur gick det till?
Tror att det var tingsrättens beslut.
Johan Eriksson vet ju att detta kommer leda till mycket känslor och hat. Därför har han förberett sig för egen del med att säga att han "inte försvarar" brottet utan han "försvarar sin klient"
Citera
2017-04-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Han var inneboende hos en kvinna och en 17-åring under tiden han har varit här och arbetat, dock inte hans familj.
Njaeee jag TROR han hade posten dit (Hjulsta) men bodde i Vårberg (det är vad jag TROR)
Citera
2017-04-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Säger inte så mycket. Kan vara allt från tryckt på gilla knappen på en video. Med tanke på hur han ser ut, klär sig, festade och drack alkohol skulle jag inte dra för stora växlar av det.

Fest och alkohol är inget bevis för att han inte är radikaliserad.
Skotten på konserten i Paris då? Dessa män sågs festa och supa en massa också.
Har snackats om tidigare i tråden dessutom.
De som t.ex planerar terror försöker smälta in så mycket som möjligt i samhället, speciellt i väst.

Läs på om Tawriya och Taqiyya!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in