2017-04-09, 12:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Jag var inte närvarande vid dådet men du är inte den första personen som skriver här att polisen tog lång tid på sig.
Det handlar nog om att när man är i en händelse så känns sekunder väldigt långa .. Fem minuter är dessutom en rätt kort insatstid.
Citera
Medlem
Kan inte låta bli att reflektera att om och endast om det är sant att det föregått ett brandlarm innan lastbilen kom mot Åhléns och om och endast om det är sant att tunnelbanan blivit mordhotat skulle terroristerna räknat med att folk skulle välla ut från utgångarna men ödet ville annorlunda.

Det här med att oljemagnaten Torbjörn Törnqvist skulle sälja ut Gunvor just i fredags är ju upplagt för konspirationer om han hade mäktiga fiender i Ryssland. Dom här hypotetiska diskussionerna kommer nog inte ta slut. Lex Olof Palme
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Polisen håller presskonferans kl 13, 3 offer identifierade.

Har de skjutit på presskonferensen?
Citera
2017-04-09, 12:24
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är något som inte stämmer riktigt med tidsspannet från omkr. kl. 15:00 till tiden för gripandet på kvällen.
Om han ilat iväg längs perrongen mellan uppgången vid Åhléns och till Centralen för att ta ett pendeltåg mot Märsta (som han missade) och i stället genast fått ett Arlanda expresståg,* så bör han ha nått Märsta max. en timma senare.
Men det dröjde några timmar innan han greps. Är det inte så? Var var han då under tiden?
Kan det vara så, att han inte tog Arlanda express utan Uppsalapendeln, som stannar vid stationerna fram till Upplands Väsby och därefter viker av mot Arlanda, som är nästa stopp? I så fall kan han ha mellanlandat i Sollentuna eller i Upplands Väsby hos betrodda vänner? Hur fick han fatt i den bil, som han sedan i Märsta körde till Steninge där han greps? Hyrde han den på macken, eller stal han den eller stod den parkerad och väntade på honom?
Jag får inte ihop det riktigt...

* det verkar som om inte ens alla stockholmare i tråden har klart för sig hur man kan ta sig mellan de olika linjerna på Centralen; reka gärna - det finns många genvägar som inte alls är mystiska
Jag har fullständig koll då jag åker sträckan dagligen (även terrordagen men förmodligen en kvart före islamisten). Det AB skriver stämmer inte och jag har inte sett någon trovärdig uppgift hur GM tog sig till Circle K i Märsta.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har de skjutit på presskonferensen?
12.30 enligt TV4
Citera
Medlem
Är polisen ens säkra på att dom fångat den riktiga gärningsmannen?
Citera
Medlem
Reguluss avatar
7-8 personer har förhörts enligt TV4.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
5 minuter är ganska snabbt agerat.

Det är oerhört relativt; för någon som beslutar sig om att tömma ett magasin in i en folkmassa är 5 minuter väldigt lång tid. Så tänkte jag.
Citera
2017-04-09, 12:25
Medlem
Citat:
5 minuter är ganska snabbt agerat.

Speciellt om det varit höjd beredskap på annat håll p.g.a tips om eventuella attentat i veckan.

Därför jag intresserad om någon märkt något kring tunnelbanan under veckan, speciellt fredag.
Citera
2017-04-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstark
Min teori.

1. Gärningen var planerad
2. Tanken var att stjäla en lastbil som lastar av varor så nära Drottninggatan som möjligt. (finns många att välja på alla dagar i veckan)
3. Köra lastbilen ned för Drottninggatan och köra över så många som möjligt
4. Köra in i Åhlens och detonera bomben där i ett självmordsattentat, alternativt aptera en tidsinställd bomb som skulle detonera efter GM flytt. Var det militär klass på sprängmedlen skulle hela Åhlens kunna gå upp i rök.

Utdelningen för GM blev minimal, hade han lyckats fullt ut kunde dödsantalet lika gärna varit tresiffrigt.

Långsökta teorier finns alltid här på FB, i 100% av fallen är dom felaktiga.

Till offren. R.I.P

Jag tror inte att din teori är varken långsökt eller felaktig. Planerat måste det varit eftersom han var maskerad och sprängmedlen låg väl inte där av en slump.
Vi får väl se hur kraftiga sprängämnena var. Men jag håller med, syftet var nog att det skulle ha smällt rejält med många dödsoffer.
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Det blir ju intressant att veta hur det hela började. Gick usbeken omkring i Stockholm och sökte efter en lastbil, fast besluten? Strosade han omkring i Stockholm utan nån plan för att göra nåt och när han såg lastbilen så blir det en spontan grej att ta den och mörda lite folk? Eller så visste han att ölbilen kommer circus kl 15 till Caliente och han väntade på den?
Att det skulle vara en spontan grej som han kom på i stunden håller jag som fullständigt uteslutet. Han hade ju maskering med sig exempelvis.

Det måste ju finnas mängder med varulastbilar som stannar vid restauranger. Det är ju bara att sno en lämplig. Även om man vill genomföra dådet en viss veckodag och en viss tid så är det nog inte heller ett jättestort problem, det räcker förmodligen med att man strosar omkring på de gatorna så ser man för eller senare en lämplig varulastbil.
Citera
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Men skolan skriver ju på sin hemsida att hon inte gick där.
Jag tror jag har fattat det hela nu, men det är förvirrat.

Den skola som skriver att hon inte gick där är Manillaskolan, en dövskola som ligger på Kungsholmen. De skriver såhär:

Citat:
Vi har nåtts av beskedet att den flicka som omkom i attentatet nu har identifierats.

Det finns också ett rykte som säger att denna flicka gick på Manillaskolan. Detta är stämmer inte.

Troligen beror det felaktiga ryktet på att hon hade en väska med ett tryck ”Campus Manilla”. Campus Manilla är den gamla Manillaskolan som ligger ute på Djurgården här i Stockholm. Manillaskolan ligger idag inne i stan på Kungsholmen.
Alltså den flicka som omkom tillhör inte Manillaskolan.

Vi beklagar djupt att ett barn har fått sätta livet till och sänder tankar till flickans föräldrar, familj och anhöriga.
https://www.spsm.se/skolalternativ/vara-skolor/manillaskolan/

Det här är Campus Manilla, där hon troligen gick:
http://campusmanilla.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in