2017-04-09, 12:59
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Just den här personen skulle ju ut, men lyckades på något jävla sätt gömma sig. Kanske med hjälp av falska identiteter?

Typ 99% av alla som får utvisningsbesked går direkt under jorden. Det handlar om tiotusentals människor, både vuxna och barn.
Citera
Medlem
Abolishs avatar
Polisen säger att "knappt fem" är anhållna, medan TV4s reporter säger "högst fem anhållna" samtidigt som de skriver "minst fem frihetsberövade".

Det är svårt det där med hörseln...
Citera
Medlem
Det är klart det kommer hända igen så fort polisen slappnar av
Citera
Medlem
mercys avatar
Johan Eriksson är Sveriges främsta brottmålsadvokat. Vilken lycka att få honom till försvarare!
Nu vet vi sannolikt hur upplägget kommer bli - MGM så frustrerad över utvisningsbeslutet att han la beslag på lastbilen för att ta sitt eget liv men tappade kontrollen över fordonet och se hur det gick..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Är jag den enda som uppmärksammat detta och tycker det är sjukt?

Att flänga runt på övergångsställen med hörlurar och näsan ner i sin dumbphone är kanske inte så smart men knappast ett större problem på en gågata.

Folk generellt är trygga på stan och känner sig än tryggare när de har på sig hörlurar och kan gå in i sin poddbubbla eller lyssna på musik eller dylikt.
Gemene medborgare går inte runt och oroar sig för terrordåd och det gör inte de flesta som påstår sig gjort det heller (minnet är lurigt då det formar sig efter aktuella händelser) utan folk glömmer fort.

Sen finns det yrkespersoner som tycker att det är jobbigt att frivilligt blockera ett sinne som hörseln ute bland folk men jag kan förstå båda sidor av myntet.
Citera
2017-04-09, 13:00
Medlem
För vad det kan vara värt; en möjlig förklaring till att det var så många poliser i Sthlms city vid tiden för attentatet:

Det verkar ha pågått någon sorts officiellt (stats?) besök samtidigt. När jag på cykel passerade gamla Skanstullbron vid cirka 15-tiden på fredan så for det förbi en typisk besöks-kortege i riktning in mot city. Ett flertal polisbilar, några limos, några minibussar. I en av minibussarna kunde jag tydligt se personer med asiatiskt utseende. Vidare: det handlade om ett relativt stor antal polisbilar, och jag upplevde att de kördes ovanligt aggressivt. Kanske hade man redan då börjat kommunicera ut att något speciellt hade hänt i city.

När jag fortsatte cykelturen in mot stan hörde jag fortsatt mycket sirener, samt såg/hörde helikoptern som hovrade, men satte detta i samband med kortegen.
Först framme vid Tegelbacken förstod jag att det var något verkligt allvarligt som hade hänt. Stora mängder fotgängare med osäkra ansiktsuttryck, gissningsvis på väg i huvudriktningen "hemåt". En enorm mängd utryckningsfordon (väldigt många civila/"omålade") med vrålande motorer och tjutande sirener, farandes i alla möjliga riktningar. Jag har faktiskt aldrig tidigare sett en sådan mobilisering i något sammanhang. När jag passerade Stadshuset såg jag tungt beväpnad polis/insatspersonal som bevakade samtliga in/ut-gångar.

Senare, på besök hos en bekant, kunde jag från fönstret se två enheter från Insatsstyrkan stå i beredskap vid en av de centrala in/ut-farterna till stan. De stod där i flera timmar.

Mitt helhetsintryck av samhällets mobilisering var gott: stor kapacitet, stark beslutsamhet. Faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Han sa ingenting om övriga Sverige nej. Han pratade enbart om Stockholms region.

Det gjorde han visst. 3000 i Stockholms-regionen, 10000 totalt i landet.
Citera
Medlem
L.Kollbergs avatar
Nu har polisen pratat om att usbekens ansökan om uppehållstillstånd avslogs. Att han var efterlyst sedan 24 februari eftersom han avvikit och inte rest ut ur landet. Då kan dådet ju vara en gärning som skulle hålla honom kvar i Sverige. I så fall har han nått sitt mål. Han får gratis boende och kost många år framöver. Känns dock lite tråkigt att han mördar för att få stanna kvar i drömlandet och lyckas med det. Som en del andra för övrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonbar
Knappt fem anhållna. Så fyra...?

Minst 4. Kanske snart så många som 6. Så tänker jag.
Citera
2017-04-09, 13:01
Medlem
De 500 som tagit in till förhör kan väl ej va misstänka allihopa nej det måste va vittnen och folk som var på gatan då som fick springa för lastbilen
Citera
2017-04-09, 13:01
Medlem
rotesaus avatar
För att understryka att området runt Drottninggatan är förhållandevis polis-tätt:
Citat:
Terroristkvarteren – platsen ingen slump
http://www.expressen.se/nyheter/terroristkvarteren--platsen-ingen-slump/
Citera
2017-04-09, 13:02
Medlem
Var den brittiska eller belgiska personen som dog den tanten som varit här 2 dagar som hade tappat foten. Isåfall om hon lever kan de väl intervjua henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in