2017-04-09, 11:18
Medlem
Vet inte om den här frågan varit uppe men tänker på klockslagen.

Enligt en uppgift kapades lastbilen vid 14:30-tiden (inte så exakt angivet). Larmet kom till polisen 14:53 så det var väl rätt exakt när lastbilen krockade in i Åhlens, minus en minut kanske. Färden längs Drottninggatan sägs ha tagit tre minuter.

I så fall minst en kvart eller tjugo minuter nånting mellan kapning och start på Drottninggatan.

Ingen som larmade polisen om stulen lastbil under den kvarten? Vad gjorde kaparen under den kvarten?

Tänker jag fel? Någon kommentar?
Citera
2017-04-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Bilden in i lastutrymmet visar ju inte ölbackar precis. Vad det är för behållare kan jag inte avgöra. De måste ju ha lastats i någonstans.

Ölfat?
Citera
2017-04-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eml874
Man får lite ont i hjärtat av denna bild , känns väldigt fel om man kollar på rubriken ovanför som lyder "Belgisk medborgare död". Två dödsoffer och till vänster om läkaren kan man nästa ana turistägodelar

https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/24691368/825/imageColumn/b4e1fbf9011b8/08s10-Drottninggatan-174+kopia.jpg

Det är en man som ligger där som är runt 30-års åldern. Jag jobbar på platsen och kunde inte undvika att bevittna vad som hände.

Den som är bekräftat död ifrån Belgien ska ha varit en kvinna.
Citera
2017-04-09, 11:21
Medlem
Hur kunde chaffisen komma bort från brottsplatsen? Det dräller ju av ordningsvakter, väktare i uniform och säkert en del civila väktare. Förutom alla civila, varav en del män. Vad sjuttsingen gjorde de? Alla kunde väl inte ge livräddning till de dussintals som var skadade - det tror jag knappt. Det syns på en del bilder att folk springer ifrån brottplatsen fast lastbilden stannat innuti Åhlens.

Genom att inte försöka få fast förövararen stoppade man ju heller inte fortsatt eventuell brottslighet på plats. En del var hjältar på Drottninggatan denna dag, men del verkar ha varit djävligt fega.
Citera
2017-04-09, 11:22
Medlem
Tsarevitjs avatar
Det verkar som att en 11-årig flicka var ett av dödsoffren samt två 17-åriga flickor och en vuxen man.
Om detta är riktigt är det vidrigt. Våra politiker är ytterst ansvariga för att ha bidragit till en ansvarslös, slapp och okontrollerad invandring som innebär att våra barn blir dödade på Stockholms gator. Fredrik! Du har öppnat ditt hjärta för den papperslöse mördaren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Tror det är en hjärtstartare som ligger bredvid.

Det stämmer den röda öppna väskan till höger är en automatisk hjärtstartare. Det till vänster är lite mer oklart men ser helt klart ut att vara från en ambulance alternativt ett sjukhus.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
GM är högst troligt en del av en miljö, och han har antagligen stöd för sina gärningar inom ramen för den miljön. Men därmed inte sagt att han inte kan ha agerat på eget initiativ.

Är absolut öppen för att det inte är fler inblandade i själva brottet.

Exakt. Vi ska akta oss för att dra några förhastade slutsatser. Att polisen hämtar in folk för förhör betyder inte att de är meskyldiga eller ens misstänkta för något.
Citera
2017-04-09, 11:23
Medlem
En mycket märklig utveckling. Expo som tidigare visat noll intresse för radikal islam och istället kartlägger och hänger ut personer som är emot radikal islam, tar nu ställning mot radikal islam och MGM:

Citat:
Stiftelsen Expo‏
@StiftelsenExpo

Så stödjer den misstänkta terroristen radikalislamism på Facebook. http://expo.se/2017/sa-stodjer-den-misstankta-terroristen-radikalislamism-pa-facebook_7320.html
https://twitter.com/StiftelsenExpo/status/850792401878884353

Expo riskerar nu att islamofobistämpla sin egen organisation.
Citera
2017-04-09, 11:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag förstår dock inte varför en uzbek väljer att attackera den humanitära stormakten Sverige? Sverige är ju det land i västvärlden som bokstavligt säger att alla får komma in och bete sig hur de vill. Det svenska folket skiter i om de blir en minoritet eller inte. Allt är ju uppdukat o klart.

Så varför väljer denna uzbek att attackera den hand som föder honom, hans religion och gelikar?

Många förslag till anledningar har jag läst, men ungefär här finner i vart fall jag anledningen att Sverige är ett mål:
Citat:
Internationella terrorexperten: Därför attackerar radikala islamister Sverige
http://www.gp.se/nyheter/sverige/internationella-terrorexperten-d%C3%A4rf%C3%B6r-attackerar-radikala-islamister-sverige-1.4229457
Citera
2017-04-09, 11:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satana1
Det är en man som ligger där som är runt 30-års åldern. Jag jobbar på platsen och kunde inte undvika att bevittna vad som hände.

Den som är bekräftat död ifrån Belgien ska ha varit en kvinna.

Är de döda alltså:

- 11-åringen
- "Teresa"
- Belgisk kvinna
- Man i 30-årsåldern (samma person som radiojournalisten stängde ögonen på?)
Citera
2017-04-09, 11:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Exakt. Vi ska akta oss för att dra några förhastade slutsatser. Att polisen hämtar in folk för förhör betyder inte att de är meskyldiga eller ens misstänkta för något.
Nej, men det berättar att de inte arbetar efter hypotesen "ensam".

Det var väl inte alls samma jakt på människor efter bombmannen - där man direkt pratade om "ensam gärningsman".
Citera
2017-04-09, 11:25
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Hur kunde chaffisen komma bort från brottsplatsen? Det dräller ju av ordningsvakter, väktare i uniform och säkert en del civila väktare. Förutom alla civila, varav en del män. Vad sjuttsingen gjorde de? Alla kunde väl inte ge livräddning till de dussintals som var skadade - det tror jag knappt. Det syns på en del bilder att folk springer ifrån brottplatsen fast lastbilden stannat innuti Åhlens.

Genom att inte försöka få fast förövararen stoppade man ju heller inte fortsatt eventuell brottslighet på plats. En del var hjältar på Drottninggatan denna dag, men del verkar ha varit djävligt fega.

de finns inte så många ordingsvakter som man tror jag var på Nordstan i Göteborg mitt på dagen kom ett gäng killar och tog flera stycken Iphone 7or alarmet började de sprang inte ett jävla ordnignsvakt såg jag förrän polisen kom. jag tror inte de finns så många ordningsvakter som man tror .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in